Snydt på eBay - hvad kan jeg gøre
Fra : Brian Skaarup

Dato : 25-09-05 21:43

Jeg har købt et par varer på eBay af den samme person og overført
pengene via bankoverførsel.
Sælger har efterfølgende medt sig ud af eBay og svarer ikke på mails
længere.
Jeg har købt flere varer på eBay og denne handel har ikke været
anderledes end de tidligere (bortset fra at brugeren var en ny eBay bruger)
Sælger og modtageren af penge var ikke den samme person, men det er
ganske normalt på eBay.de

Det drejer sig desværre om kr. 14.000 så jeg er ret interesseret i at
forfølge sagen.

Jeg har navn/adresse på sælger (hvis det ikke er falsk) og navn og
kontonummer på pengemodtager

Hvad er proceduren for at forfølge en sådan sag?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 25-09-05 22:02

Brian Skaarup wrote:

> Hvad er proceduren for at forfølge en sådan sag?

Hvis der er tale om en privatperson, er civilt søgsmål umiddelbart
eneste mulighed. Du må tale med en advokat om sagen. Måske man ville man
kunne anlægge en bedragerivinkel på sagen, så ville forholdet kunne
politianmeldes.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 25-09-05 22:21

Brian Skaarup skrev:

> Jeg har navn/adresse på sælger (hvis det ikke er falsk) og navn og
> kontonummer på pengemodtager

Ujuridisk: Har du et verificeret navn og adresse på pengemodtageren? Ellers
kan du bruge det gamle trick med at gå ned i hans bank og indsætte 25 øre på
hans konto. Så får man ofte hans navn og adresse på kvitteringen, og den er
med garanti ikke forfalsket.

--
Mvh. Peter
"How ironic - now he's blind after a whole life of being able to see."

Fra : Morten

Dato : 25-09-05 23:01

"Brian Skaarup" <brian@nocannedmeat.skaarup.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontonummer på pengemodtager
>
> Hvad er proceduren for at forfølge en sådan sag?

Hej

Jeg ville nok lige printe diverse kvitteringer og lign. ud, og dernæst
henvende mig på nærmeste politistation. Jeg mener at dette tangerer
bedrageri - men få dog politiets vurdering af sagen - det er ganske gratis.

/Morten

Fra : Brian Skaarup

Dato : 27-09-05 09:26

> Jeg ville nok lige printe diverse kvitteringer og lign. ud, og dernæst
> henvende mig på nærmeste politistation. Jeg mener at dette tangerer
> bedrageri - men få dog politiets vurdering af sagen - det er ganske gratis.

Det har jeg så gjort i dag. Betjenten vurderede det som en bedragerisag
som nu er overgivet til en IT krimminalitets task force som åbenbart er
nedsat for tiden.
eBay var ikke behjælpelig med noget - de skriver at de kun formidler,
men ikke vil indblandes i noget.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-09-05 09:58

Den 27-09-05 10.25 skrev Brian Skaarup følgende:

> eBay var ikke behjælpelig med noget - de skriver at de kun formidler,
> men ikke vil indblandes i noget.

Det bør kunne hjælpe med ip-nummeret på vedkommende. Det kan dog være,
at de kun vil udlevere det til politiet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i mp3-formatet med det

Fra : Brian Skaarup

Dato : 27-09-05 14:17

Kim Ludvigsen wrote:

> Det bør kunne hjælpe med ip-nummeret på vedkommende. Det kan dog være,
> at de kun vil udlevere det til politiet.
Sælger har sendt et par mails til mig udenom eBay og her kan jeg se at
han var på nettet via en ADSL linie fra en ISP i Polen
Så teknisk set skulle det være en smal sag for den polske ISP at finde
frem til brugeren. Så mon ikke politiet skaffer den nødvendige kendelse
og kontakter den polske ISP

Fra : Carsten Holck

Dato : 27-09-05 10:57

Brian Skaarup wrote:

> [...]
> nedsat for tiden.
> eBay var ikke behjælpelig med noget - de skriver at de kun formidler,

Det havde formentlig været anderledes hvis der var betalt via PayPal, så
havde de nok været mere interesserede.

/carsten

Fra : Brian Skaarup

Dato : 27-09-05 13:56

Carsten Holck wrote:

> Det havde formentlig været anderledes hvis der var betalt via PayPal, så
> havde de nok været mere interesserede.
Ja - jeg har tidligere været ude for en leverandør der ikke sendte det
aftalte. Varen var betalt med Paypal og der fik jeg alle pengene retur

Fra : Brian Skaarup

Dato : 07-10-05 08:30

Brian Skaarup wrote:
> Det har jeg så gjort i dag. Betjenten vurderede det som en bedragerisag
> som nu er overgivet til en IT krimminalitets task force som åbenbart er
> nedsat for tiden.
Så har jeg hørt tilbage fra kriminalpolitiet
De har ikke noget på den pågældende og har ikke ressourcer til at
efterforske selv. Sagen er hermed henlagt
SURT!

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-09-05 23:15

Brian Skaarup said the following on 25-09-2005 22:42:
> [...]
> kontonummer på pengemodtager
>
> Hvad er proceduren for at forfølge en sådan sag?
Start med at kontakte ebay, og så tag den derfra.
/carsten