Hundeloven §4
Fra : Hans B.

Dato : 18-10-05 08:02

...siger at man kan beordre en hund ind hvis den gentagne gange gør.... m.m.

Hvad vil gentagne gange sige? Er det hvis den gør 7 bjæf i serie af en kat,
er det hvis den gør et bjæf men 10 gange på en dag?
Hvem skal vurdere om en hund gør gentagne gange og hvis det der politiet der
skal pålægge at hunden holdes indedøre susidiært bortskaffes hvor kan man da
klage?

Baggrunden er at min meget velopdragne lille hund(carin) en gang imellem,
når dne er ude i haven (aldrig alene og aldrig med lukket dør) gør! Det gør
hunde jo. Det kann være i glæde over at hans legekamerat er på den anden
side af hegnet eller fordi der flyver balloner over haven eller der går en
kat udenfor. Han bliver tysset hver eneste gang og ofte tager jeg ham ind
når det sker. Der er altså ikke tale om hverken timer eller minutter og
aldrig før 9 om morgenen og aldrig efter mørkets frembrud eller kl. 18. om
sommeren. Der er han inde.

Nu har min koleriske ovenbo i sine narko/sprittåger kastet kartofler og
småsten i hovedet på min hund og senest truet med at nu gider han ikke
hører på det mere og denn skal holdes ind, ellers....!

Derfor mine spøgsmål. Jeg mener ikke at man kan forvente at der i dagtimerne
i et almentnyttigt byggeri kan forventes gravmæssig ro. Naturligvis skal en
hund ikke glamme fra morgen til aften, men det er ikke sagen.

Jeg er pensionist og derfor hjemme hele dagen og har skarpt opsyn på hunden.

Men hvis han får gjort alvor af sine trusler således at min hund ikke må
være i haven er det igen laveste fællesnævner der tæller, som i så mange
andre forhold i vores samfund. Men tænk hvis jeg havde 7 skrigende børn der
var i haven fra morgen til aften! Dem kan man jo ikke pålægge at de holdes
indedøre.

På forhånd tak for hjælpen

Hans

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-10-05 10:41

Hans B. wrote:

> ..siger at man kan beordre en hund ind hvis den gentagne gange gør.... m.m.
>
> Hvad vil gentagne gange sige? Er det hvis den gør 7 bjæf i serie af en kat,
> er det hvis den gør et bjæf men 10 gange på en dag?

Det vil være en konkret vurdering. Der skal dog formentlig være tale om
en væsentlig ulempe, hvilket bl.a. betyder at de to ovennævnte eksempler
formentlig ikke er omfattet af paragraffen.

> Hvem skal vurdere om en hund gør gentagne gange og hvis det der politiet der
> skal pålægge at hunden holdes indedøre susidiært bortskaffes hvor kan man da
> klage?

Politiet skal i første omgang vurdere sagen efter anmeldelse. Dernæst
kan man klage over deres afgørelse til politimesten eller i sidste ende
Justitsministeren, som i flere tilfælde har annulleret politiets påbud
om indeholdelse.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Hans B.

Dato : 19-10-05 16:36

Hej Kevin

Tak for svar.

Som du fremstiller det, kan jeg godt se det og så er der mere ro på
Han er noget af en pappenheimer og jeg vil da gøre hvad jeg kan for at vi
kan leve i fordragelighed, men der er grænser.

Mvh

Hans