ændring af vedtægter
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-09-05 13:19

På kommende ekstraordinære generalforsamling i min ejerforening skak der
tages stilling til to ændringsforslag - to meget forskellige punkter. En og
samme beboer har fremsat forslaget.

Hvad vil være den rigtige afstemingsprocedure i et sådant tilfælde? At vi
stemmer om hver enkelt forslag eller de to forslaget under ét.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter

Dato : 27-09-05 13:45

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43393792$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

[klip]

> Hvad vil være den rigtige afstemingsprocedure i et sådant tilfælde? At vi
> stemmer om hver enkelt forslag eller de to forslaget under ét.

De to forslag skal behandles hver for sig.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : Henning

Dato : 27-09-05 18:12

On Tue, 27 Sep 2005 14:44:59 +0200, "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
wrote:

>"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
>meddelelse news:43393792$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>[klip]

>De to forslag skal behandles hver for sig.

Hvis det er helt rigtigt skal der afholdes to seperater
generalforsamlinger - den ene kan sagtens afholdes i forlængelse af
den anden.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 28-09-05 07:48

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis det er helt rigtigt skal der afholdes to seperater
> generalforsamlinger - den ene kan sagtens afholdes i forlængelse af
> den anden.

Hvordan kommer du lige frem til det?

/Per

Fra : Geert Lund

Dato : 28-09-05 10:02

Henning wrote:

> Hvis det er helt rigtigt skal der afholdes to seperater
> generalforsamlinger - den ene kan sagtens afholdes i forlængelse af
> den anden.

Så hvis man havde 10 forskellige ændringsforslag - så skulle man altså
holde 10 på hinanden følgende generalforsamlinger?

Næh, normalt er proceduren for vedtagelse af vedtægtsændringer jo netop
beskrevet i vedtægterne.

Det kan fx være at man kræver:

* 2/3 dele flertal af enten de fremmødte stemmeberettigede eller 2/3 af
de samlede stemmeberettigede at vedtage ændringen.

* Vedtægtsændringer (uanset om der er en eller mange) skal vedtages over
to generalforsamlinger - en ordinær og en ekstraordinær for at gælde

* Man stemmer om hvert ændringsforslag og godkender/forkaster hvert af
dem - og til sidst laver man en samlet for/imod afstemning mod det nye
sæt vedtægter - altså at generalforsamlingen samlet set kan forkaste det
nye sæt selvom de isoleret set har vedtaget hver ændring inden.

Plus mange andre metoder - reglerne for vedtægtsændringer er som regel
bygget op i forhold til hvilken type forening vi snakker om - og bl.a.
hvor "kup-sikret" man ønsker at gøre sin forening; det sidste er meget
relevant i foreninger med politisk formål.

Geert Lund