dating.dk
Fra : Martin Bak

Dato : 26-09-05 14:36

På kæresteportalen Dating.dk er der en mulighed for, at købe sig til, at en
sms-besked bliver vist sammen med ens profilfoto og navn på hovedsiden.

En sådan besked koster 10 + normal sms. takst.

Dating.dk gør ingensomhelst steder opmærksom på, hvad de nærmere
retningslinier for disse fremvisninger er. Der står med andre ord intet
nogensteder om, f.eks hvor mange fremvisninger eller hvor lang tid man får
for sine 10 kr.

Jeg har nu efter næsten en måneds ventetid på svar fået oplyst, at
sms-beskederne kører i en sløjfe af 10 stk, således at når der sendes en ny
besked, så ryger den ældste af de kørende beskeder ud.

Der kan således være rigtig stor forskel på, hvor stor eksponering man får
for sine 10 kr.

Spørgsmål:

1) Er det tilladt for Dating, at sælge en sådan vare, uden nogen steder
på deres site, at oplyse om de nærmere vilkår?

2) Er det tilladt for Dating, at sælge en vare under sådanne
"lykkeposeforhold" hvor det må betegnes som rent held/uheld hvor
mange fremvisninger man får for sit køb?
--
Martin

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 26-09-05 15:03

Martin Bak wrote:

> 1) Er det tilladt for Dating, at sælge en sådan vare, uden nogen steder
> på deres site, at oplyse om de nærmere vilkår?

Ja. Der foreligger som regel altid et aftalegrundlag, der så kan
fortolkes. I dette tilfælde er aftalen (efter din beskrivelse) blot den,
at man ser en tekst i stil med "få vist dit billede og en besked for 10
kr". Dette aftalegrundlag er væsentlige mere udførligt end de fleste
købsaftaler, der som regel blot foregår ved, at du smækker en liter mælk
op på rullebåndet efter at have set dens pris på hylden.

> 2) Er det tilladt for Dating, at sælge en vare under sådanne
> "lykkeposeforhold" hvor det må betegnes som rent held/uheld hvor
> mange fremvisninger man får for sit køb?

Ja. Så længe de ikke lover mere end én visning (hvad der ikke lader til
at være tilfældet).

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Martin Bak

Dato : 27-09-05 02:12

">

> Ja. Så længe de ikke lover mere end én visning (hvad der ikke lader til at
> være tilfældet).

Hmmm. Det lover de ganske vidst ikke.
Men eftersom de intet skriver nogensteder (jeg har ledt hele sitet igennem
after det) så vil man naturligvis associere med sammenlignelige ydelser, som
der _er_ oplyst pris på. F.eks. 3000 forsidevisninger for 30 kr.(en anden
type visning, uden sms-tekst) Man vil derfor have en forventning om, at
antallet af visninger har et niveau der nogenlunde modsvarer dette.

Men det _har_ de jo ikke lovet, så man kan ikke forvente andet end en enkelt
visning, så vil de have opfyldt deres forpligtigelse i forhold til
bestillingen?

Og de behøver ikke engang at gøre opmærksom på, at man nemt risikerer, at
smide pengene ud på ingenting?

Hvis jeg har forstået svaret på begge spørgsmål ret, så vil jeg tillade mig
at være såre forundret.

2 sms beskeder dagligt f.eks., løber op i over 7000,- årligt. Ydelsen er den
eneste måde, hvorpå man kan reklamere på sitet for særlige ting der foregår
på ens profil. Hele sms.-cirkusset må indbringe Dating.dk et pænt
millionbeløb på årsplan.

Martin

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-09-05 20:29

Martin Bak wrote:

> [...]
> eneste måde, hvorpå man kan reklamere på sitet for særlige ting der foregår
> på ens profil. Hele sms.-cirkusset må indbringe Dating.dk et pænt

Hvis det bare var den eneste dumme ting, folk smed tusinder af kroner
efter ...

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Martin Bak

Dato : 28-09-05 00:34

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis det bare var den eneste dumme ting, folk smed tusinder af kroner
> efter ...

Var det et juridisk svar? jeg mener mit spørgsmål alvorligt, kan man opkræve
(så mange) penge for en helt udokumenteret ydelse?

Martin

Fra : Jesper Brock

Dato : 28-09-05 14:15

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Var det et juridisk svar? jeg mener mit spørgsmål alvorligt, kan man
> opkræve (så mange) penge for en helt udokumenteret ydelse?

Ja, det kan man sagtens.

Du har indgået en frivillig aftale, og aftalen falder hverken under nogle
af
de ugyldighedsgrunde, der er nævnt i aftaleloven eller købelovens
mangelbestemmelser.

Man er trods alt selv pligtig til at undersøge, hvad man køber.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-09-05 20:53

Martin Bak wrote:

> Var det et juridisk svar? jeg mener mit spørgsmål alvorligt, kan man opkræve
> (så mange) penge for en helt udokumenteret ydelse?

Mit lidt uformelle svar skyldes, at jeg allerede havde svaret dig på dit
spørgsmål ...

Mvh
Kevin Edelvang