Mundtlig tilbud
Fra : Ole Sørensen

Dato : 17-10-05 15:02

Mig og min kæreste fik mundligt af sælger et tilbud på en ny bil. Prisen er
4100 kr./md. og 43.000 kr. i udbetaling. Nu viser det sig, at sælger har
oplyst prisen UDEN moms, selvom han vidste at vi var privatkunder. Sådan en
klovn. Prisen er pludselig 5200 kr./md. og 56.000 kr. i udbetaling. Kan vi
holde sælger fast på de 4100 kr. og 43.000 kr.?
Vi har ikke købt eller skrevet under på noget endnu.

hilsen ole

Fra : Søren G

Dato : 17-10-05 15:10

"Ole Sørensen" <sorrynomail@asldjfijfj03jmadsv.dk> wrote in message
> [...]
> holde sælger fast på de 4100 kr. og 43.000 kr.?
> Vi har ikke købt eller skrevet under på noget endnu.

Det vil jeg mene at i kan. Problemet opstår først når sælger holder fast på
sit. Så skal i igennem et ikke helt gratis forløb med advokater ol. Men en
mundlig aftale er lige så bindende som en skriftlig aftale.

--
Søren

Fra : Codexx

Dato : 17-10-05 16:06

"Ole Sørensen" <sorrynomail@asldjfijfj03jmadsv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udbetaling. Kan vi holde sælger fast på de 4100 kr. og 43.000 kr.?
> Vi har ikke købt eller skrevet under på noget endnu.

Aftalelovens §3:

§ 3. Gøres tilbud i brev eller telegram, uden at der fastsættes nogen frist
for antagelse, må antagende svar være kommet frem til tilbudsgiveren inden
udløbet af det tidsrum, som ved tilbudets afgivelse af ham kunne påregnes at
ville medgå. Ved beregningen af dette tidsrum forudsættes, når ikke andet
følger af omstændighederne, at tilbudet kommer frem i rette tid, samt at
svaret afsendes uden ophold, efter at den, til hvem tilbudet er rettet, har
haft rimelig betænkningstid, og at det ikke forsinkes undervejs. Er tilbudet
gjort i telegram, skal antagelsen sendes telegrafisk, hvis den ikke på anden
måde kommer lige så tidligt frem.
Stk. 2. Tilbud, som fremsættes mundtlig uden at give frist for antagelse, må
antages straks.

Bemærk stk. 2.
I har altså forspildt muligheden.

//Bacher

Fra : per christoffersen

Dato : 17-10-05 16:17

"Codexx" <ingenspamtak@spam.invalid> skrev i en meddelelse

> Stk. 2. Tilbud, som fremsættes mundtlig uden at give frist for antagelse,
> må antages straks.
>
> Bemærk stk. 2.
> I har altså forspildt muligheden.

Med mindre altså at der er givet frist for antagelse...
Det ved vi jo ikke noget om.

Derudover er det meget svært at fastholde en mundtlig aftale. Hvis
bilforhandleren hævder, at ahn havde gjort opmærksom på at prisen var uden
moms, så bliver det svært at føre den sag til ende.

/Per

Fra : Ole Sørensen

Dato : 18-10-05 09:28

per christoffersen wrote:
> Med mindre altså at der er givet frist for antagelse...
> Det ved vi jo ikke noget om.

Da vi forlod forretningen sagde vi, at vi nok ville vende tilbage i løbet af
ugen og gøre brug af hans gode tilbud på finansiering. Han sagde, at det var
vi velkommen til.

> Derudover er det meget svært at fastholde en mundtlig aftale. Hvis
> bilforhandleren hævder, at ahn havde gjort opmærksom på at prisen var
> uden moms, så bliver det svært at føre den sag til ende.

Ja, det er mit problem i en nøddeskal. Men vi var to personer som hørte
sælger oplyse de "forkerte" priser.

hilsen ole

Fra : per christoffersen

Dato : 18-10-05 09:46

> Da vi forlod forretningen sagde vi, at vi nok ville vende tilbage i løbet
> af ugen og gøre brug af hans gode tilbud på finansiering. Han sagde, at
> det var vi velkommen til.

Så er det jo på plads....

> Ja, det er mit problem i en nøddeskal. Men vi var to personer som hørte
> sælger oplyse de "forkerte" priser.

Det betyder ikke så meget i første omgang hvor mange der har hørt det,
desværre.
Hvis I vil fastholde, at hans første tilbud er gældende, så går vejen altså
omkring en retlig instans for at kunne gennemtvinge jeres ret. Og det kan
hurtigt blive meget mere bekosteligt end prisforskellen (+ at det kan tage
lang tid, og at der ikke er nogen garanti for udfaldet).

