Organic law - oversættelse
Fra : Jorgen Jensen

Dato : 15-10-05 13:05

Hej

I forbindelse med en samfundsvidenskablig opgave savner jeg en præcis dansk
oversættelse af begrebet "organic law". Jeg er ved at gennemgå Thailands
forfatning og der henvises hele tiden til "organic laws". På dansk er der
vel ikke et lignende begreb - eller hvad? Jeg er med på, at lovene (organic
laws) implementerer forfatningens bestemmelser i konkret lovgivning, men
hvad vil man kalde det på dansk?

På forhånd tak.

Jørgen

Fra : O-V R:nen

Dato : 15-10-05 14:34

"Jorgen Jensen" <jorgenwjREMOVE@stofanet.dk> writes:

> [...]
> laws) implementerer forfatningens bestemmelser i konkret lovgivning, men

"Organic" betyder i dette sammenhæng at der er tale om den (positive)
(grund)lovgivning der etablerer samfundets *organer*, det vil sige de
konstitutionelle institutioner (fx den danske grundlovs kap II - VI).
På dansk hedder det (stats)forfatningsret.

(I civilretlig kontekst kan "organic law" ifølge Black's også bruges i
en noget mere økologisk betydning, nemlig om retspraksis.)

Fra : Jorgen Jensen

Dato : 16-10-05 11:10

Hej O-V

Tak for svaret.