Krav efter gældssanering?
Fra : Winther

Dato : 28-09-05 12:47

Fik efter sygdom og efterfølgende revalidering lavet en gældssanering. Der
blev lavet en akkordordning, bla. med et elselskab ved retten i Kolding. Vi
har overholdt alle betingelser, og har gennem 5 år betalt de aftalte afdrag.
Her ca. 15 - 20 år efter bliver vi rykket for det fulde beløb + renter
gennem Intrum Justitia, hvor det åbenbart er sendt til overvågning. Jeg har
oplyst både over for elselskabet og I.J. at vi har overholdt alle
forpligtelser i gældssaneringen, og vi intet skylder. Trods dette modtager
vi stadig rykkere.
Hvad er det lige jeg gør nu, hvordan finder jeg dommen hvor akkordordningen
er registreret?, det var rart at kunne henvise til noget? Har prøvet på
nettet, men kan ikke finde noget så gammelt.
Kan jeg afvise I.J. i døren, hvis de dukker op?
Jeg ved, jeg har papirerne et sted, men hvis jeg nu ikke havde? Jeg mener
faktisk det er langt over 20 år siden akkordordningen blev indgået.
Der er jo betalt afdrag, men det fremgår ingen steder på rykkerne.
Håber i kan hjælpe mig.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-09-05 14:16

Den 28-09-05 13.46 skrev Winther følgende:

> Fik efter sygdom og efterfølgende revalidering lavet en gældssanering. Der
> blev lavet en akkordordning,

Fik du en gældssanering, eller blev der indgået en frivillig
akkordordning med kreditorerne? Hvis du fik en gældssanering, er det
foregået i retten, og du kan sikkert få en kopi af afgørelsen i den
pågældende ret.

> faktisk det er langt over 20 år siden akkordordningen blev indgået.

Hvis der er tale om en gældssanering, kan det ikke være langt over 20 år
siden. Hvis jeg ikke husker meget galt, blev ordningen indført i 1985
eller 1986.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridgeprogram, så du kan øve dig uden at blive udsat for

Fra : Winther

Dato : 28-09-05 19:13

Der

> Fik du en gældssanering, eller blev der indgået en frivillig
> akkordordning med kreditorerne?

Det var en gældssanering ved dom

> Hvis der er tale om en gældssanering, kan det ikke være langt over 20 år
> siden. Hvis jeg ikke husker meget galt, blev ordningen indført i 1985
> eller 1986.

Vi blev færdig med at betale ca 1998 får jeg oplyst i min øresnegl...

Vi har overholdt alle forpligtelser, så kan de vel ikke komme bagefter....

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-09-05 20:09

Den 28-09-05 20.12 skrev Winther følgende:

> Vi blev færdig med at betale ca 1998 får jeg oplyst i min øresnegl...

Så er kendelsen om gældssanering nok afsagt i 1993, så der mangler lidt
endnu, før der er gået "langt over 20 år". Men det er da kun positivt,
at det føles som længere siden, I havde de problemer.

De kan ikke kræve pengene af den som har fået gældssaneringen. Det bør
være muligt at få en kopi af kendelsen ved henvendelse til den
pågældende ret.

Men sagen er måske ikke helt så simpel. Du skriver gentagne gange "vi".
Hvem har fået gældssaneringen? Og hvem opkræves beløbet af nu? Hvis I
begge har stået for gælden til elselskabet, og det kun er den ene, der
har fået gældssanering, kan de sagtens opkræve pengene hos den anden.

> Vi har overholdt alle forpligtelser, så kan de vel ikke komme bagefter....

Som sagt, ikke hos den der har fået gældssaneringen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan skræddersyr du startmenuen.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 28-09-05 20:45

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> Som sagt, ikke hos den der har fået gældssaneringen.

Det er vel ikke helt korrekt Kim.

I forbindelse med at jeg hjalp min ex svigerfar med at få gældssanering,
mener jeg at han fik at vide at hvis det senere viste sig at der var
kreditorer som han ikke havde oplyst om, som meldte sig på banen så kunne de
kræve samme %del af gælden som de øvrige kreditorer havde fået.

Jeg er ikke HELT sikker men måske nogle af juristerne i gruppen kan
be/afkræfte det

Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-09-05 21:38

Den 28-09-05 21.44 skrev Peter K. Nielsen følgende:

> Det er vel ikke helt korrekt Kim.

I dette tilfælde er det - efter de foreliggende oplysninger. Winther
fortæller, at elselskabet var med i gældssaneringen.

Men du har sikkert ret i, at ikke kendte fordringshavere kan møde op
senere og indgå i gældssaneringen på samme vilkår som allerede kendte
fordringshavere. Det må vel være Konkurslovens § 226 stk. 2, der er
relevant her.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine eller en

Fra : Winther

Dato : 29-09-05 12:49

> Så er kendelsen om gældssanering nok afsagt i 1993, så der mangler lidt
> endnu, før der er gået "langt over 20 år". Men det er da kun positivt,
> at det føles som længere siden, I havde de problemer.

Ja der gik nogle år med uddannelse under revalidering, før gældssaneringen
blev lavet, derefter gik der jo fem år med at betale af

> De kan ikke kræve pengene af den som har fået gældssaneringen. Det bør
> være muligt at få en kopi af kendelsen ved henvendelse til den
> pågældende ret.

Ja, det kan man vel, men et eller andet sted synes jeg at elselskabet bør gå
tilbage i deres papirer, hvor det også skal fremgå. I. J. dropper vel sagen
hvis der ikke er noget at komme efter? Jeg føler det efterhånden som ren
chikane, især fra elselskabet. Det er som et mareridt der er vendt
tilbage...
Man må da også forvente en form for bevis på at vi skylder pengene, ellers
kan alle stort set beskylde andre for at skylde dem penge, og den der bliver
beskyldt for det kan da have svært ved at bevise at man ikke skylder, hvis
det bare er tal der er slynget ud fra en inkassofirma,
Det der bliver gjort krav på fra I.J. er:

Oprindelig hovedstol 12.507,60
Rente 7% 4.472,58
Gæld stiftet den: 28.01.1988
Inkassoomkostninger 1.200.00
Betalt til dato 0.00

> Hvem har fået gældssaneringen? Og hvem opkræves beløbet af nu? Hvis I
> begge har stået for gælden til elselskabet, og det kun er den ene, der
> har fået gældssanering, kan de sagtens opkræve pengene hos den anden.

Det var min mands gæld, ham der fik gældssaneringen og ham de prøver at få
penge fra igen. At jeg siger vi, er at vi begge har lidt afsavn, da min løn
også indgik i beregningen af, hvor lidt vi kunne overleve på, både før og
efter gældssaneringen, for ikke at glemme hvordan jeg efterhånden havde det,
når telefonen ringede, eller det bankede på døren

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-09-05 13:34

Den 29-09-05 13.49 skrev Winther følgende:

> Ja, det kan man vel, men et eller andet sted synes jeg at elselskabet bør gå
> tilbage i deres papirer, hvor det også skal fremgå.

Hvordan har du fortalt elselskabet og inkassofirmaet om gældssaneringen?
Og hvad har de svaret til det?

Hvis du hidtil har gjort det via telefonen, så send dem i stedet et
brev, hvor du gør opmærksom på, at der er afsagt kendelse om
gældssanering i år 1993 (?).

> Man må da også forvente en form for bevis på at vi skylder pengene

Det kan man få tilsendt på forlangende, men det er der ikke rigtig nogen
grund til at gøre her.

> for ikke at glemme hvordan jeg efterhånden havde det,
> når telefonen ringede, eller det bankede på døren

Kender det kun alt for godt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : L.Støvring

Dato : 28-09-05 21:29

"Winther" <Nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Der

> Det var en gældssanering ved dom

> Vi blev færdig med at betale ca 1998 får jeg oplyst i min øresnegl...
>
> Vi har overholdt alle forpligtelser, så kan de vel ikke komme bagefter....

Fra min tid som social rådgiver, mener jeg at huske at det er som flg ( men
ring til fogedretten, de kan oplyse dig om helt præcist hvordan du er
stillet) .:

Når man søger gældssanering bliver det bekendtgjort i Statstidende, og evt.
kreditorer har x antal dage til at fremkomme med deres krav, for at få en
bid af akkorden. Sker dette ikke, for den del af gælden som ligger før
indledningen af gældssaneringssagen, har de fortabt deres ret.

Ved gældssanering medtages kun personlig gæld, og derfor medtages gæld som
er stiftet af f.eks ægtefæller/samboende i fællesskab ikke, medmindre disse
er skilt eller begge søger gældssanering.

Mvh. Lisbeth

Fra : Gamle

Dato : 28-09-05 21:43

"Winther" <Nobody@home.dk> skrev i en meddelelse
> Det var en gældssanering ved dom

Hej igen.

El-selskabet har fået den dividende som retten har afgjort gældssaneringen
med.
Hvordan med de øvrige kreditorer?
Så skulle de også kunne komme nu og kræve det fulde beløb.
Selvfølgelig kan de ikke det. Så var der jo ikke tale om en gældssanering.

Mvh.
Torben

Fra : N/A

Dato : 28-09-05 20:09

Fra : Gamle

Dato : 28-09-05 20:09

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Iflg. familieadvokaten blev gældssanering indført i 1084.
Bøffer sker alle vegne.

Naturligvis 1984

Mvh.
Torben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-09-05 20:10

Den 28-09-05 21.01 skrev Gamle følgende:

> Iflg. familieadvokaten blev gældssanering indført i 1084.

Som tiden dog går...

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til websnedkeren.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-09-05 20:48

Kim Ludvigsen wrote:

> Som tiden dog går...

Jeg husker det, som var det i går.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-09-05 20:56

Winther wrote:

> [...]
> oplyst både over for elselskabet og I.J. at vi har overholdt alle
> forpligtelser i gældssaneringen, og vi intet skylder. Trods dette modtager

Så må IJ jo få endnu sag hos rigspolitichefen. Prøv at søge på Google
Groups efter "Intrum Justitia" og/eller "rigspolitichefen".

> Kan jeg afvise I.J. i døren, hvis de dukker op?

Ja - de har ingen ret til at komme ind og du har ikke pligt til at tale
med dem.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-09-05 21:25

Jonathan Stein wrote:

> Ja - de har ingen ret til at komme ind og du har ikke pligt til at
> tale med dem.

Må de overhovedet dukke op uanmeldt/uden aftale?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-09-05 21:36

Morten Fruergaard wrote:

> Må de overhovedet dukke op uanmeldt/uden aftale?

De skal anmelde besøget første - derefter må de komme uanmeldt, hvis der
ikke træffes nogen hjemme.

Se §12 i http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19970031930-REGL for
detaljerne.

M.v.h.