/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Mobiltlf....
Fra : Søren Larsen


Dato : 29-09-05 08:27

Hej

Jeg har haft min SE K700i til rep som jeg købte i Merlin, da min joystick
lige pludselig ikke virkede mere, fik så et brev igår hvor der stod af de
ville skifte det for 712 kr. det kunne jeg ikke lige forstå der var da en
form for garanti på den, den er kun 9 månedere gammel, snakkede med dem
derinde, han sagde at joystickket havde fået et tryk, hvad er oddset for at
joysticket for et tryk, alt andet kan næsten få det, men jeg ved at det ikke
har, for den holdt bare op med at virke en dag, men de ville ikke give sig
selvom der var garanti på den, jeg kunne få et andet værksted til at kikke
på den, og hvis de sagde noget andet ville de revurdere sagen, så hvad gør
jeg nu:

for et andet værksted til at kikke på den og hvad så,
eller går til forbrugerstyrelsen

Har ikke prøvet det her før....

MVH/Søren



 
 
Thomas Seehausen (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Seehausen


Dato : 29-09-05 09:06

Jeg er ikke udannet jurist eller lignende, men ved der generelt gælder
følgende. Garantien gælder kun 6 mdn. og derefter er der 18 mnd. med
reklamationsret. Såfremt der ved køb af telefonen ikke er givet en udvidet
garanti (ved at Merlin giver et års garanti på fjernsyn, men ved ikke om det
gælder telefoner) er du omfattet af reklamationsretten. Det indebærer
imidlertid, at det er dig, der har bevisbyrden, hvis det skulle komme så
langt. Mht. forbrugerklagenævnet mener jeg, at der er en minimumssats mht.
beløb for, hvilke sager de vil tage.





Søren Larsen (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 29-09-05 09:11


"Thomas Seehausen" <seehausensletdette@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:433b9f28$0$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg er ikke udannet jurist eller lignende, men ved der generelt gælder
> følgende. Garantien gælder kun 6 mdn. og derefter er der 18 mnd. med
> reklamationsret. Såfremt der ved køb af telefonen ikke er givet en udvidet
> garanti (ved at Merlin giver et års garanti på fjernsyn, men ved ikke om
det
> gælder telefoner) er du omfattet af reklamationsretten. Det indebærer
> imidlertid, at det er dig, der har bevisbyrden, hvis det skulle komme så
> langt. Mht. forbrugerklagenævnet mener jeg, at der er en minimumssats mht.
> beløb for, hvilke sager de vil tage.
>
>
>
>
De kan jo til hver en tid komme og sige at stickket har fået et tryk, jeg er
ikke uddannet til at se det, kun at jeg ved at det ikke har fået et tryk



Andy (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Andy


Dato : 29-09-05 09:45

> De kan jo til hver en tid komme og sige at stickket har fået et tryk, jeg
er
> ikke uddannet til at se det, kun at jeg ved at det ikke har fået et tryk


Du har selvfølgelig 24 mdrs. reklamationret på varen, og hvis forhandleren
nægter at reparere telefonen under reklamationsretten, så bliver du nødt til
at klage til forbrugerklagenævnet.

Andy



per christoffersen (29-09-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 29-09-05 09:41


"Søren Larsen" <bongo50000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:dhg7i4$144g$1@newsbin.cybercity.dk...
> "Thomas Seehausen" <seehausensletdette@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>> gælder telefoner) er du omfattet af reklamationsretten. Det indebærer
>> imidlertid, at det er dig, der har bevisbyrden, hvis det skulle komme så
>> langt. Mht. forbrugerklagenævnet mener jeg, at der er en minimumssats
>> mht.
>> beløb for, hvilke sager de vil tage.

> De kan jo til hver en tid komme og sige at stickket har fået et tryk, jeg
> er
> ikke uddannet til at se det, kun at jeg ved at det ikke har fået et tryk
>

En reklamation skal realitetsbehandles af sælger.
Dvs. at din forklaring om hvad der er sket med telefonen skal tages for gode
varer og efterprøves.
Man kan derfor opfylde sin 'bevisbyrde' ved at forklare, at telefonen ikke
har været udsat for usædvanlig behandling, men kun har været i normal brug.

