/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Hjemis klokke !!
Fra : Nicholai


Dato : 01-10-05 12:53

Hej gruppe

Vores hjemisbil kommer altid lørdag lige når ungerne sover - vi bor på en
lukket villavej tilhørende grundejerforeningen.

Kan man forbyde hjemis at dimle med deres klokke ? Måske et bizart
spørgsmål - men den er godt nok træls (på godt jysk)

//Nicholai



 
 
Peter Lykkegaard (01-10-2005)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 01-10-05 14:00

"Nicholai" <nicholai@> wrote in message
news:433e7895$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Vores hjemisbil kommer altid lørdag lige når ungerne sover - vi bor på en
> lukket villavej tilhørende grundejerforeningen.
>
> Kan man forbyde hjemis at dimle med deres klokke ? Måske et bizart
> spørgsmål - men den er godt nok træls (på godt jysk)
>
Har du overvejet at ringe til Hjemis?
Det må være en formssag at ændre på turen

- Peter



Grunt (01-10-2005)
Kommentar
Fra : Grunt


Dato : 01-10-05 16:02

On Sat, 1 Oct 2005 15:00:02 +0200, "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com>
wrote:
in dk.videnskab.jura
>"Nicholai" <nicholai@> wrote in message
>news:433e7895$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Vores hjemisbil kommer altid lørdag lige når ungerne sover - vi bor på en
>> lukket villavej tilhørende grundejerforeningen.
>>
>> Kan man forbyde hjemis at dimle med deres klokke ? Måske et bizart
>> spørgsmål - men den er godt nok træls (på godt jysk)
>>
>Har du overvejet at ringe til Hjemis?
>Det må være en formssag at ændre på turen
>
>- Peter
>
eller lade ungerne sove på en anden tid så resten af villavejen kan få en is på
det sædvanlige tidspunkt de har indarbejdet i deres liv.

det er godtnok træls at een person skal bestemme over de mange andre.

Inger (01-10-2005)
Kommentar
Fra : Inger


Dato : 01-10-05 19:20

Grunt wrote:
> On Sat, 1 Oct 2005 15:00:02 +0200, "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com>
> wrote:
> in dk.videnskab.jura
>
>>"Nicholai" <nicholai@> wrote in message
>>news:433e7895$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>>Vores hjemisbil kommer altid lørdag lige når ungerne sover - vi bor på en
>>>lukket villavej tilhørende grundejerforeningen.
>>>
>>>Kan man forbyde hjemis at dimle med deres klokke ? Måske et bizart
>>>spørgsmål - men den er godt nok træls (på godt jysk)
>>>
>>
>>Har du overvejet at ringe til Hjemis?
>>Det må være en formssag at ændre på turen
>>
>>- Peter
>>
>
> eller lade ungerne sove på en anden tid så resten af villavejen kan få en is på
> det sædvanlige tidspunkt de har indarbejdet i deres liv.
>
> det er godtnok træls at een person skal bestemme over de mange andre.

Så hvis hjemis bilen kommer kl. 21, og ungerne lige er faldet i søvn, da
de bliver lagt f.eks. ved 20-20.30 tiden, så skal familien bare vente
med at lægge børnene til 21-21.30, så de andre kan få deres is? Og
dermed have kropumulige unger der er trætte hele søndagen? Det er jo
langt fra sikkert at de vågner det senere, fordi de kommer senere i seng...

Eller, hvis det er om dagen, så skal de bare prøve at lægge børn, der
måske ikke er trætte, til at sove 1½ time tidligere? Eller skyde
middagsluren, så børnene ikke kan falde i søvn om aftene osv.?

Inger

Petersen_Michael (02-10-2005)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 02-10-05 07:59

In news:433ed395$0$49010$14726298@news.sunsite.dk,
Inger <no@emailToMe.org> Typed:

8< snip >8

> Inger

Eller vænne ungerne til at sove, trods en smule gade støj..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post


Allan Soerensen (02-10-2005)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 02-10-05 10:11

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:433f851b$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Eller vænne ungerne til at sove, trods en smule gade støj..

