Opsige lejlighed/kollegie værelse
Fra : Repzak

Dato : 04-10-05 18:36

Hej

Jeg bor til leje på et kollegie værelse, lejekontrakten ophørte den
01-07-2005.

Altså 2 måndeder siden...

Jeg har intet hørt fra dem.

Jeg vil nu opsige lejligheden, det mener de først kan ske til den 1
December.

Hvordan er jeg stillet med at opsige den før ?

Jeg har jo i realitten ingen kontrakt mere, og de har intet gjort for at
forlænge den.

Den er lavet på et stykke : Typeformular U 1991.

Håber på et udybende svar

Mvh

Kasper

Fra : Jens FS

Dato : 04-10-05 19:33

"Repzak" <repzak@GEDhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forlænge den.
>
> Den er lavet på et stykke : Typeformular U 1991.

Dvs. du bor nu på et værelse som du ikke er lejer af længere ?
Betaler du ingen leje ?

Hvis lejekontrakten ophørte er der intet at opsige.

Hvis du fortsat bliver boende uden at kontakte udlejer
og forhøre dig om hvad der skal ske, og samtidig ikke
længere betaler husleje er du på ingen måde i god tro
mht. at påstå du ikke vidste at lejemålet var ophørt
hvis der pludselig dukker en person op der kræver
at du rømmer det "lejede" omgående.

Jeg vil anbefale dig, at kontakte udlejer hurtigst muligt.

Hilsen
JENS

Fra : Grunt

Dato : 04-10-05 19:54

On Tue, 4 Oct 2005 19:36:29 +0200, "Repzak" <repzak@GEDhotmail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Hej
>
>Jeg bor til leje på et kollegie værelse, lejekontrakten ophørte den
>01-07-2005.

En tidsbestemt lejekontrakt ?

>Altså 2 måndeder siden...

Faktisk er du inde på 4 måned

>Jeg har intet hørt fra dem.

Tja, så lejer du videre på grundlag af

§ 87. Det kan aftales, at en lejeaftale skal være tidsbestemt. Er en lejeaftale
tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved den aftalte lejetids
udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved opsigelse bringes til ophør i
lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller den anden part i lejeforholdet
misligholder lejeaftalen.

Stk. 2. Benytter lejeren med udlejerens vidende det lejede i mere end 1 måned
efter den aftalte lejetids udløb, uden at udlejeren har opfordret lejeren til at
flytte, fortsætter lejeforholdet uden tidsbegrænsning.

Stk. 3. Boligretten kan tilsidesætte tidsbegrænsningen, hvis den ikke må anses
for tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold.

§ 88. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned, der ikke
er dagen før en helligdag. For almene ungdomsboliger kan dog aftales et
opsigelsesvarsel på mindst 6 uger.

Stk. 2. Fraflytter lejeren inden opsigelsesperiodens udløb, skal udlejeren
bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller burde
have indvundet ved genudlejning, skal fragå i udlejerens krav over for lejeren.

>Jeg vil nu opsige lejligheden, det mener de først kan ske til den 1
>December.

Reelt den 1 februar da vi allerede er inde i oktober.

>Hvordan er jeg stillet med at opsige den før ?

Prøv den med 6 ugers opsigelse ifølge § 88

>Jeg har jo i realitten ingen kontrakt mere, og de har intet gjort for at
>forlænge den.

Joh, du har jo f.eks. betalt leje 4 måneder ud over den tid du skulle bo der og
dermed kører du på en alm. kontrakt uden tidsbegrænsning.