Graviditet ...
Fra : Lantino

Dato : 27-09-05 10:40

Hej NG,

Jeg ville høre om der er nogle som ved hvad man kan gøre hvis man har gjort
en kvinde gravid, og hun ønsker at få barnet ... Og man desværre ikke selv
er parat ...

Er der nogen som har kender noget til ens rettigheder som mand ??

Der må være noget som:
* Frakendelse økonomisk rent juridisk
* Bevis at man er faren inden de 12 uger er gået, hvor man kan få fortaget
abort
* etc.

Håber at der er nogen som kan hjælpe ... Ellers en rigtig god nyhedsgruppe

/Karsten

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 27-09-05 10:50

"Lantino" <pistolfingeren@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG,
>
> Jeg ville høre om der er nogle som ved hvad man kan gøre hvis man har
> gjort en kvinde gravid, og hun ønsker at få barnet ... Og man desværre
> ikke selv er parat ...

Sagt ligeud...så er det op til kvinden om hun vil have det eller ej.

/Kenneth Iversen

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 27-09-05 11:05

Var ikke færdig med første mail da jeg kom til at trykke send :)

> Er der nogen som har kender noget til ens rettigheder som mand ??
>
> Der må være noget som:
> * Frakendelse økonomisk rent juridisk

SVJV, kan man ikke frakendes rent økonomisk medmindre at
den gravide får en anden til at acceptere at være den retslige far.

/Kenneth Iversen

Fra : Holst

Dato : 27-09-05 10:57

Lantino wrote:

> [...]
> er parat ...
>
> Er der nogen som har kender noget til ens rettigheder som mand ??

Som mand har du ikke meget at skulle have sagt. Vil hun have barnet, så
må du acceptere den beslutning. Medmindre hun ligefrem ved fødslen
påstår, at faderen er ukendt, vil du hænge på barnet, dvs. du skal
betale til barnet, indtil barnet fylder 18 år. Er du i tvivl, om du er
faderen, kan du naturligvis kræve, at der blivet taget blodprøver
o.lign., så det bliver undersøgt.

Er du far til barnet, har du naturligvis ret til samvær med barnet,
såfremt I ikke bor sammen.

At du ikke er parat, er bare ærgeligt for dig, hvis hun er parat og ikke
ønsker (kan overtales til) en abort. Herfra må du så bare få det bedste
ud af det.

Fra : JS

Dato : 27-09-05 13:20

"Holst" <newssep05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> undersøgt.
>
> Er du far til barnet, har du naturligvis ret til samvær med barnet,

Surt at bo sammen så

Fra : Søren G

Dato : 27-09-05 11:04

"Lantino" <pistolfingeren@hotmail.com> wrote in message
> Jeg ville høre om der er nogle som ved hvad man kan gøre hvis man har
gjort
> en kvinde gravid, og hun ønsker at få barnet ... Og man desværre ikke selv
> er parat ...

*Det klassiske svar som er meget OT start*
Det skulle du have tænkt på noget før.
*Det klassiske svar som er meget OT slut*

> Er der nogen som har kender noget til ens rettigheder som mand ??

På de punkter du efterlyser har du ingen.

> Der må være noget som:
> * Frakendelse økonomisk rent juridisk

Du kan ikke frakende sig ansvaret for en handling du allerede har gjort (det
tager 2 om at få et barn).

> * Bevis at man er faren inden de 12 uger er gået, hvor man kan få fortaget
> abort

Så gode teknikker er der vist endnu ikke. Om selvom der så var, ville det
ikke have nogen indflydelse, da du ikke kan tvinge kvinden til at få en
abort.

> Håber at der er nogen som kan hjælpe ... Ellers en rigtig god
nyhedsgruppe

Jeg tror ikke at der er nogle der kan komme med de svar som du gerne vil
have.

--
Søren

Fra : Jens Jensen

Dato : 27-09-05 14:06

"Søren G" <soreng@invalid.wq> skrev i en meddelelse

> Du kan ikke frakende sig ansvaret for en handling du allerede har gjort
> (det
> tager 2 om at få et barn).

Det tager to at lave barnet men kun en (kvinden) til at bestemme om barnet
skal fødes eller ej.

Det er selvfølgelig dybt uretfærdigt at man ikke begge har indflydelse på
denne beslutning da hun jo accepterede din "indflydelse" da barnet skulle
laves, men ingen har sagt lovgivningen er retfærdig.

Din eneste trøst er at alt der bliver født skal dø - det er kun et spørgsmål
om tid.

Mvh None

Fra : Martin Bak

Dato : 27-09-05 14:09

"Jens Jensen" <iderig@fjerndettejubii.dk> skrev i en meddelelse

> Din eneste trøst er at alt der bliver født skal dø - det er kun et
> spørgsmål om tid.

Du skulle da tage og se, om ikke du kunne finde en dygtig læge. Der er vist
noget galt med dig.

Martin

Fra : Jens Jensen

Dato : 29-09-05 07:44

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Du skulle da tage og se, om ikke du kunne finde en dygtig læge. Der er
> vist noget galt med dig.
>
> Martin

Hej Martin

Da din modargumentation er lidt barnlig, må du gerne uddybe hvad du mener.

Så vidt jeg er oplyst hænger fødsel og død sammen, Giver man livets gave ,
så giver man også dødens gave - det er en pakkeløsning.

Jeg går da udfra mine egne børn skal dø - men det skal dine måske ikke ?

Lever de evigt ?

Eller hvordan skal jeg tolke dit lidt infantile svar ?

Med kærlig hilsen
Jens

Fra : Søren G

Dato : 27-09-05 14:22

"Jens Jensen" <iderig@fjerndettejubii.dk> wrote in message
> Det tager to at lave barnet men kun en (kvinden) til at bestemme om barnet
> skal fødes eller ej.

Han kan melde hende for voldtægt hvis han mener at han blev tvunget til at
have sex med hende.

> Det er selvfølgelig dybt uretfærdigt at man ikke begge har indflydelse på
> denne beslutning da hun jo accepterede din "indflydelse" da barnet skulle
> laves, men ingen har sagt lovgivningen er retfærdig.

Men hun er i det mindste parat til at accepterer konsekvensen af den
hyggestund.
Det ville være en skræmmende lovgivning der gav en person indflydelse på
hvilke kiruigske indgreb en anden person skulle have foretaget.

> Din eneste trøst er at alt der bliver født skal dø - det er kun et
spørgsmål
> om tid.

Og forhåbentlig også denne tråd, som er ved at komme godt OT.

--
Søren

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-09-05 17:42

Jens Jensen wrote:
> "Søren G" <soreng@invalid.wq> skrev i en meddelelse
-snip-

> Det tager to at lave barnet men kun en (kvinden) til at bestemme om barnet
> skal fødes eller ej.
-snip-

På det punkt er der ikke noget der hedder "ligestillingsrettigheder".

Derfor: Der mangler et punkt i loven som tilgodeser mændene så der igen
kommer balance i tingene og mænd og kvinder har lige meget at skulle
have sagt.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : John Nielsen

Dato : 27-09-05 19:08

Hvis du ønsker ligestillingsrettigheder (altså at både manden og kvinde har
lige meget at skulle have sagt omkring abort). Hvordan havde du forestillede
dig at det skulle foregå praktisk ? Her tænker jeg på, at du vil tvinge
kvinden til abort imod hendes vilje og hvor sent måtte dette så foregå i
graviditeten ?
John

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-09-05 20:47

John Nielsen wrote:
> [...]
> dig at det skulle foregå praktisk ? Her tænker jeg på, at du vil tvinge
> kvinden til abort imod hendes vilje og hvor sent måtte dette så foregå i

Det var nok mest ment i spøg, skal du se.

Fra : Lantino

Dato : 27-09-05 12:24

Man må sig det ser sort ud ... Hun siger selv, hvis hun vælger at få barnet,
vil hun ikke kræve at jeg betaler børnepenge ... Der må da kunne laves en
skriftlig aftale !!!!

Og jeg mener også at det er mærkeligt da jeg har brugt prævention ..

Med hensyn bevis for at jeg er fader ... Hvordan gøres det ??? Skla jo gøres
inden de 12 uger ...

/Lantino

Fra : David Mc Nally

Dato : 27-09-05 12:38

Lantino wrote:
> Med hensyn bevis for at jeg er fader ... Hvordan gøres det ??? Skla jo gøres
> inden de 12 uger ...

Af hvilken årsag? Hun og hun alene træffer den endelige beslutning om om
hun ønsker at gennemføre graviditeten eller ej.

Fra : Martin Bak

Dato : 27-09-05 12:52

> Man må sig det ser sort ud ... Hun siger selv, hvis hun vælger at få
> barnet, vil hun ikke kræve at jeg betaler børnepenge ... Der må da kunne
> laves en skriftlig aftale !!!!

Næh, det kan man ikke. Men hvis oplyder, at hun ikke ved hvem faderen er, så
vil du heller ikke blive pålagt noget bidrag.

> Og jeg mener også at det er mærkeligt da jeg har brugt prævention ..

...Det ka´ jo smutte. Men det kan vel heller ikke helt udelukkes, at hun har
været sammen med endnu en mand, som ikke har brugt noget.

> Med hensyn bevis for at jeg er fader ... Hvordan gøres det ??? Skla jo
> gøres inden de 12 uger ...

Næh.. Det kan vist slet ikke lade sig gøre, at føre noget bevis for
faderskabet før fødslen. Til gengæld skal du vist anderkende, at du er
barnets far. Det kan du jo så nægte, indtil der foreligger et sikkert
resultat af en prøve.

Martin

Fra : Anders Christensen

Dato : 27-09-05 12:52

Lantino wrote:
> [...]
>
> Og jeg mener også at det er mærkeligt da jeg har brugt prævention ..
>
> Med hensyn bevis for at jeg er fader ... Hvordan gøres det ??? Skla jo gøres

Nej, faderskabssagen kan du først anlægge når barnet er født, hvis hun
skulle udpege en anden end dig som faderen kan du stadigvæk anlægge sag,
såfremt hun ikke er gift.
Hvis hun udpeger en anden end dig som fader, og vedkommende vedkender
sig faderskabet kan du "slippe".
Men ellers må du forvente at du er barnets far, og "hænger på det"

En eventuel aftale om at du ikke skal betale, eller betale mindre end
normalt, vil statsamtet sandsynligvis kende urimelig, og du vil kunne
blive pålagt at betale til hende alligevel.

I 2005 penge vil det efter lidt hovedregning bliver omkring 200-250.000
kroner i løbet af 18 år, ved normalbidrag.

Du finder lidt mere information om den del her:
http://www.statsamt.dk/site.asp?p=707

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Holst

Dato : 27-09-05 13:01

Lantino wrote:

> Man må sig det ser sort ud ... Hun siger selv, hvis hun vælger at få barnet,
> vil hun ikke kræve at jeg betaler børnepenge ... Der må da kunne laves en
> skriftlig aftale !!!!

Når alt kommer til alt, vil hun jo sikkert gerne have de penge, hvad
enten de kommer fra dig eller en anden. Enlige mødre har det med at
mangle penge, siges det.

> Og jeg mener også at det er mærkeligt da jeg har brugt prævention ..

Kondom er desværre ikke 100 % sikkert. Uheld kan ske.

> Med hensyn bevis for at jeg er fader ... Hvordan gøres det ??? Skla jo gøres
> inden de 12 uger ...

Faderskabssager finder vist normalt først sted efter barnets fødsel.

Fra : Jesper Brock

Dato : 27-09-05 13:02

> [...]
> Man må sig det ser sort ud ... Hun siger selv, hvis hun vælger at få
> barnet, vil hun ikke kræve at jeg betaler børnepenge ... Der må da kunne

Det kan I da godt aftale - men en sådan aftale er ikke nødvendigvis gyldig.
reglerne findes i den nye børnelov fra 2002.

Essensen i den nye børnelov er blandt andet, at ethvert barn har krav på
både en fader og en moder. I "gamle dage" var det sådan, at hvis moderen
nægtede at oplyse, hvem der var fader til barnet, så tog man mere eller
mindre det for gode varer. Staten overtog forsørgelsespligten, og at barnet
ikke havde nogen fader... nåja, det var der så ikke noget at gøre ved.

Den tid _er_ forbi! I dag skal det det være fuldstændig umuligt for
Statsamtet at finde frem til faderen, før staten overtager regningen.

Ifølge den nye børnelov §8 har moderen pligt til at oplyse, hvem der _er_
eller _kan være_ barnets far. Det indebærer i praksis, at hvis hun ikke er
sikker, tjah så skal hun oplyse samtlige mænd, hun har haft seksuel samkvem
med de seneste 10 mdr inden fødslen.

Nægter moderen dette, _skal_ Statsamtet indbringe sagen for domstolen, som
kan idømme moderen straf efter reglerne om vidnetvang. Dette _kan_ blandt
indebære dagbøder eller i værste fald fængsel i en periode.

> Og jeg mener også at det er mærkeligt da jeg har brugt prævention ..
>
> Med hensyn bevis for at jeg er fader ... Hvordan gøres det ??? Skla jo
> gøres inden de 12 uger ...

Prævention kan jo svigte.

Du har selvfølgelig krav på at få gennemført en faderskabssag - de 12 uger
har dog intet med sagen at gøre.

Faderskabssag kan rejses i Statsamtet inden barnets fødsel enten af moderen
eller af Statsamtet selv. Som mand kan du rejse faderskabssag i perioden
fra barnets fødsel og 6 måneder frem.

Ifald Statsamtet ikke selv kan nå frem til en afgørelse, overlades sagen til
domstolene, hvor moderen under vidneansvar har pligt til at oplyse, hvem hun
har haft sex med i perioden. Retten indkalder så de pågældende til at afgive
en hår- eller vævsprøve. Er en eller flere af de pågældende afgået ved
døden, kan sretten endvidere beordre ligene gravet op igen. Selv i døden er
du altså ikke sikker, medmindre du lader dig kremere (brænde).

Der er faktisk kun en måde at slippe udenom på: Har den pågældende kvinde en
kæreste? I så fald kan du nemlig slippe "off the hook", hvis hun sammen med
kæresten vil afgive en såkaldt ansvars- og omsorgserklæring. Det indebærer
kort fortalt, at kæresten i så fald overtager "fader-forpligtelsen", og
registreres som barnets juridiske far.
For god ordens skyld hører det med til historien, at ved afgivelse af
forsørgelses- og omsorgserklæring overfor Statsamtet kan fortrydes indtil 6
måneder efter barnets fødsel. I så fald sørger Statsamtet for, at der rejses
faderskabssg efter ovenstående regler.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Holst

Dato : 27-09-05 13:29

Jesper Brock wrote:

> [...]
> kan idømme moderen straf efter reglerne om vidnetvang. Dette _kan_ blandt
> indebære dagbøder eller i værste fald fængsel i en periode.

Det er jo hørt før, at moderen siger, at hun ikke har nogen anelse om,
hvad ham fyren, hun bollede med, hed, fordi hun var døddrukken. Eller
påstår, at det var en eller anden tysker, hun mødte på en ferie i
Alanya, men han hed vist Heinz. Eller noget.

Domstolen kan jo gøre meget lidt, hvis hun påstår, at det eneste hun ved
om ham er, at hed var tysker og hed Heinz.

Fra : Sabina H.

Dato : 27-09-05 20:50

Lantino wrote:
> Man må sig det ser sort ud ... Hun siger selv, hvis hun vælger at få
> barnet, vil hun ikke kræve at jeg betaler børnepenge ... Der må da
> kunne laves en skriftlig aftale !!!!

nej, en sådan aftale vil nemt kunne kendes ugyldig af statsamtet, uanset
parterne er enige på underskriftstidspunktet... det skyldes at pengene skal
gå til barnets ophold, ikke moderen, derfor kan moderen _ikke_ frasige til
retten til dem på barnets vejne.....

> Og jeg mener også at det er mærkeligt da jeg har brugt prævention ..

shit happens... kondomer er ikke 100% sikre.... den eneste sikre måde er
ikke at have sex ;)
er du gammel nok til at have sex, er du også gammel nok til at skulle tage
ansvaret for eventuelle børn der kommer ud af det.... er min holdning.....

> Med hensyn bevis for at jeg er fader ... Hvordan gøres det ??? Skla
> jo gøres inden de 12 uger ...

nej det skal ikke, det kan klares med en blodprøve når barnet er født.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk