Sagsøgning i forbindelse med trafikuheld
Fra : Sauer

Dato : 12-10-05 05:44

Hej,

En af mine venner var ude for et trafikuheld for nyligt.
Han krydsede en vej med dobbeltoptrukne striber på cykel.
Han fik en bøde på 500 for denne forseelse.
Ham bliver ramt af en bil og brækker kravebenet, og får lidt knubs.

I følge ham selv vil føreren af bilen der ramte ham miste kørekortet.

Vil min ven have nogle muligheder for at sagsøge føreren af bilen ?

På forhånd tak,

Sauer

Fra : KNT

Dato : 12-10-05 05:50

Desværre har han nok en chance for erstatning iflg. 'objektivt ansvar'
reglen, men det er vildt urimeligt at bilisten skal bøde for at fjolset
(altså din ven) opfører sig tåbeligt.

Knud

Fra : MAndersen

Dato : 12-10-05 06:48

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Desværre har han nok en chance for erstatning iflg. 'objektivt ansvar'
> reglen, men det er vildt urimeligt at bilisten skal bøde for at fjolset
> (altså din ven) opfører sig tåbeligt.
>
> Knud

Han skal henvende sig til det forsikringsselskab, hvor billisten har
ansvarsforsikret sin bil.
Her kan han få erstatning for varige men, svie og smerte samt tabt
arbejdsfortjeneste. (Mere hvis han får men)

Tøj, cykel og bagege får han ikke dækket i dette tilfælde.

MAndersen

Fra : Leif Poulsen

Dato : 13-10-05 16:05

"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse

-klip-

> Her kan han få erstatning for varige men, svie og smerte samt tabt
> arbejdsfortjeneste. (Mere hvis han får men)

Man kan ikke få erstatning for varigt men og svie og smerte..... Det er en
godtgørelse

> Tøj, cykel og bagege får han ikke dækket i dette tilfælde.

Tøj og bagage vil muligvis være dækket på en evt. indboforsikring

VH/Leif

Fra : MAndersen

Dato : 13-10-05 20:34

"Leif Poulsen" <lp@FJERNknus.dk> skrev i en meddelelse

> "MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse
>
> -klip-

> Man kan ikke få erstatning for varigt men og svie og smerte..... Det er en
> godtgørelse

Det har du jo ret i Leif - du kunne jo godt have meldt dig noget før til
denne tråd

MAndersen

Fra : Søren G

Dato : 12-10-05 09:08

"Sauer" <peter@sauer.dk> wrote in message
> En af mine venner var ude for et trafikuheld for nyligt.

OK

> Han krydsede en vej med dobbeltoptrukne striber på cykel.

Ikke klogt.

> Han fik en bøde på 500 for denne forseelse.

Rimeligt

> Ham bliver ramt af en bil og brækker kravebenet, og får lidt knubs.

Uheldigt

> I følge ham selv vil føreren af bilen der ramte ham miste kørekortet.

Hvad kvalificerer ham til at mene det ?

> Vil min ven have nogle muligheder for at sagsøge føreren af bilen ?

Din ven kan sagsøge hvem han vil...Det er bare meget usikkert om han får
noget ud af det.. Normalt vil bilens ansvarsforsikring dække svie og smerte
og eventuelle varige men, da billisten har objektivt ansvar.

--
Søren

Fra : Sauer

Dato : 12-10-05 14:30

Takker for svarene...

Det bliver lidt spændende at se hvad det bliver til.
Og ja, jeg synes også det lyder underligt at man kan blive
sagsøgt hvis man ikke har gjort noget galt.

Sauer

Fra : KNT

Dato : 12-10-05 18:07

> Takker for svarene...
>
> Det bliver lidt spændende at se hvad det bliver til.
> Og ja, jeg synes også det lyder underligt at man kan blive
> sagsøgt hvis man ikke har gjort noget galt.

Man kan da altid blive sagsøgt uanset man har hjort noget eller ej - så det
er der ingen grund til at føle er underligt - det er straks noget andet om
man bliver dømt/ kendt skyldig.

Knud

Fra : BJ

Dato : 13-10-05 16:11

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man kan da altid blive sagsøgt uanset man har hjort noget eller ej - så
> det er der ingen grund til at føle er underligt -
>
> det er straks noget andet om man bliver dømt/ kendt skyldig.

Er det så herved, man finder det mærkelige..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-05 03:38

KNT wrote:

> Man kan da altid blive sagsøgt uanset man har hjort noget eller ej -
> så det er der ingen grund til at føle er underligt - det er straks
> noget andet om man bliver dømt/ kendt skyldig.
>
> Knud

Det er da rart at høre det samme gælder om man har hjort eller ikke.