Unødvendigt lægebesøg der nu mangler
Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 05-10-05 17:09

Hej Gruppe

Min kæreste har netop brugt det meste af en måned på at ligge med hold i
ryggen - de 3 af ugerne var hendes sommerferie.
Hun har prøvet det før, og strøg derfor til kiropraktor ca. hver
anden/tredje dag i hele perioden. Hun så ingen grund til at kontakte vores
læge, da hun (lægen) jo ikke kunne gøre noget ved det.
Nu er min kæreste så blevet gjort opmæksom på at man efter særlige regler
kan søge om erstatningsferie (hun er kommunalt ansat) hvis man har været syg
hele ferien.
Problemet er nu at vores læge ikke vil skrive en lægeerklæring (da hun ikke
har set min kæreste i sygdomsforløbet), og kommunen (som her er
arbejdsgiver) vil ikke umiddelbart godtage en erklæring fra kiropraktoren om
de mange besøg i perioden.
Sagen står nu ved at kiropraktoren vil forsøge at overtale lægen til at
komme med en udtalelse baseret på hans informationer.

Spørgsmålet er så: Kan kommunen som arbejdsgiver kræve en *læge*erklæring,
eller burde en erklæring fra kiropraktoren være god nok.

Naturligvis er vi i samme ombæring i gang med at varme kærestens fagforening
op for at høre om de kan hjælpe, men jeg tænkte at der måske sad nogen her i
gruppen med nyttig viden på området.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Kathrine Holte

Dato : 05-10-05 18:36

> Spørgsmålet er så: Kan kommunen som arbejdsgiver kræve en *læge*erklæring,
> eller burde en erklæring fra kiropraktoren være god nok.

Ja det kan de godt. Man kan ved sygdom under ferie få erstatningsferie som
kommunalt ansat, men kun såfremt dette er lægedokumenteret og man
underretter arbejdsgiveren umiddelbart om at man er syg i sin ferie.
Iht. overenskomst ml. DADL (lægeforeningen) og Sygesikringen, må en læge
faktisk ikke udstede en lægeerklæring medmindre vedkommende har set
patienten i patientforløbet. Selvom lægen alligevel skulle vælge at
underskrive erklæringen, er kommunen faktisk ikke forpligtet til at godtage
det, da de ifølge hvad du skriver, ikke er blevet umiddelbart underrettet om
sygdommen.

> Naturligvis er vi i samme ombæring i gang med at varme kærestens
> fagforening
> op for at høre om de kan hjælpe,

Arbejdsgiver og læge har loven på sin side - problemet er desværre jeres -
der er ikke andet at gøre end at håbe på lægen og kommunens gode vilje

VH Kathrine

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 06-10-05 10:25

"Kathrine Holte" <kathrineholte@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
godtage
> det, da de ifølge hvad du skriver, ikke er blevet umiddelbart underrettet

Det var det jeg var bange for - men som jeg udemærket forstår. Havde vi dog
bare vidst der var noget der hed erstatningsferie så havde de fået en
sygemelding med det samme, og kæresten havde stået hos lægen kort tid efter.

> Arbejdsgiver og læge har loven på sin side - problemet er desværre jeres -
> der er ikke andet at gøre end at håbe på lægen og kommunens gode vilje

Vi krydser fingre
Tak for svaret Kathrine.

Ole Gaarde Kristensen