Støj, hvilke regler gælder?
Fra : L

Dato : 19-10-05 03:17

Hej

Jeg er interesseret i at vide, hvilke regler gælder for støj,
for et privat hus, i et boligkvarter, Århus Amt.

Den støj jeg tænker på er f.eks:
Indenfor hvilken tid må man klippe græs,
med en benzindreven plæneklipper?
Andet støj kan også være save brænde, bruge vinkelsliber osv. i haven.

Nogen der kan henvise til loven, der gælder på dette område?

Mvh.
/L.

Fra : Klaus H

Dato : 19-10-05 07:55

"L" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> Andet støj kan også være save brænde, bruge vinkelsliber osv. i haven.
>
> Nogen der kan henvise til loven, der gælder på dette område?

Den private ejendomsret er den eneste lov der gælder. Dog kan politiet
påbyde at dy lukker dine vinduer når radioen eller lignende er tændt. Hvad
du laver af almindeligt forekommende, udendørs er der ingen regler for.

Klaus H (ikke jurist)

Fra : Søren G

Dato : 19-10-05 10:23

"L" <no@no.no> wrote in message
> Jeg er interesseret i at vide, hvilke regler gælder for støj,
> for et privat hus, i et boligkvarter, Århus Amt.

Som udgangspunkt ikke nogle andre den dem politiet benytter sig af for at
påbyde folk at lukke vinduer ol. hvis de f.eks spiller høj musik.

> Den støj jeg tænker på er f.eks:
> Indenfor hvilken tid må man klippe græs,
> med en benzindreven plæneklipper?
> Andet støj kan også være save brænde, bruge vinkelsliber osv. i haven.

Støj er subjektivt. Er et barn der græder støj ? Hvad med et barn der leger
?

> Nogen der kan henvise til loven, der gælder på dette område?

Der er ikke nogen speciel lov der gælder private huse i boligkvarterer i
Århus amt.

--
Søren

Fra : L

Dato : 23-10-05 16:56

On Wed, 19 Oct 2005 11:22:51 +0200, "Søren G" <soreng@invalid.wq>
wrote:

Hej

Allerede på dette sted, tak for svaret.
Der er dog forsat nogen åbne spørgsmål for mig.

>"L" <no@no.no> wrote in message
>
>Som udgangspunkt ikke nogle andre den dem politiet benytter sig af for at
>påbyde folk at lukke vinduer ol. hvis de f.eks spiller høj musik.

Hvilket regelsæt anvender politiet,
hvor kan jeg finde dem på nettet?

>Støj er subjektivt. Er et barn der græder støj ? Hvad med et barn der leger
>?

Er ikke helt enig. Støj kan måles,
samtidig findes den slags støj, man må forvente i et boligkvarter,
som et barn der græder.
Ligeledes findes støj der nok er urimelig,
f.eks slå græs kl. 3:00 om natten.

Jeg efterlyser regler/love, som f.eks "man må slå græs indtil kl.
18:00 på en hverdag".
Alternativ nogen regler, der kan bruges som retningslinje.

Har lidt svært ved at tro, at der skulle herske ren "anarki" på
området, der kun afhænger af, hvordan den enkelte politibetjent
vurderer sagen.

>Der er ikke nogen speciel lov der gælder private huse i boligkvarterer i
>Århus amt.

Hvad med love/regler, der gælder for hele danmark?

Har søgt en del på nettet, og fandt bl.a. at miljøbeskyttelsesloven /
bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse, der også regulerer støj.
Det ser dog ud til, at den henvender sig mest til erhverv, f.eks
hvordan en landmand bør læsse sine kreaturer, for at være til mindst
gene for sine naboer.
Miljøbeskyttelsesloven ser dog ud til at være ganske omfattende,
og jeg har haft svært ved at danne mig et overblik.
Kan dele af den finde anvendelse i forhold til støj i boligkvarterer?

Hvis der ikke direkte findes love/regler, der er rammende i mit
tilfælde, kan så andre love/regler bruges som fingerpeg om,
hvad der er tilladt?

Her tænker jeg f.eks på "Bekendtgørelse af lov om leje af almene
boliger" LBK nr 921 af 10/09/2004 (Gældende)
http://147.29.40.90/_SHOWF_B604927499/1856&A20040092129REGL&0002&000016

§ 81.stk 5)
Når lejeren udøver uacceptabel støj til væsentlig gene for de
pågældende personer i form af uacceptabelt støjende menneskelig
adfærd, stærk musikstøj eller stærk maskinstøj.

Godt nok bor jeg ikke i en almen bolig, men et privat lejemål, så som
sådan vil denne lov ikke være gældende for mig.

En nærmere definition af "uacceptabel støj", vil dog allerede hjælpe,
hvis der altså ikke kan findes andre love/regler der gælder for støj,

Fra : Søren G

Dato : 24-10-05 08:53

"L" <no@no.no> wrote in message
> Hvilket regelsæt anvender politiet,
> hvor kan jeg finde dem på nettet?

Politiet kan bruge bla. §8 i "Bekendtgørelse om politiets sikring af den
offentlige orden og beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige
sikkerhed mv., samt politiets adgang til at iværksætte midlertidige
foranstaltninger" som siger:

§ 8. Politiet kan forbyde benyttelse af højtalere, musikanlæg,
musikinstrumenter eller lignende, når benyttelsen må antages at være til
væsentlig ulempe for de omkringboende eller forbipasserende.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20050051105-regl

> Er ikke helt enig. Støj kan måles,

Det kan den lyd som legende og grædende børn udsender også, så jo...Støj er
subjektivt. Ofte vil de lyde som legende og grædende børn er i stand til at
udsende være kraftigere end lyden fra en græsslåmaskine, hvis du begynder at
måle på den.

> samtidig findes den slags støj, man må forvente i et boligkvarter,
> som et barn der græder.

Folk der slår græs, hunde der gør osv.

> Ligeledes findes støj der nok er urimelig,
> f.eks slå græs kl. 3:00 om natten.

At støjen føles urimelig betyder ikke at den/det er ulovligt.

> Jeg efterlyser regler/love, som f.eks "man må slå græs indtil kl.
> 18:00 på en hverdag".
> Alternativ nogen regler, der kan bruges som retningslinje.

Tvivler jeg meget på at du kan finde (jeg har ihvertifald aldrig hørt om
dem).

> Har lidt svært ved at tro, at der skulle herske ren "anarki" på
> området, der kun afhænger af, hvordan den enkelte politibetjent
> vurderer sagen.

Den enkelte politibetjent kan vurderer sagen som han/hun vil, men kan intet
gøre hvis der ikke foreligger et lovgrundlag at handle ud fra.

> Hvad med love/regler, der gælder for hele danmark?

Har jeg aldrig hørt om eksisterer, men din lokale politimester kan givet
besvare det spørgsmål, hvis du giver ham et kald.

> [...]
>
> Godt nok bor jeg ikke i en almen bolig, men et privat lejemål, så som
> sådan vil denne lov ikke være gældende for mig.

Den er overhovedet ikke gældende for dig.

> En nærmere definition af "uacceptabel støj", vil dog allerede hjælpe,
> hvis der altså ikke kan findes andre love/regler der gælder for støj,
> for et privat hus, i et boligkvarter.

Igen er støj subjektivt, så det vil være meget svært at skrive en lov om.

--
Søren