Den lille lærestreg her er, at få den slags tilbud på skrift (og da især fra
en brugtbilforhandler . Det gør det meget nemmere at fastholde tilbuddet
til en regulær købsaftale.

/Per

Fra : Ole Sørensen

Dato : 18-10-05 09:53

per christoffersen wrote:
> [...]
> især fra en brugtbilforhandler . Det gør det meget nemmere at
> fastholde tilbuddet til en regulær købsaftale.

Hej igen Per.
Det var en aut. forhandler og bilen er ny. Der er tale om en bil på
privat-leasing basis. Jeg tror ikke at sælger har opdatet sin egen fejl, så
jeg kan jo prøve og tage tilbage til ham og sige: "Den bil du viste mig
sidste gang til 4100 kr./md. og 43.000 kr. ud, den er interessant. Skal vi
lave papirerne på den baggrund?" og med det samme få ham til at sætte en
rund cirkel om de 4100 kr. og de 43.000 kr. i brochuren. Hvis han siger ja,
og senere på sit kontor opdager at de oplyste priser er ex. moms, så må han
vel selv æde fejlen? Han kan jo ikke love én ting ude i show-room'et, og en
anden ting inde på kontoret, eller hvad?

hilsen ole

Fra : per christoffersen

Dato : 18-10-05 10:10

"Ole Sørensen" <sorrynomail@asjdhfajklsdhgjk.dk> skrev i en meddelelse

> vel selv æde fejlen? Han kan jo ikke love én ting ude i show-room'et, og
> en anden ting inde på kontoret, eller hvad?

Nej det kan han ikke.

/Per

Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 18-10-05 10:59

> privat-leasing basis. Jeg tror ikke at sælger har opdatet sin egen fejl, så

Hvis du er klar over eller burde være klar over at det er en fejl er
sælger ikke bundet af tilbudet. Sådan er det med prisskilte og det kan
muligvis overføres til dette?

--
Lars Brink
Colombia.dk - Colombia, Sydamerika fansite!

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-10-05 12:05

Lars Brink [2650] wrote:

> Hvis du er klar over eller burde være klar over at det er en fejl er
> sælger ikke bundet af tilbudet. Sådan er det med prisskilte og det kan
> muligvis overføres til dette?

Selvfølgeligt kan det det... Derfor undrer det mig også lidt det vrøvl
Per C. skriver om at sælger ikke kan rette sin fejl, som køberen
udmærket er klar over (og i ond tro).

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 18-10-05 12:17

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Selvfølgeligt kan det det... Derfor undrer det mig også lidt det vrøvl Per
> C. skriver om at sælger ikke kan rette sin fejl, som køberen udmærket er
> klar over (og i ond tro).

Hvordan kan køber vide, at der er tale om en fejl?
Hvordan kan det overhovedet godtgøres, at de to forskellige priser skyldes
en fejl i den først afgivne pris?

Så vidt jeg kan se er der oplyst en pris, som køber ingen anelse havde om,
var en fejl, og køber forsøger nu at fastholde denne aftale.
Man skal nok lægge mærke til, at der er tale om en accept af det først
afgivne tilbud.

Så nej, - det er ikke noget vrøvl.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-10-05 19:19

per christoffersen wrote:
> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
-snip-

> Hvordan kan køber vide, at der er tale om en fejl?

Det må han jo selv forklare. Det har også undret mig, og det må jo
betyde at sælgeren alligevel har gjort noget rigtigt.

> Hvordan kan det overhovedet godtgøres, at de to forskellige priser skyldes
> en fejl i den først afgivne pris?

Det kan "godtgøres", hvis du læser hvad spørgeren skriver i sine indlæg.

> Så vidt jeg kan se er der oplyst en pris, som køber ingen anelse havde om,
> var en fejl, og køber forsøger nu at fastholde denne aftale.

LOL... "Ingen anelse havde om"... Hvad i alverden tror du så spørgsmålet
laver i denne gruppe?

> Man skal nok lægge mærke til, at der er tale om en accept af det først
> afgivne tilbud.

Hvilken accept? Der er ikke indgået nogen accept endnu, såvidt jeg kan se.

> Så nej, - det er ikke noget vrøvl.

Jo, det er noget håbløst værre vrøvleri du skriver. Emnet har været
diskuteret herinde tidligere og der findes endda (mindst) én dom på
området som siger det Lars Brink skrev vedr:

"Hvis du er klar over eller burde være klar over at det er en fejl er
sælger ikke bundet af tilbudet."

SVJH skal du kigge nærmere i aftaleloven.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 18-10-05 22:12

Martin Jørgensen wrote:
> "Hvis du er klar over eller burde være klar over at det er en fejl er
> sælger ikke bundet af tilbudet."

