|
| Garanti på kamera købt i udlandet Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 27-09-05 20:54 |
|
I forbindelse med en tur til Tjekkiet gik mit medbragte kamera i stykker og
jeg købte et nyt. Selv om det er irrelevant vil jeg lige nævne at prisen på
kameraet var nogenlunde den samme som det kostede i Tyskland.
Efter 8 måneders brug begyndte den at æde batteriet når det var monteret i
kameraet. Jeg kontaktede importøren, som erklærede sig villig til at
reparere kameraet under "pan European Guarantee", som jeg havde fået
udfyldt.
Den har nu været til rep. i 30 dage og jeg har lige haft ringet til dem. Jeg
fik at vide at de havde skiftet nogle dele samme dag men at den stadig
brugte batteriet.
Spørgsmålet er nu - kan jeg kræve mine penge tilbage?
Hvor? :)
--
Per, Esbjerg
| |
Holst (27-09-2005)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 27-09-05 21:13 |
|
Per Henneberg Kristensen wrote:
> I forbindelse med en tur til Tjekkiet gik mit medbragte kamera i stykker og
> jeg købte et nyt. Selv om det er irrelevant vil jeg lige nævne at prisen på
> kameraet var nogenlunde den samme som det kostede i Tyskland.
>
> Efter 8 måneders brug begyndte den at æde batteriet når det var monteret i
> kameraet. Jeg kontaktede importøren, som erklærede sig villig til at
> reparere kameraet under "pan European Guarantee", som jeg havde fået
> udfyldt.
>
> Den har nu været til rep. i 30 dage og jeg har lige haft ringet til dem. Jeg
> fik at vide at de havde skiftet nogle dele samme dag men at den stadig
> brugte batteriet.
>
> Spørgsmålet er nu - kan jeg kræve mine penge tilbage?
Det kommer vel an på, hvad der står i den "pan European Gurantee".
> Hvor? :)
Umiddelbart Tjekkiet, hvis den tjekkiske butik/lovgivning giver dig den
mulighed. Alternativt kan du jo prøve importøren/producenten her i
Danmark, men medmindre producenten lover noget sådant i "pan European
Gurantee", så har du ingen ret til at få pengene tilbage hos dem.
| |
Per Henneberg Kriste~ (27-09-2005)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 27-09-05 22:25 |
|
"Holst" <newssep05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:4339a7be$0$38664$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Per Henneberg Kristensen wrote:
>
>> I forbindelse med en tur til Tjekkiet gik mit medbragte kamera i stykker
>> og jeg købte et nyt. Selv om det er irrelevant vil jeg lige nævne at
>> prisen på kameraet var nogenlunde den samme som det kostede i Tyskland.
>>
>> Efter 8 måneders brug begyndte den at æde batteriet når det var monteret
>> i kameraet. Jeg kontaktede importøren, som erklærede sig villig til at
>> reparere kameraet under "pan European Guarantee", som jeg havde fået
>> udfyldt.
>>
>> Den har nu været til rep. i 30 dage og jeg har lige haft ringet til dem.
>> Jeg fik at vide at de havde skiftet nogle dele samme dag men at den
>> stadig brugte batteriet.
>>
>> Spørgsmålet er nu - kan jeg kræve mine penge tilbage?
>
> Det kommer vel an på, hvad der står i den "pan European Gurantee".
>
>> Hvor? :)
>
> Umiddelbart Tjekkiet, hvis den tjekkiske butik/lovgivning giver dig den
> mulighed. Alternativt kan du jo prøve importøren/producenten her i
> Danmark, men medmindre producenten lover noget sådant i "pan European
> Gurantee", så har du ingen ret til at få pengene tilbage hos dem.
Tjekkiet er med i EU (også da jeg købte kameraet), og følger vel de danske
forbrugerlove?
Hvad med garantien på reparationen - er den også 5 år her?
--
Per, Esbjerg
| |
Carsten Holck (27-09-2005)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 27-09-05 23:54 |
|
Per Henneberg Kristensen said the following on 27-09-2005 23:25:
> "Holst" <newssep05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
> news:4339a7be$0$38664$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>Per Henneberg Kristensen wrote:
>>
>>
>>>I forbindelse med en tur til Tjekkiet gik mit medbragte kamera i stykker
>>>og jeg købte et nyt. Selv om det er irrelevant vil jeg lige nævne at
>>>prisen på kameraet var nogenlunde den samme som det kostede i Tyskland.
>>>
>>>Efter 8 måneders brug begyndte den at æde batteriet når det var monteret
>>>i kameraet. Jeg kontaktede importøren, som erklærede sig villig til at
>>>reparere kameraet under "pan European Guarantee", som jeg havde fået
>>>udfyldt.
>>>
>>>Den har nu været til rep. i 30 dage og jeg har lige haft ringet til dem.
>>>Jeg fik at vide at de havde skiftet nogle dele samme dag men at den
>>>stadig brugte batteriet.
>>>
>>>Spørgsmålet er nu - kan jeg kræve mine penge tilbage?
>>
>>Det kommer vel an på, hvad der står i den "pan European Gurantee".
>>
>>
>>>Hvor? :)
>>
>>Umiddelbart Tjekkiet, hvis den tjekkiske butik/lovgivning giver dig den
>>mulighed. Alternativt kan du jo prøve importøren/producenten her i
>>Danmark, men medmindre producenten lover noget sådant i "pan European
>>Gurantee", så har du ingen ret til at få pengene tilbage hos dem.
>
>
> Tjekkiet er med i EU (også da jeg købte kameraet), og følger vel de danske
> forbrugerlove?
>
Købt i Tjekkiet -> Tjekkiske regler, som formentlig er rimeligt i
overensstemmelse med EU reglerne, hvis de er blevet harmoniseret.
pan European Gurantee er fabrikantens ekstra ydelse (flink fyr!) så
hvis du skal have bedre ene det ekstra må du til Tjekkiet
> Hvad med garantien på reparationen - er den også 5 år her?
Samme sag.
/carsten
| |
Holst (28-09-2005)
| Kommentar Fra : Holst |
Dato : 28-09-05 08:38 |
|
Per Henneberg Kristensen wrote:
> Tjekkiet er med i EU (også da jeg købte kameraet), og følger vel de danske
> forbrugerlove?
Næppe. Men reglerne kan være harmoniseret i en vis udstrækning, så de
stort set er ens, men det skal jeg ikke kunne udtale mig om. Kender
absolut intet til de tjekkiske regler.
> Hvad med garantien på reparationen - er den også 5 år her?
Garantien på 5 år er vist noget producenten har givet dig. Det vil vel
fremgå af dine garantibestemmelse, om garantien kun gælder i Tjekkiet, i
hele EU, i hele verden eller noget helt fjerde.
| |
Per Henneberg Kriste~ (29-09-2005)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 29-09-05 07:52 |
|
"Holst" <newssep05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:433a484f$0$38639$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Hvad med garantien på reparationen - er den også 5 år her?
>
> Garantien på 5 år er vist noget producenten har givet dig. Det vil vel
> fremgå af dine garantibestemmelse, om garantien kun gælder i Tjekkiet, i
> hele EU, i hele verden eller noget helt fjerde.
Jeg er flere gange blevet gjort bekendt med at der er 5 års garanti (måske
er det reklamationsret) på en reparation og det er den jeg snakker om...
--
Per, Esbjerg
| |
per christoffersen (29-09-2005)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 29-09-05 08:26 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:433b8f12$0$9168$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg er flere gange blevet gjort bekendt med at der er 5 års garanti (måske
> er det reklamationsret) på en reparation og det er den jeg snakker om...
Der er fem års 'reklamationsperiode' på en reperation, der er udført som
følge af en mangelsudbedring efter Købelovens regler.
Det følger af de almindelige forældelsesfrister.
Man kan ikke umiddelbart overføre det til en garanti stillet fra sælger
eller producent. Den kan jo være begrænset i sit udgangspunkt på en anden
måde end Købeloven er. I Danmark har Forbrugerombudsmanden retningslinjer
for hvordan en garanti bør dække, og det er muligt, at han heri forholder
sig til spørgsmålet. Det kan du bare ikke bruge til noget i den konkrete
sag, for disse retningslinjer har absolut ingen betydning for en vare købt i
Tjekkiet.
Det samme gælder i øvrigt for den fem-årige forældelsesfrist.
/Per
| |
Peter Makholm (28-09-2005)
| Kommentar Fra : Peter Makholm |
Dato : 28-09-05 09:09 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> writes:
> Den har nu været til rep. i 30 dage og jeg har lige haft ringet til dem. Jeg
> fik at vide at de havde skiftet nogle dele samme dag men at den stadig
> brugte batteriet.
Tilsyneladende har tjekkiet en grænse på 30 dage hvorefter du kan hæve
salget:
http://www.consumers.cz/lang/index.php?lang=en&charset=iso-8859-1&clan=6
Fundet ved at gå ind på http://www.forbrugereuropa.dk/ og finde
tjekkiet under 'Shopping i Europa'.
--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes
http://hacking.dk | And I can take or leave it if I please
| -- Suicide is painless
| |
Per Henneberg Kriste~ (29-09-2005)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 29-09-05 07:55 |
|
"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87ek79ty05.fsf@xyzzy.adsl.dk...
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> writes:
>
>> Den har nu været til rep. i 30 dage og jeg har lige haft ringet til dem.
>> Jeg
>> fik at vide at de havde skiftet nogle dele samme dag men at den stadig
>> brugte batteriet.
>
> Tilsyneladende har tjekkiet en grænse på 30 dage hvorefter du kan hæve
> salget:
>
> http://www.consumers.cz/lang/index.php?lang=en&charset=iso-8859-1&clan=6
>
> Fundet ved at gå ind på http://www.forbrugereuropa.dk/ og finde
> tjekkiet under 'Shopping i Europa'.
Allright. Nu har jeg da en undskyldning for at køre til Tjekkiet :)
--
Per, Esbjerg
| |
|
|