Forbrugerklagenævnets minimumssats er i øvrigt 800 DKK. Du kalæse mere på
www.klagetjek.dk

/Per



Ukendt (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-05 10:54


"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan derfor opfylde sin 'bevisbyrde' ved at forklare, at telefonen ikke
> har været udsat for usædvanlig behandling, men kun har været i normal
> brug.
>
Og det er Merlin, ElGiganten m.fl. kendt for at sk.... højt og flot på. For
dem er der mange penge tjent på at "køre" kunderne trætte- bare tilbudene er
gode nok, er der alligevel kunder i butikken.



Kylle (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Kylle


Dato : 29-09-05 11:33

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:433bb7e9$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
>
> > Man kan derfor opfylde sin 'bevisbyrde' ved at forklare, at telefonen
ikke
> > har været udsat for usædvanlig behandling, men kun har været i normal
> > brug.
> >
> Og det er Merlin, ElGiganten m.fl. kendt for at sk.... højt og flot på.
For
> dem er der mange penge tjent på at "køre" kunderne trætte- bare tilbudene
er
> gode nok, er der alligevel kunder i butikken.
>
Nu sender de den sandsynlig ind til enten Telecare eller Teleservice for
rep.
De servicesteder får hverken mere eller mindre ud af at kunden skal betale
for rep.
Havde den været dækket under den garanti som Sony-Ericsson (1 år)udsteder
for deres telefoner, havde de bare sendt regningen videre til dem.

Merlin, Elgiganten m.m. tjener ikke noget på rep. eftersom det ikke er dem
der udbedre skaden

Kylle



Ukendt (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-05 12:04


"Kylle" <jesper.hansen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Merlin, Elgiganten m.m. tjener ikke noget på rep. eftersom det ikke er dem
> der udbedre skaden
>
Så forstår jeg ikke at kunder er udsat for den samme mangel på kendskab til
købeloven&vrangvillighed, gang på gang??. Det er ikke først gang jeg høre om
det, og heller ikke forbrugerrådet.



Martin Andersen (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 29-09-05 12:09

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote:

>
> "Kylle" <jesper.hansen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
>
>> Merlin, Elgiganten m.m. tjener ikke noget på rep. eftersom det ikke er
>> dem der udbedre skaden
>>
> Så forstår jeg ikke at kunder er udsat for den samme mangel på kendskab
> til
> købeloven&vrangvillighed, gang på gang??. Det er ikke først gang jeg høre
> om det, og heller ikke forbrugerrådet.

Refererer du til denne sag ? Vi kan jo ikke udelukke at værkstedet har ret,
at joysticket er blevet ødelagt af bruger.

Martin.

Ukendt (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-05 12:50


"Martin Andersen" <andersen.martin@gmail.com> skrev i en meddelelse

Vi kan jo ikke udelukke at værkstedet har ret,
> at joysticket er blevet ødelagt af bruger.
>
Søren hævder det er blevet defekt ved normalt brug. Kan du sandsynliggøre at
han har misbrugt det, eller skal man må påregne at levetiden ikke er
længere?. En kollega købte en "fabriksny" SE hos ElGiganten, med snydekoder
fik han adgang til en skjult servicemenu, og kunne se den ikke var ny, og
joysticket var blevet påvirket 5-600 gange..... . Det viste sig at være en
jo-jo-telefon, en som har været i "omløb", som de forsøgte at omsætte igen.
Kan man tænke sig det er en sådan Søren har købt....?.



Christian Buhrkall (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Christian Buhrkall


Dato : 29-09-05 12:52

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Martin Andersen" <andersen.martin@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Vi kan jo ikke udelukke at værkstedet har ret,
>
>>at joysticket er blevet ødelagt af bruger.
>>
>
> Søren hævder det er blevet defekt ved normalt brug. Kan du sandsynliggøre at
> han har misbrugt det, eller skal man må påregne at levetiden ikke er
> længere?.

Der skal ikke meget tryk til fra fx en bordkant på det rigtige sted, og
joystikket er kaput. Alm brug er vel at have sin telefon i lommen og
stortset altid.

Som sagt har service værkstedet intet at tjæne ved at snyde kunden. De
får deres penge uanset hvad.


En kollega købte en "fabriksny" SE hos ElGiganten, med snydekoder
> fik han adgang til en skjult servicemenu, og kunne se den ikke var ny, og
> joysticket var blevet påvirket 5-600 gange..... . Det viste sig at være en
> jo-jo-telefon, en som har været i "omløb", som de forsøgte at omsætte igen.
> Kan man tænke sig det er en sådan Søren har købt....?.
>
>
De gange jeg har handlet i ELG har der altid været et skilt med tilbud
på demo telefoner.

Ukendt (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-09-05 13:34


"Christian Buhrkall" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> Som sagt har service værkstedet intet at tjæne ved at snyde kunden. De får
> deres penge uanset hvad.
>
Hvis nu butikken undlader at sende den videre, og i stedet stikker den under
disken, og giver kunden "en historie fra de varme lande" når han vil hente
den?. For som skrevet, fx. SE giver kun 1 års garanti på deres produkter,
resten skal betales af sælger, butikken.

> De gange jeg har handlet i ELG har der altid været et skilt med tilbud på
> demo telefoner.


Det var ikke tilfældet her, og et bevidst forsøg på bedrag. Han blev
mistænkelig fordi batt.& tlf. ikke var "vacuum indpakket", som de plejer at
være. Der var kun de sædvanlige "plomberinger" på æsken.



Christian (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 29-09-05 13:36

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Christian Buhrkall" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
>
>
>>Som sagt har service værkstedet intet at tjæne ved at snyde kunden. De får
>>deres penge uanset hvad.
>>
>
> Hvis nu butikken undlader at sende den videre, og i stedet stikker den under
> disken, og giver kunden "en historie fra de varme lande" når han vil hente
> den?. For som skrevet, fx. SE giver kun 1 års garanti på deres produkter,
> resten skal betales af sælger, butikken.

Hvad nu hvis butikken lige giver alle telefonerne et klap på gulvet
inden de sendes til rep?
Kom on mand.

SE giver kunden 1 års garanti.
Hvilken aftale de har med butikken aner du intet om. Ja for kunden ser
det ud til at det er butikken der "hænger på den", men som oftest får
butikken dækket omkostningerne fra producenten.

>
>
>>De gange jeg har handlet i ELG har der altid været et skilt med tilbud på
>>demo telefoner.
>
>
>
> Det var ikke tilfældet her, og et bevidst forsøg på bedrag. Han blev
> mistænkelig fordi batt.& tlf. ikke var "vacuum indpakket", som de plejer at
> være. Der var kun de sædvanlige "plomberinger" på æsken.
>
>

hvis plomberingerne var iorden ligger "bedraget" hos leverandøren.

Søren Larsen (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 29-09-05 14:55


"Christian" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
news:dhgn3b$2vs$1@news.net.uni-c.dk...
> Jørgen M. Rasmussen wrote:
> > "Christian Buhrkall" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> >
> >
> >>Som sagt har service værkstedet intet at tjæne ved at snyde kunden. De
får
> >>deres penge uanset hvad.
> >>
> >
> > Hvis nu butikken undlader at sende den videre, og i stedet stikker den
under
> > disken, og giver kunden "en historie fra de varme lande" når han vil
hente
> > den?. For som skrevet, fx. SE giver kun 1 års garanti på deres
produkter,
> > resten skal betales af sælger, butikken.
>
> Hvad nu hvis butikken lige giver alle telefonerne et klap på gulvet
> inden de sendes til rep?
> Kom on mand.
>
> SE giver kunden 1 års garanti.
> Hvilken aftale de har med butikken aner du intet om. Ja for kunden ser
> det ud til at det er butikken der "hænger på den", men som oftest får
> butikken dækket omkostningerne fra producenten.
>
> >
> >
> >>De gange jeg har handlet i ELG har der altid været et skilt med tilbud

> >>demo telefoner.
> >
> >
> >
> > Det var ikke tilfældet her, og et bevidst forsøg på bedrag. Han blev
> > mistænkelig fordi batt.& tlf. ikke var "vacuum indpakket", som de plejer
at
> > være. Der var kun de sædvanlige "plomberinger" på æsken.
> >
> >
>
> hvis plomberingerne var iorden ligger "bedraget" hos leverandøren.