Om bilen koster 4100 kr./md. eller 5200 kr./md. er ikke sådan lige til at
bedømme rigtigheden af for os som købere. Begge dele kan lyde sandsynligt.
Så der er ingen alarmklokker der ringer her.

Sælger viser os en brochure hvor der står 4100 kr./md. og 43.000 kr. i
udbetaling. Og han siger derefter: "Det er da billigt, hva'?" Det må vi jo
nikke ja til. Mig og min kæreste opdager intet mistænksomt ved prisen imens
vi er i forretningen.

Da vi kommer hjem og nærlæser brochuren og betingelserne, står der med MEGET
små bogstaver nede i bunden af siden "Priser excl. moms". Vi tænker straks,
at sælger har glemt at fortælle os, at de oplyste priser i butikken er uden
moms. Han er med andre ord en klovn. MEN: Da visse andre ting i brochuren er
forkerte eller blevet lavet om efterfølgende (uden at man ville trykke nye
brochurer), tænker vi, at de oplyste priser måske alligevel er gode nok. De
er muligvis bare ikke blevet rettet. Sælger har jo udpeget netop disse
priser til os.
Men vi ved ikke helt hvad vi skal henholde os til. Det er 50/50 chance for
at vi kan få bilen billigst. Er det så med fuldt overlæg og i ond tro, når
vi vitterligt ikke aner hvad den rigtige pris er? Godt nok er vi i tvivl,
men tvivl er vel ikke ond tro?
Hvis sælger oplyser en pris som lyder sandsynlig, men han selv har glemt at
læse det der står med småt, så kan det vel ikke komme kunden til ulempe? Det
er vel aldrig kundes skyld, hvis sælger oplyser en forkert pris, som kunne
lyde sandsynlig?

Hmm, jeg ved det begynder at lyde som bagateller nu og noget ordkløveri. Men
der er jo mange penge at spare på sælgers (muligvis) mangelfulde rådgivning.

hilsen ole

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-10-05 12:31

Ole Sørensen wrote:

> [...]

> der er jo mange penge at spare på sælgers (muligvis) mangelfulde rådgivning.

Ja, der er forskel på 43000 og 56000 kr. Min vurdering er: Du får
problemer ved at komme igennem med dit krav *hvis* sælger bagefter ikke
giver dig ret i at han har begået fejl som skal falde ud til din fordel.

Men måske forstår han dit synspunkt og sælger dig bilen til 43000 -
sagen er bare ikke klokkeklar og hvis man tager det der står i brochuren
for gode varer, så *er* du faktisk allerede klar over sælgers fejl -
mht. bevis-spørgsmålet så er der jo lagt op til tovtrækkeri for begge
parters vedkommende og set fra mit synspunkt kan sagen ende med både det
ene og det andet.

Fra : per christoffersen

Dato : 19-10-05 08:45

> [...]
> diskuteret herinde tidligere og der findes endda (mindst) én dom på
> området som siger det Lars Brink skrev vedr:

Hvis det er den samme dom jeg tænker på (vedr. tilbud på et fjernsyn), så er
den væsentligt forskellig fra denne her.

Vi er ikke uenige om at man ikke kan fastholde et tilbud, man ved er forkert
fremsat fra sælgers side.
Vi er uenige om, om den potenitelle køber i dette tilfælde burde vide ved
fremsættelsen af det oprindelige tilbud, at der er tale om en fejl.
Det synes jeg stadig ikke er godtgjort (specielt ikke efter den længere
forklaring, der er kommet senere). Det er altså ikke op til en privat køber
at checke om oplyste priser er med eller uden moms.

/Per

Fra : Ole Sørensen

Dato : 18-10-05 12:14

Martin Jørgensen wrote:
> Selvfølgeligt kan det det... Derfor undrer det mig også lidt det vrøvl
> Per C. skriver om at sælger ikke kan rette sin fejl, som køberen
> udmærket er klar over (og i ond tro).

Men jeg ER faktisk i tvivl om de har sat priserne ned. Det er jo ikke altid
at de kan nå at rette prisen i en brochure, så måske har jeg alligevel fået
oplyst den rette pris. Det er jo derfor man spørger sælgeren, for at få den
rigtige pris. Og hvis han ikke kan finde ud af det, så skal det ikke komme
kunden til last. Eller hvad?

hilsen ole

Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 18-10-05 20:25

> Men jeg ER faktisk i tvivl om de har sat priserne ned. Det er jo ikke altid

Du skriver det passer med momsen så jeg vil ikke vurdere dig til at være
i god tro. I brochuren står der vel også at det er uden moms?