Ikke et eneste juridisk indlæg i denne tråd.
Er det nogen, der er klar over hvilken gruppe det er de poster i?



Egon Stich (02-10-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 02-10-05 10:57


"Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse
news:433ed395$0$49010$14726298@news.sunsite.dk...
> Grunt wrote:
> > On Sat, 1 Oct 2005 15:00:02 +0200, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com>
> > wrote:
> > in dk.videnskab.jura
> >
> >>"Nicholai" <nicholai@> wrote in message
> >>news:433e7895$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >>
> >>>Vores hjemisbil kommer altid lørdag lige når ungerne sover - vi bor på
en
> >>>lukket villavej tilhørende grundejerforeningen.
> >>>
> >>>Kan man forbyde hjemis at dimle med deres klokke ? Måske et bizart
> >>>spørgsmål - men den er godt nok træls (på godt jysk)
> >>>
> >>
> >>Har du overvejet at ringe til Hjemis?
> >>Det må være en formssag at ændre på turen
> >>
> >>- Peter
> >>
> >
> > eller lade ungerne sove på en anden tid så resten af villavejen kan få
en is på
> > det sædvanlige tidspunkt de har indarbejdet i deres liv.
> >
> > det er godtnok træls at een person skal bestemme over de mange andre.
>
> Så hvis hjemis bilen kommer kl. 21, og ungerne lige er faldet i søvn, da
> de bliver lagt f.eks. ved 20-20.30 tiden, så skal familien bare vente
> med at lægge børnene til 21-21.30, så de andre kan få deres is? Og
> dermed have kropumulige unger der er trætte hele søndagen? Det er jo
> langt fra sikkert at de vågner det senere, fordi de kommer senere i
seng...
>
> Eller, hvis det er om dagen, så skal de bare prøve at lægge børn, der
> måske ikke er trætte, til at sove 1½ time tidligere? Eller skyde
> middagsluren, så børnene ikke kan falde i søvn om aftene osv.?
>
> Inger

Du må meget undskylde.
Men det virker for mig, som om i er stjerneexemplet på unge forældre med et
"projekt".
Køb en øde ø, hvis i ikke kan acceptere, at leve i et levende samfund.

MVH
Egon



Allan Soerensen (02-10-2005)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 02-10-05 20:29

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
news:aEO%e.39$vf.26@news.get2net.dk...
>
> Du må meget undskylde.
> Men det virker for mig, som om i er stjerneexemplet på unge forældre med
> et
> "projekt".
> Køb en øde ø, hvis i ikke kan acceptere, at leve i et levende samfund.

Det er fuldstændig ligegyldig hvordan det "virker" på dig, eller hvad du i
øvrigt mener om forældrene.
Du befinder dig i dk.videnskab.jura hvor der diskuteres jura, ikke
børneopdragelse. Kan du ikke bidrage med noget af juridisk relevans bør du
lade være med at deltage.



Klaus H (02-10-2005)
Kommentar
Fra : Klaus H


Dato : 02-10-05 00:11


"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse
news:h19tj1t68988m55misudpb9maolrt0otau@4ax.com...
> On Sat, 1 Oct 2005 15:00:02 +0200, "Peter Lykkegaard"
> <plykkegaard@gmail.com>
> wrote:
> in dk.videnskab.jura
>>"Nicholai" <nicholai@> wrote in message
>>news:433e7895$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> Vores hjemisbil kommer altid lørdag lige når ungerne sover - vi bor på
>>> en
>>> lukket villavej tilhørende grundejerforeningen.
>>>
>>> Kan man forbyde hjemis at dimle med deres klokke ? Måske et bizart
>>> spørgsmål - men den er godt nok træls (på godt jysk)
>>>
>>Har du overvejet at ringe til Hjemis?
>>Det må være en formssag at ændre på turen
>>
>>- Peter
>>
> eller lade ungerne sove på en anden tid så resten af villavejen kan få en
> is på
> det sædvanlige tidspunkt de har indarbejdet i deres liv.
>
> det er godtnok træls at een person skal bestemme over de mange andre.

Ja, og det er åbenbart chaufføren på Hjemis-bilen?

Klaus H



Inge (01-10-2005)
Kommentar
Fra : Inge


Dato : 01-10-05 19:14


"
> Vores hjemisbil kommer altid lørdag lige når ungerne sover - vi bor på en
> lukket villavej tilhørende grundejerforeningen.
>
Kan du ikke bare sige at det er fiskebilen?

mvh
Inge


Jesper (02-10-2005)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 02-10-05 09:52


"Inge" <ingen@tingmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:8c39$433ed29d$55da990b$29891@nf4.news-service.com...
>
> "
>> Vores hjemisbil kommer altid lørdag lige når ungerne sover - vi bor på en
>> lukket villavej tilhørende grundejerforeningen.
>>
> Kan du ikke bare sige at det er fiskebilen?





Carl Dragert (02-10-2005)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 02-10-05 10:10

"Nicholai" <nicholai@> wrote in message
news:433e7895$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> Vores hjemisbil kommer altid lørdag lige når ungerne sover - vi bor på en
> lukket villavej tilhørende grundejerforeningen.
>
> Kan man forbyde hjemis at dimle med deres klokke ? Måske et bizart
> spørgsmål - men den er godt nok træls (på godt jysk)

Hvor er det dog rart at leve i et samfund, hvor man har det så godt, at
dette er et problem
Carl



Jonas Kofod (02-10-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 02-10-05 10:59

"Nicholai" <nicholai@> skrev i en meddelelse
news:433e7895$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> Vores hjemisbil kommer altid lørdag lige når ungerne sover - vi bor på en
> lukket villavej tilhørende grundejerforeningen.
>
> Kan man forbyde hjemis at dimle med deres klokke ? Måske et bizart
> spørgsmål - men den er godt nok træls (på godt jysk)

Hjemisbilen har lovhjemmel til det de gør i og med at det er mejerivarer.
Generelt er det ikke tilladt at lave den slags "opsøgende" salg på folk
villaveje. Men der er en række letfordærvelige fødevarer der er undtaget
herfor. Så fiskebilen, ostebilen og hjemis har frit slag. Det grunder i
nogle samfundshensyn der givet har vejet tungere i tidligere tider hvor der
skulle fisk ind i landet og mælken ikke kunne stilles i køleskabet.
Jeg *tror* det er dørsalgsloven vi finder de relevante paragraffer.
Det var for et stykke tid siden oppe i medierne at Hjemis egen chef ikke
havde styr på denne lov da han havde (og stadig går med) planer om at sælge
en hel række andre ting fra bilerne. Og der skulle være investeret i ny
indretning og forbedredt til medicinalsalg m.m. (måske til dem der får
hovedpine af klokken ). Det var naturligvis kun indtil at han blev
fortalt at han slet ikke havde lov til at bruge bilerne efter eget hovede.
Nu og da er han oppe i aviserne fra tid til anden hvor han slår til tromme
for at den forældede lov da snart må ændres og der skal gives mulighed for
at danskerne kan købe dette eller hint på deres egen villavej.



Nicholai (02-10-2005)
Kommentar
Fra : Nicholai


Dato : 02-10-05 14:19

Tak til Jonas Kofod

Og til jer andre, Husk at i slet ikke bør bekymre jer om problemets art,
blot forholde jer til det juridiske islet. Hvis i ikke mener i kan bidrage
eller ikke har lyst, bør i tie - i denne gruppe

//Nicholai

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:dhob2c$p7c$1@gnd.k-net.dk...
> "Nicholai" <nicholai@> skrev i en meddelelse
> news:433e7895$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej gruppe
>>
>> Vores hjemisbil kommer altid lørdag lige når ungerne sover - vi bor på en
>> lukket villavej tilhørende grundejerforeningen.
>>
>> Kan man forbyde hjemis at dimle med deres klokke ? Måske et bizart
>> spørgsmål - men den er godt nok træls (på godt jysk)
>
> Hjemisbilen har lovhjemmel til det de gør i og med at det er mejerivarer.
> Generelt er det ikke tilladt at lave den slags "opsøgende" salg på folk
> villaveje. Men der er en række letfordærvelige fødevarer der er undtaget
> herfor. Så fiskebilen, ostebilen og hjemis har frit slag. Det grunder i
> nogle samfundshensyn der givet har vejet tungere i tidligere tider hvor
> der
> skulle fisk ind i landet og mælken ikke kunne stilles i køleskabet.
> Jeg *tror* det er dørsalgsloven vi finder de relevante paragraffer.
> Det var for et stykke tid siden oppe i medierne at Hjemis egen chef ikke
> havde styr på denne lov da han havde (og stadig går med) planer om at
> sælge
> en hel række andre ting fra bilerne. Og der skulle være investeret i ny
> indretning og forbedredt til medicinalsalg m.m. (måske til dem der får
> hovedpine af klokken ). Det var naturligvis kun indtil at han blev
> fortalt at han slet ikke havde lov til at bruge bilerne efter eget hovede.
> Nu og da er han oppe i aviserne fra tid til anden hvor han slår til tromme
> for at den forældede lov da snart må ændres og der skal gives mulighed for
> at danskerne kan købe dette eller hint på deres egen villavej.
>
>



Jesper (02-10-2005)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 02-10-05 15:02


"Nicholai" <nicholai@> skrev i en meddelelse
news:433fde32$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Husk at i slet ikke bør bekymre jer om problemets art, blot forholde jer
> til det juridiske islet. Hvis i ikke mener i kan bidrage eller ikke har
> lyst, bør i tie - i denne gruppe

Den var du selv ude om. Du blandende børnene og din egen
personlige mening om klokken ind i billedet, i stedet for blot at
stille spørgsmålet...!



Jonas Kofod (02-10-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 02-10-05 15:58

"Nicholai" <nicholai@> skrev i en meddelelse
news:433fde32$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Tak til Jonas Kofod
>
> Og til jer andre, Husk at i slet ikke bør bekymre jer om problemets art,
> blot forholde jer til det juridiske islet. Hvis i ikke mener i kan bidrage
> eller ikke har lyst, bør i tie - i denne gruppe

Så lidt - jeg vil lige minde om at de regler jo egentligt bare giver lov til
at drive handel på den og den måde - men de almindelige regler for hvordan
man skal opføre sig generelt i det offentlige område gælder jo stadig. Det
jeg mener er at selvom de har ret til at sælge is fra en bil må man jo ikke
være ekstremt forstyrrende. Var det f.eks. kl 3 om natten de klimrede løs
eller anvendte de en luftsirene så kan man jo nok komme efter dem trods alt.
Det er iøvrigt næringslovens §§ 12-13 der giver is-manden lov til at springe
ud af forretningen og ind i bilen.



Allan Hansen (02-10-2005)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 02-10-05 21:28


"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:dhosmn$tvs$1@gnd.k-net.dk...
> "Nicholai" <nicholai@> skrev i en meddelelse
> news:433fde32$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Tak til Jonas Kofod
>>
>> Og til jer andre, Husk at i slet ikke bør bekymre jer om problemets art,
>> blot forholde jer til det juridiske islet. Hvis i ikke mener i kan
>> bidrage
>> eller ikke har lyst, bør i tie - i denne gruppe
>
> Så lidt - jeg vil lige minde om at de regler jo egentligt bare giver lov
> til
> at drive handel på den og den måde - men de almindelige regler for hvordan
> man skal opføre sig generelt i det offentlige område gælder jo stadig. Det
> jeg mener er at selvom de har ret til at sælge is fra en bil må man jo
> ikke
> være ekstremt forstyrrende. Var det f.eks. kl 3 om natten de klimrede løs
> eller anvendte de en luftsirene så kan man jo nok komme efter dem trods
> alt.
> Det er iøvrigt næringslovens §§ 12-13 der giver is-manden lov til at
> springe
> ud af forretningen og ind i bilen.
>
>
Jeg har læst følgende §§, hvilken også giver dem ret til at sælge fra bilen
som de gør, men som jeg forstod så var det mere brugen af klokke til at opnå
opmærksomhed der var problemet.

FÆL §38
Unødig støj m.v.

§ 38. Fører af motordrevet køretøj skal betjene køretøjet således, at det
ikke afgiver unødig støj eller unødigt udvikler røg eller gasarter.

Stk. 2. I og ved bebyggelse må kørsel, der er unødvendig og forstyrrende,
ikke finde sted. Hastighed og køremåde i øvrigt skal på sådanne steder
afpasses således, at andre ikke unødigt forstyrres.

Man kunne måske mene at denne § dur.

Udrykningskørsel m.v.

§ 7. Trafikministeren fastsætter bestemmelser om udrykningskørsel og kan
herunder fravige regler i denne lov.

Stk. 2. Når der ved kørsel med udrykningskøretøj anvendes særlige af
trafikministeren fastsatte lyd- eller lyssignaler, skal andre trafikanter i
god tid holde vejen åben for køretøjet. Kørende skal om nødvendigt standse.

Men så bør det vel handle om liv eller død for at få en is.

Men er det lovligt at bruge den F.... klokke.

Mvh AJH



Ukendt (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-10-05 00:02


> Men er det lovligt at bruge den F.... klokke.

Ja, man må ikke bruge mobilen, men ismanden mp godt sidde og rykke i snoren
imens han kører.


Derudover har jeg en tilføjelse til Jonas:

Frugt&grønt, Slagteren, forsikringer og aviser/ugeblade må også sælge ved
dørene.


/Søren




Jonas Kofod (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 03-10-05 01:07

"Cacba" <me [at] cacba [pletten] dk> skrev i en meddelelse
news:434066f5$0$87529$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > Men er det lovligt at bruge den F.... klokke.
>
> Ja, man må ikke bruge mobilen, men ismanden mp godt sidde og rykke i
snoren
> imens han kører.
>
>
> Derudover har jeg en tilføjelse til Jonas:
>
> Frugt&grønt, Slagteren, forsikringer og aviser/ugeblade må også sælge ved
> dørene.

Det er jeg skam godt klar over, men så kan vi blive ved falck abbonementer,
bøger, kvæg (ja tro det hvem der vil) og fisk og....og...



Kenneth Iversen (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Iversen


Dato : 03-10-05 21:11

"Cacba" <me [at] cacba [pletten] dk> skrev i en meddelelse
news:434066f5$0$87529$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Ja, man må ikke bruge mobilen, men ismanden mp godt sidde og rykke i
> snoren
> imens han kører.

Og pille næse, må man også.

/Kenneth Iversen


Grunt (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Grunt


Dato : 03-10-05 12:27

On Sun, 2 Oct 2005 15:18:44 +0200, "Nicholai" <nicholai@> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Tak til Jonas Kofod
>
>Og til jer andre, Husk at i slet ikke bør bekymre jer om problemets art,
>blot forholde jer til det juridiske islet. Hvis i ikke mener i kan bidrage
>eller ikke har lyst, bør i tie - i denne gruppe

Hvis du nu kom med et juridisk problem så kunne du fortælle os du ikke synes
vores svar er korrekte, men nu har du ikke et juridisk problem, så det er dig
der skal tie i denne gruppe.

Af jonas har du heller ikke fået nogen form for juridisk hjælp, kun gætterier.
>
>//Nicholai
>
>"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
>news:dhob2c$p7c$1@gnd.k-net.dk...
>> "Nicholai" <nicholai@> skrev i en meddelelse
>> news:433e7895$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Hej gruppe
>>>
>>> Vores hjemisbil kommer altid lørdag lige når ungerne sover - vi bor på en
>>> lukket villavej tilhørende grundejerforeningen.
>>>
>>> Kan man forbyde hjemis at dimle med deres klokke ? Måske et bizart
>>> spørgsmål - men den er godt nok træls (på godt jysk)
>>
>> Hjemisbilen har lovhjemmel til det de gør i og med at det er mejerivarer.
>> Generelt er det ikke tilladt at lave den slags "opsøgende" salg på folk
>> villaveje. Men der er en række letfordærvelige fødevarer der er undtaget
>> herfor. Så fiskebilen, ostebilen og hjemis har frit slag. Det grunder i
>> nogle samfundshensyn der givet har vejet tungere i tidligere tider hvor
>> der
>> skulle fisk ind i landet og mælken ikke kunne stilles i køleskabet.
>> Jeg *tror* det er dørsalgsloven vi finder de relevante paragraffer.
>> Det var for et stykke tid siden oppe i medierne at Hjemis egen chef ikke
>> havde styr på denne lov da han havde (og stadig går med) planer om at
>> sælge
>> en hel række andre ting fra bilerne. Og der skulle være investeret i ny
>> indretning og forbedredt til medicinalsalg m.m. (måske til dem der får
>> hovedpine af klokken ). Det var naturligvis kun indtil at han blev
>> fortalt at han slet ikke havde lov til at bruge bilerne efter eget hovede.
>> Nu og da er han oppe i aviserne fra tid til anden hvor han slår til tromme
>> for at den forældede lov da snart må ændres og der skal gives mulighed for
>> at danskerne kan købe dette eller hint på deres egen villavej.
>>
>>
>

Allan Soerensen (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 04-10-05 12:21

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse
news:v452k1dpiuvqjcj6gmkkt0fmi69aeftn51@4ax.com...
> On Sun, 2 Oct 2005 15:18:44 +0200, "Nicholai" <nicholai@> wrote:
>>
>>Og til jer andre, Husk at i slet ikke bør bekymre jer om problemets art,
>>blot forholde jer til det juridiske islet. Hvis i ikke mener i kan bidrage
>>eller ikke har lyst, bør i tie - i denne gruppe
>
> Hvis du nu kom med et juridisk problem så kunne du fortælle os du ikke
> synes
> vores svar er korrekte, men nu har du ikke et juridisk problem, så det er
> dig
> der skal tie i denne gruppe.

Du bør pudse brillerne, hvis du ikke kan se det "juridiske problem" i det
oprindelige spørgsmål.
Nicholai spørger:

"Kan man forbyde hjemis at dimle med deres klokke ?"

Der er ingen, der har opfordret dig og andre til en lang OT snik-snak om
børneopdragelse og jeres personlig holdninger mv.



Grunt (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Grunt


Dato : 04-10-05 17:46

On Tue, 4 Oct 2005 13:20:47 +0200, "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com>
wrote:
in dk.videnskab.jura
>"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse
>news:v452k1dpiuvqjcj6gmkkt0fmi69aeftn51@4ax.com...
>> On Sun, 2 Oct 2005 15:18:44 +0200, "Nicholai" <nicholai@> wrote:
>>>
>>>Og til jer andre, Husk at i slet ikke bør bekymre jer om problemets art,
>>>blot forholde jer til det juridiske islet. Hvis i ikke mener i kan bidrage
>>>eller ikke har lyst, bør i tie - i denne gruppe
>>
>> Hvis du nu kom med et juridisk problem så kunne du fortælle os du ikke
>> synes
>> vores svar er korrekte, men nu har du ikke et juridisk problem, så det er
>> dig
>> der skal tie i denne gruppe.
>
>Du bør pudse brillerne, hvis du ikke kan se det "juridiske problem" i det
>oprindelige spørgsmål.
>Nicholai spørger:
>
> "Kan man forbyde hjemis at dimle med deres klokke ?"
>
>Der er ingen, der har opfordret dig og andre til en lang OT snik-snak om
>børneopdragelse og jeres personlig holdninger mv.
>
Det er ellers det der var problemet at tråden er helt OT fra starten.
Og din korstog mod OT er for sent og for lidt, juragruppen har været ødelagt af
ot og personlige meninger i over 1 år nu.

Peter (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 03-10-05 14:48

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:dhob2c$p7c$1@gnd.k-net.dk...

[klip]

> Hjemisbilen har lovhjemmel til det de gør i og med at det er mejerivarer.

Har de direkte hjemmel? Jeg tvivler. Det er muligt der gælder en særlig
undtagelse fra hovedreglen om opsøgende salg. Men hjemmel? Nej.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel
juridisk rådgivning hos en advokat.
http://www.grauslund.com



Jonas Kofod (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 03-10-05 18:04

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:4341368a$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> news:dhob2c$p7c$1@gnd.k-net.dk...
>
> [klip]
>
> > Hjemisbilen har lovhjemmel til det de gør i og med at det er
mejerivarer.
>
> Har de direkte hjemmel? Jeg tvivler. Det er muligt der gælder en særlig
> undtagelse fra hovedreglen om opsøgende salg. Men hjemmel? Nej.

Næringsloven §§12-13



Allan Hansen (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 03-10-05 19:34


"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:dhroc3$1p1r$1@gnd.k-net.dk...
> "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:4341368a$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
>> news:dhob2c$p7c$1@gnd.k-net.dk...
>>
>> [klip]
>>
>> > Hjemisbilen har lovhjemmel til det de gør i og med at det er
> mejerivarer.
>>
>> Har de direkte hjemmel? Jeg tvivler. Det er muligt der gælder en særlig
>> undtagelse fra hovedreglen om opsøgende salg. Men hjemmel? Nej.
>
> Næringsloven §§12-13
>
>
Jeg tror ikke at der er nogen der er i tvivl om at de må sælge fra bilen.

Det er mere om de må bruge den klokke til at tiltrække kunder med?

Ifølge FÆL må de ikke, da bilen bliver betjent med unødig støj.

Mvh AJH



Jesper Brock (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 03-10-05 20:20


"Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:zQe0f.1139$NX1.305@news.get2net.dk...
> Det er mere om de må bruge den klokke til at tiltrække kunder med?
> Ifølge FÆL må de ikke, da bilen bliver betjent med unødig støj.

Du vil næppe kunne få brugen af Hjemis-klokken ind under FÆL §38.
Klokken -
og for den sags skyld brugen af den - har som sådan intet med betjeningen
af
køretøjet at gøre.
Kunne hjemismanden ikke bruge klokken, ville alternativet være at ismanden
stak hovedet ud af vinduet og råbte "sååååå' der iiiiiis". Klokken kan
derfor bedre sammenlignes med "råben med varer på vej" - og dette findes
der
da også helt specifikke regler for.

Reglerne er beskrevet i §8 i "Bekendtgørelse om politiets sikring af den
offentlige orden og beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige
sikkerhed mv., samt politiets adgang til at iværksætte midlertidige
foranstaltninger", som den så smukt hedder. Det er den bekendtgørelse, som
nogen kalder den nye "generelle politivedtægt", idet den gælder for hele
landet som en slags landsdækkende politivedtægt, hvor de lokale kredse så
selv kan lave en "tillægsvedtægt" efter behov.

I §8, stk 2 hedder det:
"Råben med varer på en vej er forbudt før kl. 7 og efter kl. 18 og må ikke
finde sted, hvor det er til ulempe for hospitaler, skoler eller lignende."

Da spørgerens almindelige parcelhus næppe kan klassificeres som "et
hospital, en skole eller lignende" er der næppe noget at gøre.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk




Peter (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 04-10-05 06:55

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:dhroc3$1p1r$1@gnd.k-net.dk...

[klip]

>> Har de direkte hjemmel? Jeg tvivler. Det er muligt der gælder en særlig
>> undtagelse fra hovedreglen om opsøgende salg. Men hjemmel? Nej.
>
> Næringsloven §§12-13

Ja. En undtagelse til hovedreglen.

/Peter



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste