Hændeligt uheld eller ansvar - ene part ba~
Fra : anders majland

Dato : 10-10-05 14:29

Under leg slår barnet hovedet mod en voksen der får skader på tænderne
(barnet slipper med skrammer). Barnet er 4år og dækket af "familiens
basisforsikring" der skulle være et sæt standard vilkår. De mest relevante
afsnit er medtaget herunder.

Det var ikke barnets hensigt at "slå hovederne sammen" og selvom det havde
været hensigten var barnet nok ikke klar over mulige konsekvenser af
handlingen.

Hvis barnet er umiddelbart ansvarlig for skaden vil 8.3.1 dækkes skaden, men
hvis det istedet er et hændeligt uheld hvad så ? Dækker 8.3.1 så alligevel
pba. barnets alder. ?

Nogen bud på om skaden på tænderne er dækket eller ej (gerne med en
begrundelse

(Jeg ved ikke hvad skaderne løber op i, men det er noget med en ødelagt bro
med fortænder i overmunden og en knækket tand (der var befæstigelse for
broen))

8 Privatansvar
Denne forsikring dækker i de tilfælde, hvor en sikret pådrager sig et
juridisk erstatningsansvar for skader på personer eller ting forvoldt
i forsikringstiden. Derudover - dvs. uanset, at der ikke måtte være et
juridisk erstatningsansvar - yder forsikringen dækning ved skader
forvoldt af små børn, jf. punkt 8.3.1, og ved gæstebudsskader, jf.
punkt 8.3.2.

Efter dansk ret er man normalt juridisk ansvarlig, når man ved fejl
eller forsømmelse er skyld i den skete skade. Denne hovedregel står
ikke skrevet i nogen lov, men er opstået gennem mere end 200 års
retspraksis. Er skadevolderen uden skyld i skaden, kaldes den
hændelig, og for hændelig skade er man ikke erstatningsansvarlig.
Derfor må skadelidte i en sådan situation selv bære tabet.

8.3.1 Skader forvoldt af børn.
Børn kan på samme måde som voksne pådrage sig et selvstændigt
juridisk erstatningsansvar. Men ifølge retspraksis vil man normalt
ikke gøre børn under 5 år ansvarlige for deres handlinger og dermed
pålægge dem et erstatningsansvar. På trods heraf dækker forsikringen
personskade forvoldt af børn under 5 år, hvis det manglende
juridiske ansvar alene skyldes barnets alder eller manglende
udvikling.

Fra : MAndersen

Dato : 10-10-05 16:47

meddelelse news:434a6cc0$0$49021$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> (barnet slipper med skrammer). Barnet er 4år og dækket af "familiens
> basisforsikring" der skulle være et sæt standard vilkår. De mest relevante

KLIP

Har skl. en ulykkesforsikring?

Barnet ifalder næppe ansvar, bl.a. pga. alder. Hvis barnet havde været
ældre, kunne det diskuteres, men afhænger af hvordan det skete, leg,
pludselig tilbageslag med hovedet etc.

MAndersen

Fra : anders majland

Dato : 10-10-05 18:29

> Har skl. en ulykkesforsikring?

Afaik så nej.

> Barnet ifalder næppe ansvar, bl.a. pga. alder. Hvis barnet havde været
> ældre, kunne det diskuteres, men afhænger af hvordan det skete, leg,
> pludselig tilbageslag med hovedet etc.

8.3.1 må skulle læses som: forsikringen vil dække hvis et ældre barn ville
ifalde ansvar ?

Skadelidte og barnet leger i et lavtvandet svømmebassin med en "tyk
skumgummiplade" Skadelidte holder ved den på den ene side og barnet sætter
af mod bunden for at komme op på pladen fra den anden side, men rammer der
hovedet mod skadelidte.

Jeg talte kort med en servicemedarbejder hos forsikringen - hun var også i
tvivl - så vi udfylder en skadesanmeldelse og så må vi se hvorda de stiller
sig til den.

(Havde der både herinde og hos servicemedarbejderen været enighed om det
bare er et hændeligt uheld var der jo ikke nogen grund til at spille tid på
en anmeldelse)

/A

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 11-10-05 21:39

Alt taler for ,at barnets ansvarsforsikring ikke skal dække tandskaden. En
sdan skade som den foreliggende ville normalt ikke medføre ansvar for
barnet,da den er sket under leg,og der har ikke været "farlig aktivitet"
eller "farligt legetøj" indblandet.

Sagen er et argument for at få sig en ulykkesforsikring med dækning af
tandskader (husk også at få dine børn medforsikriet- ca hver fjerde dreng og
hver 7-8 pige får en skade på tænderne,som skulle dækkes af en
ulykkesforsikring med tandskadedæknin).
Vhenlig hilsen
Henrik Nielsen
Forsikringsjurist igennem 39 år
"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:434aa4df$0$49022$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : anders majland

Dato : 12-10-05 08:00

> Alt taler for ,at barnets ansvarsforsikring ikke skal dække
> tandskaden.

Det er så bare ærgeligt - tandteknikkeren har givet et overslag på 40.000kr

/A

Fra : Søren G

Dato : 12-10-05 08:38

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:434cb5de$0$49009$14726298@news.sunsite.dk...
> Det er så bare ærgeligt - tandteknikkeren har givet et overslag på
40.000kr

Så er det blevet tid til at tage udenfor danmark og få det ordnet for
omkring det halve.
Kvitteringerne fra både tyske og svenske tandlæger kan også sendes ind til
danmark sygeforsikring hvis du er medlem af dem.

--
Søren

Fra : David Mc Nally

Dato : 12-10-05 08:42

Og en tandlæge til den slags kan findes på www.avmintand.dk. :)

--
Min e-mail-adresse er dansk, ikke handicappet - gæt dig til resten.