Skilsmisse fra forældre
Fra : Karina Nielsen

Dato : 21-09-05 19:25

Hej gruppe,

tidligere i dag snakkede jeg med en veninde og snakken kom ind på om man kan
blive skilt fra sine forældre i DK?

Hun havde set en film om det på et tidspunkt, det var godt nok en engelsk
film. Men kan det lade sig gøre i DK?

Mvh
Karina

Fra : Holst

Dato : 21-09-05 19:43

Karina Nielsen wrote:

> [...]
> blive skilt fra sine forældre i DK?
>
> Hun havde set en film om det på et tidspunkt, det var godt nok en engelsk

Hvad præcis mener du med "skilsmisse fra forældre"?

Bortadoption er ikke ukendt i Danmark.

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-09-05 19:44

Scripsit "Karina Nielsen" <dsl154563NOSPAM@vip.cybercity.dk>

> tidligere i dag snakkede jeg med en veninde og snakken kom ind på om man kan
> blive skilt fra sine forældre i DK?

Det kan man ikke. Man kan slet ikke blive gift med en af sine forældre
i første omgang, så der er ikke noget at blive skilt fra.

(Skulle det alligevel lykkes at blive gift med sin forælder, kan
ægteskabet omstødes ved dom, hvilket har tilsvarende retsvirkninger
som en skilsmisse).

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

Fra : John Nielsen

Dato : 21-09-05 19:47

Hvad mener du med ´skilt fra sine forældre´?
John

Fra : Lars L. Jensen

Dato : 21-09-05 20:03

Hej,

> Hvad mener du med ´skilt fra sine forældre´?

Det som spørgeren mener er nok om man som barn kan gennemtvinge en
fratagelse af forældremyndigheden. Der findes en US-film hvori det
foregår.

Mvh
Lars

Fra : John Nielsen

Dato : 21-09-05 20:22

ok. Er det det samme som tvangsfjernelse ?
John

Fra : Karina Nielsen

Dato : 22-09-05 16:49

> [...]
>
> Det som spørgeren mener er nok om man som barn kan gennemtvinge en
> fratagelse af forældremyndigheden. Der findes en US-film hvori det

Det var netop det jeg ville frem til:)

Jeg kan huske at jeg også har set en film om det, og det var det vi sad og
snakkede om den anden dag.

Mvh
Karina

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-09-05 20:40

Scripsit "John Nielsen" <johnkurt@fjerndettemail.dk>

> ok. Er det det samme som tvangsfjernelse ?

Ved anbringelse udenfor hjemmet den samtykke efter servicelovens
kapitel 11 (§§ 58ff) er forældremyndigheden stadig hvor den hele tiden
har været.

Det er lovens grundprincip at sådan en tvangsforanstaltning kun er
midlertidig indtil de problemer der gjorde den relevant, er løst. (At
det så ude i virkeligheden kan være et ganske hypotetisk mål, er en
anden sag).

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Andy

Dato : 22-09-05 06:57

> [...]
> blive skilt fra sine forældre i DK?
>
> Hun havde set en film om det på et tidspunkt, det var godt nok en engelsk

Nej.

Det hedder 'emancipated minor' på amerikansk, altså direkte oversat
'frigjort mindreårig'.

I USA har myndige personer forskellige rettigheder, f.eks. 'personlige
rettigheder', politiske rettigheder osv. 'Personlige rettigheder' er f.eks.
at kunne indgå kontrakter og tage beslutninger om sit eget liv og helbred.
En mindreårig frigøres i USA ved dom, og har derefter 'personlige
rettigheder', men har f.eks. stadig ikke politiske rettigheder.

Andy