ejerskifteforsikring
Fra : k&y

Dato : 02-10-05 10:22

Hvad fraskriver man sig ret til ved ikke at tegne en tilbudt
ejerskifteforsikring ved huskøb.
mvh
kim

Fra : L.Støvring

Dato : 02-10-05 10:56

"k&y" <kimkri@gettwonet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad fraskriver man sig ret til ved ikke at tegne en tilbudt
> ejerskifteforsikring ved huskøb.
> mvh
> kim

Man fraskriver sig, retten til at gøre mangelsindsigelser efter handelen.

Mvh. Lisbeth

Fra : k&y

Dato : 02-10-05 11:00

> Man fraskriver sig, retten til at gøre mangelsindsigelser efter handelen.
>
> Mvh. Lisbeth

Nu skriver du mangelindsigelser hvad dækker det?
F.eks ulovlige el installationer? (Som sælger ikke har været bekendt
med)Punkterede termo ruder som der ikke står noget om i tilstandsrapporten?

mvh. Kim

Fra : lhm

Dato : 02-10-05 11:55

> Hvad fraskriver man sig ret til ved ikke at tegne en tilbudt
ejerskifteforsikring ved huskøb.

Ved at tilbyde dig ejerskifteforsikringen sikrer sælger sig, at du ikke
senere kan gøre krav gældende mod ham/hende. Sælger slipper således for sit
normale 20-årige sælgeransvar, uanset om du tegner forsikringen eller ej!

> Nu skriver du mangelindsigelser hvad dækker det?
> F.eks ulovlige el installationer? (Som sælger ikke har været bekendt
> med)Punkterede termo ruder som der ikke står noget om i
> tilstandsrapporten?

Forsikringen dækker som udgangspunkt alle mangler, der eksisterede før din
overtagelse af ejendommen, herunder ulovlige installationer eller forkerte
installationer, som ikke nødvendigvis er ulovlige. Der er naturligvis ikke
tale om en vedligeholdelsesforsikring, så det kræver, at du ikke kendte til
manglerne på købstidspunktet - det vil i grove træk sige, at hvis det er
nævnt i tilstandsrapporten, er der ikke noget at komme efter.

Endelig vil jeg tilråde dig at tegne forsikringen, da det ellers kan blive
en dyr fornøjelse, at få udbedret evt. mangler. Som nævnt har du ingen
mulighed for at kræve erstatning fra sælger, og vil derfor selv komme til at
betale.

Mvh og held og lykke
lhm

Fra : J-N

Dato : 02-10-05 11:36

"L.Støvring" <lbs@SPAMpcv.dk> skrev i en meddelelse

> Man fraskriver sig, retten til at gøre mangelsindsigelser efter handelen.

Det er ikke korrekt. Det er ikke når du fravælger forsikringen man
"fraskriver" sig retten til at gøre indsigelser gældende. Det er en
konsekvens af den måde der handles på når sælger præsenterer
tilstandsrapport, tilbud på ejerskifteforsikring, tilbyder at betale ½
præmie og gør køber bekendt med konsekvensen af de fremlagte dokumenter.

Om du tegner forsikringen eller ej har du _som udgangspunkt_ stadig ikke
indsigelser at gøre gældende overfor sælger. Det eneste du "fraskriver" dig
er en evt. forsikringsdækning for en skjult skade.

Iøvrigt kan du - uanset om forsikringen er tegnet eller ej - stadig i visse
tilfælde gøre indsigelser gældende overfor sælger, bla. for forhold som ikke
er omfattet af Huseftersynsordningen.

/JN

Fra : L.Støvring

Dato : 02-10-05 12:12

"J-N" <nospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
visse
> tilfælde gøre indsigelser gældende overfor sælger, bla. for forhold som

"I stand corrected"! Ja, det var selvfølgelig mig som lavede et for
kortfattet svar, for foruden at fraskrive sig retten til at gøre
mangelsindsigelser - på det som er nævnt i tilstandsrapporten - kan man ikke
anmelde fejl/mangler til en ejerskifteforsikring, hvis en sådan ikke er
tegnet.

Mht. ulovlige installationer, kan man altid gøre mangelsindsigelser overfor
sælger, uagtet tilstandsrapport og ejerskifteforsikring.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter

Dato : 04-10-05 06:56

"k&y" <kimkri@gettwonet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad fraskriver man sig ret til ved ikke at tegne en tilbudt
> ejerskifteforsikring ved huskøb.

Har du spurgt din advokat?

/Peter

Fra : J-N

Dato : 04-10-05 17:20

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Har du spurgt din advokat?

Sikkert ikke..... Det er vel derfor han spørger her....

Det kunne også være advokaten ikke kendte svaret - tja hvad skal man med
dem??

---
Jesper

Fra : k&y

Dato : 04-10-05 17:40

> Sikkert ikke..... Det er vel derfor han spørger her....
>
> Det kunne også være advokaten ikke kendte svaret - tja hvad skal man
> [...]

Ja jeg spørger ikke som køber men som sælger der efterfølgende har fået
problemer,her et halv år efter salget påstår køber at der er punkterede
termoruder,hvis der havde været det da vi boede der ville det blot have
krævet en opringning til vores forsikring så havde de da taget sig af den
sag.

mvh
kim

Fra : J-N

Dato : 04-10-05 18:49

> [...]
> termoruder,hvis der havde været det da vi boede der ville det blot have
> krævet en opringning til vores forsikring så havde de da taget sig af den

Hvis det er tilfældet, tager du det bare HELT med ro. Meddel Dem at du
imødeser en stævning med sindsro. Køber har jo ikke skyggen af chance for at
godtgøre, at de termoruderne var punkterede ved overtagelsen.

---
Jesper

Fra : Peter

Dato : 04-10-05 19:11

"J-N" <nospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> at
> godtgøre, at de termoruderne var punkterede ved overtagelsen.

Enig.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel