"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> writes:
> Nedenstående er sakset fra digital4u.dk's hjemmeside, og jeg kan ikke
> finde
> ud af om det er iht gældende forbrugerregler.
Bortset fra at jeg ikke kan se hvad garantien indbefatter så er der
som sådan ikke noget galt i at arbejde med en 6 måneders
garanti-periode og derefter anvende den lovgivne reklamationsret i de
resterende 18 måneder.
Efter 6 måneder er man altså stillet på præcis samme måde som hvis der
ikke var nogen garanti. En mangel som må antages at have været til
stede ved salgstidspunktet skal udbedres.
De 6 måneders garanti skal dog stille en bedre end man er stillet
alene med købeloven (og altså inklusive formodningsreglen i de første
6 måneder). Det kan foreksempel være at de ombytter varen uden
spørgsmål selvom der er tydelige hjulspor henover. Dette følger af en
fortolkning af markedsføringslovens generalklausul om god
markedsføringsskik at en lovet garanti rent faktisk skal have et
indhold.
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/00/
> Hvad er forskellen på garanti og reklamationsret i dette tilfælde? Som jeg
> læser det, så yder de 6 mdrs garanti, og ikke andet da de forbeholder sig
> ret til at behandle sager hvor der ikke er indleveret garantibevis (og
> dermed dokumentation for at produktet er dækket under garantiperioden), af
> hvilket jeg så udleder at efter de 6 mdr så er alle reparationer
> reklamationssager..??
Ja. Hvis der i de 625,- var inkluderet et undersøgelsesgebyr burde du
naturligvis kunne sige at en reperation ikke var en mangel.
> "Alle varer købt i butikken er indbefattet en garanti på 6 mdr. samt en
> efterflg. reklamationsret på 18 mdr. gældende fra købsdato med mindre
> andet
> er anført i produktbeskrivelsen.
Det andet der er anført i produktbeskrivelsen kan selvfølgelig kun
stille dig bedre end købelovens reklamationsret.
> Bemærk iøvrigt, at der ved reparationer SKAL medsendes det originale
> garantibevis udstedt af producenten (dette er især vigtigt ved
> garantireparationer) . I modsat fald behandles reparationen som en
> reklamationssag, og Digital4u.dk ApS forbeholder sig ret til at fakturere
> reparationen iht. tilbud.
Sålænge at de husker at tage hensyn til formodningsreglen hvis man i
de første 6 måneder indleverer en vare uden det originale
garantibevis.
> Ved indlevering af reparationer sender vi enheden til vores leverandør.
> Først herefter undersøges om reparationen dækkes af garantien. Ved
> garantireparationer fremsendes enheden til Deres adresse, når vi har
> modtaget denne retur fra værkstedet. En reparation tager op til 30
> arbejdsdage.
Det lyder som lang tid. Det kan være problematisk hvis reperationen
ikke lykkes i første forsøg, så vil sælger næppe få mange ekstra
forsøg.
At tiden består i transport og på leverandørens værksted er
underordnet. Det er tiden fra du indleverer dit kamera til du har det
igen der er relevant.
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/36/
> Såfremt enheden ikke dækkes af garantien eller reklamationsretten,
> fremsendes tilbud på reparationen. Ønskes reparationen ikke gennemført,
> faktureres De kr. 625,- kr. incl. moms. for fragt og håndtering. Ønskes
> reparationen gennemført, faktureres De iht. tilbud."
Når du får det at vide på forhånd er det tilladt at kræve et
undersøgelsesgebyr hvis problemet ikke dækkes af
reklamationsretten. Men gebyret skal være rimeligt. Hvad det præcist
vil sige skal jeg ikke udtale mig om.
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/6/
I forbindelse med gebyr i garantiperioden se dog også
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/6/ikke-gebyr-i-garantiperioden/
men det er formodentligt også meget afhængigt af hvad garantien siger.
--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |
http://hacking.dk |