/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
vedr. ophavsret på trykte publikationer
Fra : Anders B. Hyltoft


Dato : 09-10-05 09:01

Må man tage en kopi af ca 3 sider af et blad på ca 70 sider (f.eks. Bo
Bedre) og give dem til venner og bekendte?
Eller er det totalt forbudt at distribuere noget fra et magasin uanset hvor
mange sider man kopierer?

Mvh Anders



 
 
per christoffersen (09-10-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 09-10-05 09:28


"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4348ce1b$5$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Må man tage en kopi af ca 3 sider af et blad på ca 70 sider (f.eks. Bo
> Bedre) og give dem til venner og bekendte?

Det må man godt. Ophavsretsloven tillader analoge kopier til privat brug, og
det omfatter også bekendte og omgangskreds i et begrænset omfang.

> Eller er det totalt forbudt at distribuere noget fra et magasin uanset
> hvor mange sider man kopierer?

Det er forbudt at distribuere digitale kopier uden for familien og
husstanden, men ikke analoge kopier.

/Per



Arne H. Wilstrup (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 09-10-05 12:16


"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en
meddelelse
news:4348d419$0$84198$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk>
> skrev i en meddelelse
> news:4348ce1b$5$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Må man tage en kopi af ca 3 sider af et blad på ca 70
>> sider (f.eks. Bo Bedre) og give dem til venner og
>> bekendte?
>
> Det må man godt. Ophavsretsloven tillader analoge kopier
> til privat brug, og det omfatter også bekendte og
> omgangskreds i et begrænset omfang.
>
>> Eller er det totalt forbudt at distribuere noget fra et
>> magasin uanset hvor mange sider man kopierer?
>
> Det er forbudt at distribuere digitale kopier uden for
> familien og husstanden, men ikke analoge kopier.

Der skal dog ses bort fra de skoler og institutioner, der
kopierer efter aftale med CopyDan. Her gælder særlige
regler.

--
ahw



Peter Lykkegaard (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 09-10-05 13:02

"Arne H. Wilstrup" wrote
>
> "per christoffersen" skrev


>> Det må man godt. Ophavsretsloven tillader analoge kopier til privat brug,

> Der skal dog ses bort fra de skoler og institutioner, der kopierer efter
> aftale med CopyDan. Her gælder særlige regler.
>
For kopiering til privat brug?

- Peter



Hans Kjaergaard (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 09-10-05 13:18

On Sun, 9 Oct 2005 10:27:59 +0200, "per christoffersen"
<pc@FJERNcomonto.dk> wrote:

>
>"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> skrev i en
>meddelelse news:4348ce1b$5$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Må man tage en kopi af ca 3 sider af et blad på ca 70 sider (f.eks. Bo
>> Bedre) og give dem til venner og bekendte?
>
>Det må man godt. Ophavsretsloven tillader analoge kopier til privat brug, og
>det omfatter også bekendte og omgangskreds i et begrænset omfang.
>
>> Eller er det totalt forbudt at distribuere noget fra et magasin uanset
>> hvor mange sider man kopierer?
>
>Det er forbudt at distribuere digitale kopier uden for familien og
>husstanden, men ikke analoge kopier.
Hvad er en hhv. analog/digital kopi ?
Hvis jeg scanner noget og printer det ud, er det så digitalt ?
Hvis jeg scanner noget og sender det i en email, er det så digitalt ?
Hvis jeg kopier noget på en kopimaskine, er det så analogt ?

Kopimaskiner idag er digitale, altså en scanner og printer bygget
sammen i en enhed.

Det er lidt svært for mig at se den dybere mening i analogt/digitalt i
dette tilfælde. Kan det evt. uddybes lidt, tak.

/Hans

Kim Ludvigsen (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 09-10-05 15:06

Den 09-10-05 14.18 skrev Hans Kjaergaard følgende:

> Hvis jeg scanner noget og printer det ud, er det så digitalt ?

Nej, papirkopier er analoge.

> Hvis jeg scanner noget og sender det i en email, er det så digitalt ?

Ja, elektroniske kopier er digitale.

> Hvis jeg kopier noget på en kopimaskine, er det så analogt ?

Ja.

> Kopimaskiner idag er digitale, altså en scanner og printer bygget
> sammen i en enhed.

Teknikken til at kopiere med er uden betydning.

> Det er lidt svært for mig at se den dybere mening i analogt/digitalt i
> dette tilfælde. Kan det evt. uddybes lidt, tak.

Du skal blot se på slutresultatet. Er den kopien fx på papir er den
analog, er den elektronisk er den digital.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.
http://kimludvigsen.dk

Anders B. Hyltoft (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Anders B. Hyltoft


Dato : 09-10-05 14:10

> Det må man godt. Ophavsretsloven tillader analoge kopier til privat brug,
> og det omfatter også bekendte og omgangskreds i et begrænset omfang.

>> Eller er det totalt forbudt at distribuere noget fra et magasin uanset
>> hvor mange sider man kopierer?
>
> Det er forbudt at distribuere digitale kopier uden for familien og
> husstanden, men ikke analoge kopier.

Nu havde jeg tænkt mig at scanne det og mailedet som en PDF fil. Er det så
at betragte som en digital kopi? Kan man overhovedet bruge termen digital
kopi når "masteren" er i temmelig analog papirform?

Mvh Anders



Kim Ludvigsen (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 09-10-05 15:02

Den 09-10-05 15.09 skrev Anders B. Hyltoft følgende:

> Nu havde jeg tænkt mig at scanne det og mailedet som en PDF fil. Er det så
> at betragte som en digital kopi?

Ja.

> Kan man overhovedet bruge termen digital
> kopi når "masteren" er i temmelig analog papirform?

Det er slutresultatet, der tæller. Altså er en pdf-fil en digital
kopiering, selvom indholdet stammer fra en tekst på papir. Mens en kopi
på papir er en analog kopi, selvom teksten stammer fra en hjemmeside.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox.
http://kimludvigsen.dk

Henning Makholm (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 09-10-05 15:43

Scripsit Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk>

> Hvad er en hhv. analog/digital kopi ?

I ophavsretsmæssig sammenhæng skal man ikke falde for fristelsen til
at tro at disse ord bruges i en teknisk betydning. Det kan de ikke
holde til.

I praksis vil man gå ud fra om det fremstillede eksemplar findes i et
medium som man på grund af dens diskrete form kan kopiere i vilkårligt
mange generationer uden at risikere at kvaliteten falder efterhånden.
Og så ser man stort på at det ikke stemmer helt med den tekniske
betydning af ordene "digital" og "analog".

(Fx vil en afskrift i hånden af en novelle bogstav for bogstav rent
teknisk kunne betegnes som en "digital kopi", men det er ophavsretten
ligeglad med).

> Hvis jeg scanner noget og printer det ud, er det så digitalt ?

Sandsynligvis ikke. Udskriften er ikke eget som grundlag for videre
kopiering uden (fortsat) kvalitetstab.

> Hvis jeg scanner noget og sender det i en email, er det så digitalt ?

Ja. Den vedhæftede scanning kan da (rent teknisk) kopieres vilkårligt
uden at tabe noget af den kvalitet den oprindelige scanning har.

> Hvis jeg kopier noget på en kopimaskine, er det så analogt ?

Ja.

> Kopimaskiner idag er digitale, altså en scanner og printer bygget
> sammen i en enhed.

Det er ophavsretten for det meste ligeglad med.

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Peter Lykkegaard (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 09-10-05 16:11

"Henning Makholm" wrote

> (Fx vil en afskrift i hånden af en novelle bogstav for bogstav rent
> teknisk kunne betegnes som en "digital kopi", men det er ophavsretten
> ligeglad med).
>
Hmm det kommer vel an på håndskriften

- Peter



Henning Makholm (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 09-10-05 15:44

Scripsit "Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk>

> Nu havde jeg tænkt mig at scanne det og mailedet som en PDF fil. Er det så
> at betragte som en digital kopi?

Ja.

> Kan man overhovedet bruge termen digital kopi når "masteren" er i
> temmelig analog papirform?

Ja. Loven udtaler sig (i sin nuværende skikkelse) kun om formen af det
fremstillede eksemplar.

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste