bøde for at køre for stærkt på MC
Fra : Brian K

Dato : 05-10-05 18:38

Hej

Har lige fået et brev fra politiet, hvor der er vedlagt et billede af min
motorcykel med en ven som fører.

Min ven har rent faktisk ikke kørekort og det fremgår af bøden/brevet at:
"jeg pålægges efter § 65, stk 1, at oplyse hvem føreren af køretøjet er."

Men længere nede står der:
"De har dog ikke pligt til at oplyse hvem der har ført køretøjet, hvis de
har overladt føringen af køretøjet til en person, der ikke lovligt kunne
føre det"

Hvis jeg påberåber mig den sidste, hvad sker der så?
Der er vel en eller anden form for straf for at overlade køretøjet til en
der ikke har kørekort, eller?

Fra : Goofy

Dato : 05-10-05 19:39

> Der er vel en eller anden form for straf for at overlade køretøjet til en
> der ikke har kørekort, eller?

Jaa... du får nok en bøde på 500 kr... men mon ikke du kan lokke dem ud af
din ved som dermed slipper for en endnu større bøde...

Fra : CC

Dato : 06-10-05 07:31

"Goofy" <jadahva@hotmail.com> wrote in message

> Jaa... du får nok en bøde på 500 kr... men mon ikke du kan lokke dem ud af
> din ved som dermed slipper for en endnu større bøde...

Hvis du nægter at udtale dig om, hvem der har kørt din motorcykel, mener jeg
du slipper med en bøde på 500 kr.

Det er ikke så lang tid siden, at der var en sag, som så vidt jeg husker gik
helt til tops i retssystemet, hvor det var en
politimand der nægtede at oplyse identiteten på føreren og han slap med en
bøde på 500 kr.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-10-05 19:40

Hej,

On Wed, 5 Oct 2005 19:38:18 +0200, "Brian K" <spam@noway.dk> wrote:

> [...]
>har overladt føringen af køretøjet til en person, der ikke lovligt kunne

Det er fordi det er strafbart. På samme måde skal du hellet ikke
oplyse hvis du selv har ført køretøjet, men må gerne.

>Hvis jeg påberåber mig den sidste, hvad sker der så?

Politiet vil givetvis efterforske sagen - dukke op hjemme eller på dit
job for at efterforske.

>Der er vel en eller anden form for straf for at overlade køretøjet til en
>der ikke har kørekort, eller?

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-610.html

Ja. Kender ikke bødestørrelsen.

** Lars

Fra : Arvid

Dato : 07-10-05 19:14

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Kender ikke bødestørrelsen.
>
> ** Lars

er bøden for ikke at oplyse føreren ikke steget til 5000 kr. (Femtusinde)
jf. skrivelse fra rigsadvokaten meddelse 4-2000. Sanktionspåstande i
færdselssager (rettet oktober 2005)

Arvid

Fra : Arvid

Dato : 07-10-05 19:20

"Arvid" <Arvid@Arvid.remove.com> skrev i en meddelelse

> er bøden for ikke at oplyse føreren ikke steget til 5000 kr. (Femtusinde)
> jf. skrivelse fra rigsadvokaten meddelse 4-2000. Sanktionspåstande i
> færdselssager (rettet oktober 2005)
>
> Arvid

5000 kr...medmindre man påberåber sig RPL § 171

§ 171. En parts nærmeste har ikke pligt til at afgive forklaring som vidne.
Stk. 2. Pligt til at afgive forklaring foreligger ej heller, såfremt
forklaringen antages at ville

1) udsætte vidnet selv for straf eller tab af velfærd eller
2) udsætte hans nærmeste for straf eller tab af velfærd eller
3) påføre vidnet selv eller hans nærmeste anden væsentlig skade.

...0)

Fra : blue

Dato : 08-10-05 17:02

> er bøden for ikke at oplyse føreren ikke steget til 5000 kr.

Nej.

Fra : bem

Dato : 10-10-05 15:08

blue wrote:
> "Arvid" <Arvid@Arvid.remove.com> skrev i en meddelelse

> Nej.

Hvilket i øvrigt også er irrelevant i dette tilfælde, fordi spørgeren ikke
bør få nogen bøde. Han påberåber sig jo en gyldig grund til ikke at oplyse
førerens identitet.

/Bo

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-10-05 16:05

In article <434a75bb$0$49021$14726298@news.sunsite.dk>, bem wrote:

> Hvilket i øvrigt også er irrelevant i dette tilfælde, fordi spørgeren ikke
> bør få nogen bøde. Han påberåber sig jo en gyldig grund til ikke at oplyse
> førerens identitet.

Men hvis det er en bekendt der har lånt motorcyklen, så er grunden netop
ikke lovligt. Jeg ved ikk ehvad straffen er, såfremt politiet får en
benægtelse under henvisning til famile, og de derefter dokumenterer, at
det var en 3die part, og man derfor uretmæssig har brugt RPL.

Fra : blue

Dato : 10-10-05 16:23

> Men hvis det er en bekendt der har lånt motorcyklen, så er grunden netop
> ikke lovligt.

Hvorfor ikke? Ved at oplyse om, at det er en bekendt uden kørekort, der har
lånt mc'en, udsætter man jo sig selv for straf - rpl. § 171, stk. 2, nr. 1.