Hej

For at få en ende på det her, og råd til andre i samme situation, hvad er
næste træk..

MVH/Søren



Jørgen M. Rasmussen (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 29-09-05 16:13


"Søren Larsen" <bongo50000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> For at få en ende på det her, og råd til andre i samme situation, hvad er
> næste træk..
>
At du mailer til Merlin, og fortæller der ikke er sket misbrug + at en
længere holdbarhed må forventes - så har du "ført bevis" og de har aben, +
at sagen foreligges http://www.forbrug.dk/ .. Men jeg gætter som sagt på de
er ligeglade :(.



Søren Larsen (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 29-09-05 16:34


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:433c042b$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Søren Larsen" <bongo50000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> > For at få en ende på det her, og råd til andre i samme situation, hvad
er
> > næste træk..
> >
> At du mailer til Merlin, og fortæller der ikke er sket misbrug + at en
> længere holdbarhed må forventes - så har du "ført bevis" og de har aben, +
> at sagen foreligges http://www.forbrug.dk/ .. Men jeg gætter som sagt på
de
> er ligeglade :(.
>
>

Takker, det vil jeg prøve

MVH/Søren



Jørgen M. Rasmussen (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 29-09-05 16:23


"Christian" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad nu hvis butikken lige giver alle telefonerne et klap på gulvet inden
> de sendes til rep?

Så bliver der da noget at reparere, varen er mere defekt end da du indlevere
den. Og det står selvf. på din genpart af rep.orderen, hvilke fejl den er
indleveret med ;).

> Kom on mand.
>
Vi stopper her. Du har helt klart ikke prøvet at blive "taget ved næsen" og
forsøgt trukket rundt.



Christian (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 29-09-05 21:50

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Christian" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
>
>
>>Hvad nu hvis butikken lige giver alle telefonerne et klap på gulvet inden
>>de sendes til rep?
>
>
> Så bliver der da noget at reparere, varen er mere defekt end da du indlevere
> den. Og det står selvf. på din genpart af rep.orderen, hvilke fejl den er
> indleveret med ;).
>
>
>>Kom on mand.
>>
>
> Vi stopper her. Du har helt klart ikke prøvet at blive "taget ved næsen" og
> forsøgt trukket rundt.
>
>

Hvad ved du om det?
Jeg har tilgengæld også oplevet rigtig mange som prøver den anden vej rundt.
Folk der behandler deres telefon som en 5140 og forventer at den kan
holde til det.

Ukendt (30-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-09-05 02:37

Christian wrote:

> Jeg har tilgengæld også oplevet rigtig mange som prøver den anden vej
> rundt. Folk der behandler deres telefon som en 5140 og forventer at
> den kan holde til det.

Prøv lige og læs hvad det er du skriver.



Christian (30-09-2005)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 30-09-05 09:36

Jens. B. wrote:
> Christian wrote:
>
>
>>Jeg har tilgengæld også oplevet rigtig mange som prøver den anden vej
>>rundt. Folk der behandler deres telefon som en 5140 og forventer at
>>den kan holde til det.
>
>
> Prøv lige og læs hvad det er du skriver.
>
>

ja. og jeg mener det faktisk. det er ganske utroligt hvad nogen folk
mener "almindeligt brug" af en mobil telefon er.

Henning Wangerin (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Henning Wangerin


Dato : 29-09-05 16:22

On Thu, 29 Sep 2005 14:34:25 +0200, Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Det var ikke tilfældet her, og et bevidst forsøg på bedrag.

Rolig nu.

> Han blev
> mistænkelig fordi batt.& tlf. ikke var "vacuum indpakket", som de plejer
> at være.

Hvilke mærker skulle det være? Jeg sidder til daglig og håndterer
fabtiksnye telefoner, og de fleste modeller er ikke svejst i plast-poser.
I enkelte modeller er batteriet svejst ind i en pose, men det er meget
sjældent, og ikke på nogen af de mest solgte modeller.

Jeg kan ikke mindes at have set en telefon der har være svejst ind i en pose.

> Der var kun de sædvanlige "plomberinger" på æsken.

Meget normalt.



Ukendt (30-09-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-09-05 06:18


"Henning Wangerin" <news_via_pan+041124@hpc.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke mærker skulle det være? Jeg sidder til daglig og håndterer
> fabtiksnye telefoner,

Det var en SE. Og det kan godt være at den ikke er "indpakket"- Men han
fattede mistanke, gik på i.nettet og fandt de tastetryk som skal til, for at
komme ind i den skjulte service-menu. Prøv og spørg om ElGigant. fik den i
hovedet igen? ;).

>> Der var kun de sædvanlige "plomberinger" på æsken.

> Meget normalt.

Men det er bare klistermærker, som der kan _og_bliver "fusket med"



Andy (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Andy


Dato : 29-09-05 09:40

> Garantien gælder kun 6 mdn. og derefter er der 18 mnd. med
> reklamationsret.

Der er 24 mdrs. reklamationsret deraf de første 6 mdr. med omvendt
bevisbyrde.

Der er INGEN lovbestemt GARANTI i forbrugerkøb, og ethvert udsagn om garanti
SKAL stille køberen BEDRE end loven.


Andy



Søren Larsen (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 29-09-05 11:16


"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:433ba69e$0$29331$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Garantien gælder kun 6 mdn. og derefter er der 18 mnd. med
> > reklamationsret.
>
> Der er 24 mdrs. reklamationsret deraf de første 6 mdr. med omvendt
> bevisbyrde.
>
> Der er INGEN lovbestemt GARANTI i forbrugerkøb, og ethvert udsagn om
garanti
> SKAL stille køberen BEDRE end loven.
>
>
> Andy
>
>

"Forbrugerklagenævnets minimumssats er i øvrigt 800 DKK. Du kalæse mere på
www.klagetjek.dk"

Da jeg gav 799 er der vel ikke noget at gøre

Søren



CC (30-09-2005)
Kommentar
Fra : CC


Dato : 30-09-05 14:49


"Søren Larsen" <bongo50000@hotmail.com> wrote in message
news:dhgesg$176b$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:433ba69e$0$29331$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> > Garantien gælder kun 6 mdn. og derefter er der 18 mnd. med
>> > reklamationsret.
>>
>> Der er 24 mdrs. reklamationsret deraf de første 6 mdr. med omvendt
>> bevisbyrde.
>>
>> Der er INGEN lovbestemt GARANTI i forbrugerkøb, og ethvert udsagn om
> garanti
>> SKAL stille køberen BEDRE end loven.
>>
>>
>> Andy
>>
>>
>
> "Forbrugerklagenævnets minimumssats er i øvrigt 800 DKK. Du kalæse mere på
> www.klagetjek.dk"
>
> Da jeg gav 799 er der vel ikke noget at gøre
>
> Søren
>

I h.t. Sony Ericssons hjemmeside gives der 24 måneders garanti på deres
produkter.

M h.t. forbrugerklagenævnets minimumssats, vil jeg ikke mene, at det er et
problem - de 799 kr. er formodentlig under forudsætning af
at du har bundet dig til et abonnement af en eller anden type og telefonen
er derfor reelt dyrere.

mvh
Claus



Martin Andersen (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 29-09-05 11:31

Thomas Seehausen wrote:

> (ved at Merlin giver et års garanti på fjernsyn, men ved ikke om
> det gælder telefoner)

Er det noget Merlin er begyndt på indenfor de sidste 2 år ?
Der var ikke nogen garanti da jeg arbejdede der, og jeg tvivler
på der er i dag.

Martin.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste