Tysk dåseøl leveret ved døren
Fra : Kristian

Dato : 09-10-05 19:10

Jeg bestilte her til aften mad igennem Just-Eat.dk fra et Pizzaria på
Frederiksberg. Med til maden bestilte jeg en Grøn Tuborg.

Alt dette er jo meget godt og maden var da også udemærket. Problemet opstår
da jeg opdager er der ikke er Dansk pantmærke på min øl og de fleste ting
også står på tysk på den.

Jeg skriver naturligvis til Just-Eat.dk og beder dem eksludere pizzariatet,
fratrække betalingen for Øl'en fra min betaling samt kontakte Told og Skat.

Just-eat.dk skriver tilbage at de blot er mellemled og ikke er ansvarlig
hverken for det ene eller det andet og nægter også at trække betalingen for
den ulovlige vare fra betalingen.

Hvad er bedst at gøre i denne situatition?

Mvh
Kristian

Fra : KNT

Dato : 09-10-05 20:00

Drik din øl og se glad ud!
Der er da ingen grund til at hidse sig op over, at din øl ikke er fuldt
beskattet.

Knud

Fra : Barney Gumble

Dato : 09-10-05 20:17

KNT wrote:
> Drik din øl og se glad ud!
> Der er da ingen grund til at hidse sig op over, at din øl ikke er
> fuldt beskattet.

Dit svar kandiderer til årets mest tåbelige toppostede svar...

BG

Fra : KNT

Dato : 09-10-05 20:50

Så lad mig høre argumenterne for det tåbelige!

Knud

Fra : Barney Gumble

Dato : 09-10-05 21:00

KNT wrote:
> Så lad mig høre argumenterne for det tåbelige!

Argument nr. 1: Du topposter, hvilket i længden er røvirriterende!

Argument nr. 2: Dit svar havde intet med jura at gøre, hvilket er uønsket i
denne gruppe jf. fundsatsen.

Argument nr. 3: Med dit svar gav du udtryk for, at det er helt i orden at
der moms/afgiftssvindles på pizzeriaer. Jeg gider ikke fortælle dig hvorfor
jeg finder dette tåbeligt, du vil sikkert ikke forstå det alligevel - dels
da det har noget med overtrædelse af danske love at gøre, dels da det er
hamrende amoralsk overfor de butikker der godt kan finde ud af at overholde
lovgivningen.

Three strikes and you're out!

BG

Fra : Kim Petersen

Dato : 09-10-05 21:39

> [...]
> dels da det er hamrende amoralsk overfor de butikker der godt kan finde ud

Touchdown!

Fra : Kristian

Dato : 09-10-05 21:18

> Der er da ingen grund til at hidse sig op over, at din øl ikke er fuldt
> beskattet.

Jeg mener ikke at det er i orden at man snyder med afgifterne og mine penge
skal ihvertfald ikke være med til at gøre det rentabelt.

At jeg så synes at afgifterne er alt for høje er en helt anden sag og har
ca. samme højde af urelevans for denne gruppe som dit svar havde.

--
Kristian

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 10-10-05 00:18

sø 09 okt 2005 10:17:54p satte Kristian sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:

> [...]
>
> At jeg så synes at afgifterne er alt for høje er en helt anden sag og
> har ca. samme højde af urelevans for denne gruppe som dit svar havde.

Dette indlæg er så et lyslevende eksempel på at den (gode gamle) danske
dobbeltmoral lever i sit bedste velgående

Der er sku da, helt seriøst, ikke en fornuftig sjæl der gider at give 10
kr for en dåseøl når den kan fås for 2-3 andre steder. Det siger sku da
sig selv. Det er da ikke rationel tænkning i nogen henseender, altså lige
bortset fra hvis man har for mange penge og her kommer så en anden
tåbelig dansk institution ind i billedet, nemlig janteloven for hvem vil
iindrømme at de har så mange penge at de faktisk vil forære staten 70% af
dem til i afgifter der jo i sidste ende i høj grad gives væk til
indvandre som økonomisk bistand når de kommer til danmark og mangler
penge?

Nej vel?

Steven

Fra : KNT

Dato : 10-10-05 06:23

Vorherre bevares - en moralist!

Fra : Barney Gumble

Dato : 10-10-05 07:41

KNT wrote:
> Vorherre bevares - en moralist!

Citat fra de 10 bud:

2. bud - du må ikke misbruge din guds navn.

7. bud - du må ikke stjæle.

Specielt det sidste synes jeg egentlig virker ganske fornuftigt.

BG

Fra : KNT

Dato : 10-10-05 20:49

> 7. bud - du må ikke stjæle.
>
> Specielt det sidste synes jeg egentlig virker ganske fornuftigt.

Det kan jeg da kun være enig i, men ligefrem at kalde det tyveri at sælge en
øl uden pantmærke - det er vist overkill.

Knud

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-10-05 20:17

Hej,

On Sun, 9 Oct 2005 20:09:46 +0200, "Kristian" <koep@koep.net> wrote:

>Hvad er bedst at gøre i denne situatition?

Skriv til Ekstra Bladet...

** Lars

Fra : Barney Gumble

Dato : 09-10-05 20:21

Lars Knudsen wrote:
> Hej,

> Skriv til Ekstra Bladet...

Og tilføj gerne, at en meget stor del af pizzeriaerne på Just-Eat også
reklamerer med gratis sodavand ved køb af fx 2 pizzaer, hvilket er en
overtrædelse af markedsførelseslovens §6. Kuponkataloger er blevet idømt
bødestraf for lignende forhold, så mon ikke også Just-Eat kan knaldes for
dette?

