Kan en arbejdsgiver tvinge en ansat til at~
Fra : Steen

Dato : 28-09-05 21:08

En virksomhed planlægger et større arrangement med flere hundrede deltagere.
Tre medarbejdere pålægges at opholde sig i et lokale på 24 m² i tre timer,
hvilket de accepterer. Det er det eneste sted, medarbejderne har mulighed
for at sidde ned.

Dagen før arrangementet viser det sig, at dette rum er arrangementstedets
eneste rygerum, og man vil kunne forvente 60-100 deltagere, der kommer ind i
dette rum for at ryge i løbet af de tre timer.

Medarbejderne protesterer, men får at vide af deres chef, at de skal tage
sig sammen, gøre hvad de får besked på, og "lade være med at være så
sippede".

Er det ikke ulovligt?

/steen

Fra : JHP

Dato : 28-09-05 21:51

Steen wrote:
> [...]
>
> Medarbejderne protesterer, men får at vide af deres chef, at de skal tage
> sig sammen, gøre hvad de får besked på, og "lade være med at være så

Jeg vil mene, at der er tale om en overtrædelse af arbejdsmiljøloven
(Bekendtgørelse af lov om arbejdsmiljø)
(§ 38. Arbejdet skal planlægges, tilrettelægges og udføres således, at
det sikkerheds- og sundhedsmæssigt er fuldt forsvarligt.
Stk. 2. Anerkendte normer eller standarder, som har sikkerheds- eller
sundhedsmæssig betydning, skal følges.)

Straffen er bøde eller fængsel i op til 1 år jf §82

Evt. kan man også se på §28 stk 2. men brug af §17 a er nok lige at
stramme den.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20050026829-REGL

mvh Joakim

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 29-09-05 08:40

"JHP" <jhp@JxHxPxWxExB.xDxD> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Straffen er bøde eller fængsel i op til 1 år jf §82
>
> Evt. kan man også se på §28 stk 2. men brug af §17 a er nok lige at

Fagforeningen HK har fyret en medarbejder på deres hovedkontor, fordi at hun
ikke ville sidde i et røgfyldt lokale. De skulle om nogen vide, hvad der er
lovligt.

Carsten Overgaard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-09-05 10:14

Carsten Overgaard wrote:
> [...]
> ikke ville sidde i et røgfyldt lokale. De skulle om nogen vide, hvad der er

Det kan man ikke vide sig sikker på.
Min kones A-kasse er befolket med inkompetente folk, jeg skulle
forklare dem om mulighederne for barsel og ferie ved vores 1. barn.
Det er en a-kasse med klar overvægt af kvindelige medlemmer skal lige
siges.

mvh

Christian

Fra : Søren G

Dato : 29-09-05 10:47

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
>forklare dem om mulighederne for barsel og ferie ved vores 1. barn.
>Det er en a-kasse med klar overvægt af kvindelige medlemmer skal lige

Hvad har fagforening og A-Kasse lige med hinanden at gøre i denne her
situation ?

--
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-05 12:13

"Søren G" <soreng@invalid.wq> skrev i en meddelelse

> Hvad har fagforening og A-Kasse lige med hinanden at gøre i denne her
> situation ?

Eftersom en A-kasse ofte er drevet af en fagforening, skulle man mene der
ikke er den store tvivl om love og §§. Ellers er medarbejderne da ikke
særligt engagerede ;).

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-10-05 09:39

Søren G wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
>
> Hvad har fagforening og A-Kasse lige med hinanden at gøre i denne her
> situation ?

Måske det faktum at de ansatte i a-kasse og fagforening i mange
tilfælde er de samme ?

mvh

Christian