Købelov(brugt bil/praksis?
Fra : Torben Wridt

Dato : 02-10-05 12:23

Kære N.G.
Ja, ja, jeg ved det godt. Spørgsmål vedr. "den nye" købelov hænger Jer
sikkert langt, langt ud af halsen, ikk'?

Jeg forsøger alligevel:
Købte i juli sidste år en brugt bil(Peugeot 206). Vognen havde på daværende
tidspunkt kørt 39.000km. Jeg fik et års 100% garanti jfr. slutsedlen. I
januar i år fik jeg forskellige fejl udbedret u/b. Bl.a. afvisersystemet som
kun finde på at blinke til den modsatte side.
Her i september var denne fejl der igen, og det klagede jeg over. Samtidig
påpegede jeg, at instrumentet som viser motorens temperatur fungerede meget
ustabilt.
Nu har jeg fået en regning. Afviserproblemet er rep u/b, men man har
beregnet sig kr. 625 på udskiftning af en temperaturføler til kølevandet.
Og så mit spørgsmål. Jeg skal iht. købeloven bevise, at den pågældende fejl
også var til stede ved købet....., ikk'? Hvodden hulen skal jeg kunne det?
Jeg behandler bilen "forskriftsmæssigt", og det pågældende rep.firma klarer
20.000km-serviceeftersynene..... Gr. min pendler han vognen snart kørt
100000km.
Jeg kan se på nettet, at selv de organisationer der repræsenterer
sælger(Bl.a. Dansk handel og Service) bruger begreber som "sund
fornuft"...., det synes jeg ikke er særlig betryggende.
Findes der en praksis i disse sager som jeg kan referere til. Ikke fordi
beløbet er skræmmende, men jeg er blevet meget interesseret i principperne
og praksis i sådanne reklamationssager..., derfor dette indlæg.

Betale og se glad ud eller hva'?

Med venlige hilsner!
Torben W.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-10-05 15:08

On Sun, 2 Oct 2005 13:23:11 +0200, "Torben Wridt" <fake@noexist.com>
wrote:

--------klip-------------
> [...]
>også var til stede ved købet....., ikk'? Hvodden hulen skal jeg kunne det?
Det kan du ikke med mindre at tempeturvisningen altid har været
ustabil medens du har haft vognen. Dette fremgår dog ikke tydeligt af
dit indlæg om dette har været tilfældet (hvis det var det havde du jo
reklameret over dette første gang du reklamerede over afviserproblemet
?)

En temperaturføler i en bil er at betragte som en "sliddel" på linje
med dæk / bremser / glas / thermostat / oilefilter / generator /
starter / kontakter / dørhåndtag / låse / batteri / etc.
Dvs. de varer ikke evigt, nogle af disse genstande skal skiftes med
specifikke intavaller (tid/Km) andre efter behov.

>Jeg behandler bilen "forskriftsmæssigt", og det pågældende rep.firma klarer
>20.000km-serviceeftersynene..... Gr. min pendler han vognen snart kørt
>100000km.
Uden betydning for levetiden for en tempeturføler.

>Jeg kan se på nettet, at selv de organisationer der repræsenterer
>sælger(Bl.a. Dansk handel og Service) bruger begreber som "sund
>fornuft"...., det synes jeg ikke er særlig betryggende.
Det gør jeg heller ikke, men det er dejligt flekssibel for dem der
benytter den slags udtryk.

> [...]
>beløbet er skræmmende, men jeg er blevet meget interesseret i principperne
>og praksis i sådanne reklamationssager..., derfor dette indlæg.

Ja, for du har nu lært at bla. temperaturfølere ikke varer evigt. Det
vidste du ikke før.
Du følte før at "nogen ville snyde dig", dette gjorde du på et forkert
grundlag.

/Hans

Fra : Torben Wridt

Dato : 02-10-05 18:43

<SNIP en hel masse....>

> [...]
> vidste du ikke før.
> Du følte før at "nogen ville snyde dig", dette gjorde du på et forkert

Hej Hans!
Joda, du har jo sat mange konkrete ord på!
Mit "problem" med købeloven er blot, at jeg synes, at der er så mange
fortolkningsmæssige grænsetilfælde. Du kan ha' ret i, at jeg så bør have
lært, at den omtalte temperaturføler ikke holder længere en 2,5 år. Men hvad
med de andre dele som er skiftet anden gang?? Levetid er en svær sag at føre
bevis for. Jeg mener, at ALLE dele i en bil er sliddele, ikk'?!

Som forbruger føler jeg, at overgangen fra et års garanti(ubetinget) til den
nuværende købelov er et tilbageslag for forbrugersikkerheden!

Mvh og tak for dit indlæg!

Torben W.,
Sønderborg

Fra : Rune Wold

Dato : 02-10-05 19:20

Torben Wridt wrote:

[klip]

> Som forbruger føler jeg, at overgangen fra et års garanti(ubetinget) til den
> nuværende købelov er et tilbageslag for forbrugersikkerheden!

Der er ingen forskel på den gamle og den nye købelov med hensyn til
bevisbyrde, dog med undtagelse af den 6 måneders formodningsregel, der
klart er en styrkelse af forbrugernes retsstilling.

At nogen sælgere har "misforstået" dette er ikke et problem, der ligger
i lovgivningen, men derimod i sælgernes mentalitet.

/Rune Wold

Fra : Jesper Juul

Dato : 02-10-05 19:41

"Torben Wridt" <fake@noexist.com> skrev i en meddelelse

> Som forbruger føler jeg, at overgangen fra et års garanti(ubetinget) til
> den
> nuværende købelov er et tilbageslag for forbrugersikkerheden!

Det har der nu aldrig været, så det har du totalt misforstået. I "gamle"
dage var der bare 1 års reklamationsret og ikke videre.

Jesper Juul

Fra : Torben Wridt

Dato : 02-10-05 19:52

"Jesper Juul" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det har der nu aldrig været, så det har du totalt misforstået. I "gamle"
> dage var der bare 1 års reklamationsret og ikke videre.

OK, Jesper, meeen hvorfor er det så lige, at jeg ikke kan bruge den udvidede
reklamationsperiode i denne sag?

Mvh!
Torben

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-10-05 20:57

In article <43402ace$0$8100$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Torben Wridt wrote:

> "Jesper Juul" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> OK, Jesper, meeen hvorfor er det så lige, at jeg ikke kan bruge den udvidede
> reklamationsperiode i denne sag?

du skriver selv, at du har fået 100% GARANTI ifølge slutsedelen. Så kan
du netop bruge denne garanti (dvs sælger skal dokumentere at fejlen
ikke var der fra starten).

Udover 1 år er der normal reklamationsret, hvor du skal sandsynliggøre at
fejlen har været der fra starten / at tingene har en forventet længere
levetid.

Ting hvor de en gang har afhjulpet fejl skal de afhjælpe fejl på i 5 år,
jf almindelig forældelse.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-10-05 21:17

On Sun, 2 Oct 2005 20:51:56 +0200, "Torben Wridt" <fake@noexist.com>
wrote:

>OK, Jesper, meeen hvorfor er det så lige, at jeg ikke kan bruge den udvidede
>reklamationsperiode i denne sag?

Du kan bruge alle 2 år til alt det reklamation du måtte ønske.
Du skal dog for at få noget ud af reklamationen efter det første halve
år, kunne føre bevis/sansynliggører at fejlen var tilstede da du købte
varen.
Og som jeg læser dine indlæg, så har tempeturføleren virket, og den er
på et ikke nærmere bestemt tidspunkt holdt op med at virke.
Reklamationsretten er ikke en garanti for at du holdes skadeløs for de
fejl/mangler der kan opstå efter købet har fundet sted.

/Hans

Fra : C. Caspersen

Dato : 02-10-05 21:25

> Jeg kan se på nettet, at selv de organisationer der repræsenterer
> sælger(Bl.a. Dansk handel og Service) bruger begreber som "sund
> fornuft"...., det synes jeg ikke er særlig betryggende.

Sund fornuft er, at en bil, der har fungeret efter hensigten i 15 mdr ikke
må formodes at have haft fejlen, da den blev købt.

Derimod, hvis du efter 23 mdr og 29 dage f.eks. opdager, at forruden er
limet skævt i (og du ikke selv har fået skiftet ruden) er det jo en fejl,
som har været til stede på købstidspunktet - så skal du jo ikke bevise
yderligere og forhandleren har pligt til at rette fejlen.

/Caspersen

Fra : Torben Wridt

Dato : 03-10-05 10:43

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som har været til stede på købstidspunktet - så skal du jo ikke bevise
> yderligere og forhandleren har pligt til at rette fejlen.

Godda' Hr.Caspersen
Klart nok. Men der er jo en del grænsetilfælde og fortolkningsmuligheder.
Skal ikke fortabe mig i en større debat, men kun ydmygt gøre opmærksom på,
at det faktisk ofte er sådan, at visse deles levetid er meget kort ved
korrekt brug gr. fejlkonstuktion el.lign. Det finder producenterne ud af og
ændrer/modificerer deres reservedel til at have en mere acceptabel levetid.
I mit tilfælde er netop afvisersystemet et godt eksempel. "Det har vi haft
mange problemer med" erkender servicemanden nødtvunget. Alt fungerede
perfekt ved modtagelse af vognen(se tidligere indlæg), men den skiftede del
holdt altså kun 9 måneder. Nu er der sat en bedre type i..........
Ka' du se pointen i forbindelse med bevisbyrden?

Mvh!
Torben W.

Fra : Jim Andersen

Dato : 03-10-05 12:35

Torben Wridt wrote:
>>> fornuft"...., det synes jeg ikke er særlig betryggende.

Men nødvendigt. De kan ikke lave en "forventet levetid" liste på alting. Og
slet ikke på hver eneste komponent der findes i en bil. Der kommer jo nye
komponenter til, og tingene bliver (forhåbentlig) bedre, og holder længere.
Derfor vil tvivlsspørgsmål til syvende og sidst komme an på et skøn. En
motorblok f.eks har vel en forventet levetid på 30 år.

Mht temperaturføler..
>Jeg skal iht. købeloven bevise, at den pågældende fejl
> også var til stede ved købet....., ikk'? Hvodden hulen skal jeg kunne det?

Jeg tror ikke du er den eneste der får skiftet sådan én efter 150.000 km. Du
skriver ikke hvor gammel bilen er såe.... joe... længere nede skriver du
noget om 2,5 år...

Men skriv til fabrikken/importøren/fdm og i dk.fritid.bil og spørg hvem der
har fået skiftet deres og hvor gamle de var og hvor meget de havde kørt.

Hvis der ikke er nogen andre der har haft problemer med føleren i løbet af 4
år, så har du bevist/sandsynligjort (nogen der lige har den korrekte term?)
at der var noget galt med den fra starten af.

> [...]
> el.lign. Det finder producenterne ud af og ændrer/modificerer deres
> reservedel til at have en mere acceptabel levetid.

Fordi der kommer en masse mennesker og får repareret det på
garantien/reklamationsretten.
Ifølge "loven" skal en bil blot kunne holde 2 år inden den braser sammen.

Dén med den korte levetid dur simpelthen ikke. Da radiobranchen klagede
deres nød og sagde "jamen de der nye kina-dvd-afspillere vi tjener så fedt
på holder altså ikke i to år" lød svaret "så må I bare holde op med at sælge
det bras."

> [...]
> skiftede del holdt altså kun 9 måneder. Nu er der sat en bedre type
> i.......... Ka' du se pointen i forbindelse med bevisbyrden?

At et afvisersystem skal holde mere end 9 måneder burde ikke være svært at
bevise. Der skal jo ikek føres et matematisk bevis. Der skal bruges "sund
fornuft" som Dansk handel og Service jo også selv siger. Og hvis alle andre
bilers afvisersystem holder i 10 år skal din bils også holde i 2 år.

/jim

Fra : Torben Wridt

Dato : 03-10-05 12:51

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fornuft" som Dansk handel og Service jo også selv siger. Og hvis alle
> andre bilers afvisersystem holder i 10 år skal din bils også holde i 2 år.

Hej Jim!
Og tak for dit indlæg. Har læst det med interesse, og jeg har ikke mange
kommentarer!
Jeg er sikker på, at enhver fabrikant har data på forventet levetid.
Indenfor min branche(elektronik) kendes begrebet MTBF. Det betyder Mean Time
Before Failure. Dette tal kan findes for alle komponenter i alle
apparater......

Endnu en gang tak for deltagelse!!

Mvh,
Torben W.

P.S. Og der kan nok ikke koges mere suppe på denne tråd, hehe. Jeg er
fortsat skeptisk og negativ overfor den nye købelov

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-10-05 13:32

Torben Wridt wrote:

> [...]
> Indenfor min branche(elektronik) kendes begrebet MTBF. Det betyder Mean Time
> Before Failure. Dette tal kan findes for alle komponenter i alle

Men hvis du forudsætter, at alle komponenter _mindst_ skal kunne holde
MTBF, vil halvdelen af alle komponenter jo statistisk set skulle
udskiftes inden for reklamationsretten.

Derfor anvendes som regel fagkyndige personer, hvis det skulle komme til
en sag. De kan f.eks. vurdere, om det er forventeligt, at en given del
skal udskiftes efter 2 1/2 år.

> Jeg er fortsat skeptisk og negativ overfor den nye købelov

Hvorfor?

Før: 1 års reklamationsret

Nu: 2 års reklamationsret (heraf 1/2 år med formodningsreglen)

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-05 08:58

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Før: 1 års reklamationsret
>
> Nu: 2 års reklamationsret (heraf 1/2 år med formodningsreglen)

Ja det er meget godt, det er bare ærgerligt at nogle "næringsdrivende"
over,misfortolker den, så der reelt i dag kun er et ½ år.

Fra : Torben Wridt

Dato : 04-10-05 11:33

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det er meget godt, det er bare ærgerligt at nogle "næringsdrivende"
> over,misfortolker den, så der reelt i dag kun er et ½ år.

Kære Jørgen!
Tak! Endelig en der kunne gennemskue min pointe!!

Mvh,
Torben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-05 10:05

Hans Kjaergaard wrote:
> [...]
> Dvs. de varer ikke evigt, nogle af disse genstande skal skiftes med
> specifikke intavaller (tid/Km) andre efter behov.

Er der noget som efter din definition så ikke er en sliddel ?

Mvh

Christian

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-10-05 16:51

On 4 Oct 2005 02:04:42 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:
-----klip------
>Er der noget som efter din definition så ikke er en sliddel ?

Nej.
Men, læs venligst hvad jeg skriver ......på linje med.........

Karosseri / Motor / Gearkasse / etc. er også sliddele, dog med en
længere forventelig levetid end de først nævnt komponenter.
Deri er forskellen.

Grænsetilfældene mht. "forventelig levetid" og hvilke komponenter der
høre dertil, kan man bruge masser af tid til at flueknippe om, det
gider jeg dog ikke.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-05 09:42

> Karosseri / Motor / Gearkasse / etc. er også sliddele, dog med en
> længere forventelig levetid end de først nævnt komponenter.
> Deri er forskellen.

Øhh, hva??. En temperaturføler er da lige så meget/lidt sliddel som resten
af motoren. Dens forventede levetid er da ikke anderledes, bare fordi den er
nem at udskifte ita. fejl. En komponent som ikke har et skifteinterval jvf.
bilens servicebog, er ikke en sliddel.

Fra : Jim Andersen

Dato : 05-10-05 14:32

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> En komponent som ikke
> har et skifteinterval jvf. bilens servicebog, er ikke en sliddel.

Jeg er overbevist om at speedometerkabel ikke er nævnt i min servicebog. Men
de fleste vil mene det er en sliddel.

/jim

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-10-05 17:18

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er overbevist om at speedometerkabel ikke er nævnt i min servicebog.
> Men de fleste vil mene det er en sliddel.

"De fleste", hvem er det?, det mener jeg ikke.Om det er rimeligt jvf.
købeloven, kommer an på bilens generelle stand, alder. Det er ikke "normalt"
at skifte speedometerkabel, biler kan køre ~1 mill. km uden udsk., der er
mere slid på skiftemekanismen til gearkassen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-05 12:02

Torben Wridt wrote:

> Kære Jørgen!
> Tak! Endelig en der kunne gennemskue min pointe!!

Been there, done it, got the bill.
Det bliver en brat opvågning når ankenævnet for bilbranchen engang
kommer.

mvh

Christian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-10-05 18:41

>Been there, done it, got the bill.
Det bliver en brat opvågning når ankenævnet for bilbranchen engang
>kommer.

Det er ikke kun i bil-branchen det er blevet sådan, det gælder i alle, se
bare hvordan fx Merlin og El.Giganten opføre sig :(((.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-10-05 10:02

Hans Kjaergaard wrote:
> [...]
>
> Grænsetilfældene mht. "forventelig levetid" og hvilke komponenter der
> høre dertil, kan man bruge masser af tid til at flueknippe om, det

Men ikke desto mindre er det det det gælder om når man vil have en
fair behandling i sin reklamationsperiode.

mvh

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-10-05 10:04

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Det bliver en brat opvågning når ankenævnet for bilbranchen engang
>
> Det er ikke kun i bil-branchen det er blevet sådan, det gælder i alle, se
> bare hvordan fx Merlin og El.Giganten opføre sig :(((.

Men der er bare den store forskel, at du kan klage til forbrugerrådet,
det kan man ikke hvis en bil koster over 100.000 kr og det er der jo
ret mange biler som gør.

mvh

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-05 10:36

>Men der er bare den store forskel, at du kan klage ti>l forbrugerrådet,

Og forbrugerrådet har ikke andre klager at tage sig af end min?. Hvor længe
er det rimeligt man venter på afgørelsen i sager om fx en mobiltlf.?- inden
den er afgjort er tlf. værdi nedskrevet til 0,- pga. udviklingen på
markedet. + Butikkerne ikke skal/behøves at tage fbr.'s henstilling
alvorligt, de kan nøjes med et træk på skulderen og spørgsmålet "Og??". Jeg
undgår de butikker hvor jeg selv el. andre har fået en unfair behandling, så
kan den være nok så lovlig ifht. købeloven, mit liv er for kort til juridisk
fixfax :).

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-10-05 11:05

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> kan den være nok så lovlig ifht. købeloven, mit liv er for kort til juridisk

Det gør jeg også.
Man har vel principper
Vi har haft en sag mod TopDanmark i Ankenævnet for Forsikring, det tog
over 1 år.
Vi vandt og fandt et andet selskab bagefter.

mvh

Christian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-10-05 09:04

> [...]

> Her i september var denne fejl der igen, og det klagede jeg over. Samtidig
> påpegede jeg, at instrumentet som viser motorens temperatur fungerede

Jeg synes du skal ringe til Forbrugerstyrelsen og høre dem hvad de mener.
Modsat nogle andre herinde mener jeg absolut ikke en temperaturføler er en
sliddel og at den bør skiftes på reklamationsretten, fordi det er ikke
normalt at en sådan går i stykker så hurtigt og du har ikke smidt rundt med
den og mishandlet den.

Prøv at ringe til dem og lad os høre om de er enige i hvad gruppen her
mener!

Jeg hørte radio en times tid om reklamationer og jeg fik absolut ikke
indtrykket af at de ville være enige med gruppen.
--
Per, Esbjerg

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-10-05 09:39

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> writes:

> Hvis bilen koster over 100.000 kr så behandler forbrugerrådet ikke
> klager.

Jeg tror slet ikke forbrugerrådet tager sig af normale klager over
motorkørertøjer, men Forbrugerklagenævnet (en del af
Forbrugerstyrelsen) behandler rigtig nok kun motorkøretøjer der har
kostet mellem 10.00 kr og 100.000 kr.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-10-05 09:07

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> den og mishandlet den.

Hvis bilen koster over 100.000 kr så behandler forbrugerrådet ikke
Så er der kun rettens vej indtil videre.

mvh

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-10-05 09:40

Peter Makholm wrote:

> [...]
> motorkørertøjer, men Forbrugerklagenævnet (en del af
> Forbrugerstyrelsen) behandler rigtig nok kun motorkøretøjer der har

Det var også dem jeg mente.
Hvordan skal man få ret når man ikke engang kan finde det rigtige
sted at klage

mvh

Christian