BG

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-10-05 20:42

Hej,

On Sun, 9 Oct 2005 21:20:51 +0200, "Barney Gumble"
<BG@duffbeer(remove).com> wrote:

> [...]
>bødestraf for lignende forhold, så mon ikke også Just-Eat kan knaldes for

Givetvis nok - det er ulovligt.

Man lærer at leve med det, jeg bor i Sverige.. Her er ting som "køb et
køkken hos os og få et gratis fladskærms-TV" fuldt lovligt - og
anvendt

** Lars

Fra : Michael Kruse

Dato : 09-10-05 20:46

> [...]
> bødestraf for lignende forhold, så mon ikke også Just-Eat kan knaldes for

Den tilgift der er tale om her, kan næppe erklæres ulovlig.

Fra : Barney Gumble

Dato : 09-10-05 21:04

Michael Kruse wrote:
> Den tilgift der er tale om her, kan næppe erklæres ulovlig.

Hvorfor dog ikke?

En sodavand er IKKE af "ganske ubetydelig værdi" i forhold til en pizza. En
Sodavand er IKKE af "ganske samme art" som en pizza.

Forklar mig gerne, hvorfor den tilgift jeg taler om næppe kan erklæres
ulovlig...

BG

Fra : KNT

Dato : 10-10-05 06:25

Kalder man produktet en menu, hvor der indgår både pizza og sodavand, er der
en ganske naturlig sammenhæng - og ingen problemer.

Fra : Barney Gumble

Dato : 10-10-05 07:34

KNT wrote:
> Kalder man produktet en menu, hvor der indgår både pizza og sodavand,
> er der en ganske naturlig sammenhæng - og ingen problemer.

Muligvis, men skriver man "køb 2 pizzaer og få en gratis ½ liters sodavand"
(en kommentar som Just-Eat er gennemsyret af) er det i strid med
markedsføringsloven.

Hvor er det helt præcist du vil hen med din kommentar, som dog for en gang
skyld indeholdte et minimum af jura?

BG

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-10-05 22:05

Michael Kruse wrote:

> Den tilgift der er tale om her, kan næppe erklæres ulovlig.

Det er markedsføringen, der strider mod markedsføringsloven. Man må ikke
"give en gratis sodavand", men man må gerne lave et særtilbud på 2
pizzaer og en Cola til samme pris som 2 pizzaer.
Så er det ikke længere en "tilgift", men et "kombinationssalg".

Se
http://www.forbrug.dk/markedsforing/love/forbrugerlove/mfl-loven/retningslinier/tilgift/

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 10-10-05 00:07

sø 09 okt 2005 08:09:46p satte Kristian sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Hvad er bedst at gøre i denne situatition?

Det er jo nok at overreagere lidt men det skal jeg jo ikke gøre mig til
herre over. Hvis du gerne vil have dem meldt så meld dem selv til Trold &
Skat. Just-eat er, som de ganske rigtigt siger, kun mellemled og de kan
intet gøre. Du har betalt direkte til pizzariaet og alle kontroverser skal
du selv ordne med pizzariaet så det er vel bare at melde dem hvis du føler
lyst til noget sådan. Og så kan du jo iøvrigt skrive det i din anmeldelse
på Just-eat når du kan anmelde restauranten.

Steven

Fra : Søren G

Dato : 10-10-05 13:16

"Kristian" <koep@koep.net> wrote in message
> [...]
pizzariatet,
> fratrække betalingen for Øl'en fra min betaling samt kontakte Told og

Du bestemmer ikke hvem Just-eat.dk vælger at samarbejde med.
Med hvilken grund mener du at du har ret til pengene retur for øllen. Har du
ikke fået hvad du betalte for ?
Hvorfor skal Just-eat.dk kontakte told & skat...Det er dig der har opdaget
den mulige svindel. Det er altså ikke just.eat.dk's problem. Skal firmaet
der leverer dej til pizzariet også anmelde dem ?

> Hvad er bedst at gøre i denne situatition?

Kontakte pizzariaet og bede dem om pengene tilbage for øllen hvis du
virkelig ønsker at afpresse nogle. Du har jo selvfølgelig ikke drukket elelr
åbnet øllen.

Derefter kan du kontakte told og skat hvis din samvittighed tvinger dig til
det.

--
Søren

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-10-05 20:38

"Kristian" <koep@koep.net> skrev i en meddelelse

> Jeg skriver naturligvis til Just-Eat.dk og beder dem eksludere
> pizzariatet, fratrække betalingen for Øl'en fra min betaling samt
> kontakte Told og Skat.

Hvorfra ved du, der ikke er betalt moms og afgifter? Mig bekendt er der
ingen lov, der forhindrer, at man indfører øl fra Tyskland. DK har nogle
pantregler, der muligvis er overtrådt, men det er vel også det?

> Hvad er bedst at gøre i denne situatition?

Kontakte T&S, hvis du mener, de skal bruge deres tid på det.

Drak du øllen? Hvis du gjorde, har du en rigtig dårlig sag.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-10-05 11:14

> [...]
> ingen lov, der forhindrer, at man indfører øl fra Tyskland. DK har nogle
> pantregler, der muligvis er overtrådt, men det er vel også det?

Ifølge de nye "razzia" regler SKAT har fået er minus pant lig minus afgift
lig "ulovlig drikkevare" og er derfor det nye "værktøj" der har været i brug
ved sommeren mange beslaglæggelser, med hvilket SKAT hurtigt kan afgøre om
lageret skal med eller ej. Panten er simpelthen knyttet sammen med afgiften
i dag.

Men ellers ja - det er fuldt lovligt at parallelimportere, hvis man lever op
til hvad regler der måtte være på området.