Gentegning af ejerskifteforsikring ved ski~
Fra : Michael

Dato : 21-09-05 08:41

Min bror og hans kone er gået fra hinanden og i den forbindelse har min bror
ønsket at overtage deres fælles hus. De er nu i gang med at gennemføre en
handel med et minimum af advokatbistand, idet de mener at kunne gennemføre
bodelingen i mindelighed. Min brors kone har således modtaget en check på en
lille million (det er fedt at være boligejer) og deres fælles ejendele er
blevet fordelt.

Det eneste problem de står tilbage med nu, er at få ekskonen helt frigjort
fra enhver fremtidig forpligtelse overfor evt. fejl og mangler ved huset,
såfremt min bror ønsker at sælge det en gang i fremtiden. Min bror er nemlig
blevet informeret om at han ikke kan gentegne en ejerskifteforsikring i
forbindelse med hushandlen, idet han tidligere har boet på adressen. Min
bror er villig til at påtage sig alle forpligtelser i fremtiden men har fået
at vide af sin advokat, at en sådan overdragelse af forpligtelser ikke kan
gøres juridisk bindende. Hvad gør man i en sådan situation?

Fra : Peter

Dato : 21-09-05 10:56

"Michael" <mbrud@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mindelighed. Min brors kone har således modtaget en check på en lille
> million (det er fedt at være boligejer) og deres fælles ejendele er blevet

minimum af advokatbistand .... ja tak!

> Det eneste problem de står tilbage med nu, er at få ekskonen helt frigjort
> fra enhver fremtidig forpligtelse overfor evt. fejl og mangler ved huset,
> såfremt min bror ønsker at sælge det en gang i fremtiden.

Jeg forstår slet ikke problemet? Overtager din bror ikke huset fra hustruen
i forbindelse med bodeling og derved får tinglyst bodelingsoverenskomsten
hvorefter han er ejer af huset og derfor eneste sælger i fremtiden?

Der er et eller andet som du/I har glemt. Har man sparet for mange kroner
ved advokaten?

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : ha

Dato : 21-09-05 12:12

Peter wrote:
> [...]
> hustruen i forbindelse med bodeling og derved får tinglyst
> bodelingsoverenskomsten hvorefter han er ejer af huset og derfor

Mon ikke han tænker på en situation hvor en fremtidig køber konstaterer
gamle fejl/mangler, og den nyligt fraskilte ægtemand til den tid ikke ejer
en rød reje, så er det vel helt almindeligt at den nye køber går så langt
tilbage i rækken af tidligere ejere for at få dækket sit krav. I dette
tilfælde
ex-konen.

Det undrer mig faktisk, at du som advokat ikke kan forstå "problemet".

> Der er et eller andet som du/I har glemt. Har man sparet for mange
> kroner ved advokaten?

Der er sikkert noget de har glemt, og de har måske også forsøgt at
spare for meget ved ikke at anvende advokat, men derfor er det ikke
nødvendigt at begynde at omtale spørgeren i 3. person (bare fordi
dig eller dine kollegaer ikke har tjent på denne skilsmisse).

/ha

Fra : Peter

Dato : 21-09-05 12:41

"ha" <minnewsmail@gmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> en rød reje, så er det vel helt almindeligt at den nye køber går så langt
> tilbage i rækken af tidligere ejere for at få dækket sit krav. I dette

Det vil du jo aldrig nogen sinde kunne sikre dig yderligere imod, end hvad
man allerede måtte have gjort: tegnet en ejerskifteforsikring.

> Det undrer mig faktisk, at du som advokat ikke kan forstå "problemet".

Det drejer sig om at få beskrevet problemet - indtil nu fægtes der i blinde
og reelt er der ikke kortlagt et problem.

> Der er sikkert noget de har glemt, og de har måske også forsøgt at
> spare for meget ved ikke at anvende advokat, men derfor er det ikke
> nødvendigt at begynde at omtale spørgeren i 3. person

I = jer: broderen og hustruen ...

>(bare fordi
> dig eller dine kollegaer ikke har tjent på denne skilsmisse).

Det er jeg egentlig rimelig ligeglad med.

/Peter

Fra : Michael

Dato : 21-09-05 14:09

> Det drejer sig om at få beskrevet problemet - indtil nu fægtes der i
> blinde og reelt er der ikke kortlagt et problem.

Jeg kom vist til at svare direkte til sender - beklager.

Problemet består i at min brors kone ikke vil underskrive
bodelingsoverenskomsten før hun føler sig 100% overbevist om at hun ikke i
fremtiden vil kunne komme til at hæfte for evt. fejl og mangler ved huset.
Min bror er af sin advokat blevet informeret om at en ejerskifteforsikring
ikke kan tegnes mellem min bror og hans eks-kone, idet den nye køber (min
bror) allerede ejer (halvdelen) af huset. Mine spørgsmål lyder så:

1. er det korrekt at en ejerskifteforsikring ikke kan gentegnes ved en
hushandel mellem to tidligere ægtefæller?

2. Hvad gør man for at efterkomme eks-konens krav om at være 100% fri af
alle forpligtelser ifbm. huset?

Fra : Peter

Dato : 21-09-05 14:16

"Michael" <mbrud@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> 1. er det korrekt at en ejerskifteforsikring ikke kan gentegnes ved en
> hushandel mellem to tidligere ægtefæller?

Ved det ikke. Spørg dog et forsikringsselskab.

> 2. Hvad gør man for at efterkomme eks-konens krav om at være 100% fri af
> alle forpligtelser ifbm. huset?

Køber det. Og skriver en garanti om at hun bliver holdt skadesfri for
eventuelle erstatningskrav som ikke er dækket af den eksisterende forsikring
og som ikke kan føres tilbage til tidligere ejer.

Håber ikke hun allerede har fået pengene ellers har din broder en dårlig
forhandlingssituation.

/Peter

Fra : Michael

Dato : 21-09-05 18:24

> Ved det ikke. Spørg dog et forsikringsselskab.

:)

> Køber det. Og skriver en garanti om at hun bliver holdt skadesfri for
> eventuelle erstatningskrav som ikke er dækket af den eksisterende
> forsikring og som ikke kan føres tilbage til tidligere ejer.

Min brors advokat hævder at et sådant dokument ikke er juridisk gældende.

> Håber ikke hun allerede har fået pengene ellers har din broder en dårlig
> forhandlingssituation.

Det har hun selvfølgelig

Fra : Peter

Dato : 22-09-05 07:04

"Michael" <mbrud@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Min brors advokat hævder at et sådant dokument ikke er juridisk gældende.

Sådan som jeg foreslår det her er det skam juridisk bindende. Men kun mellem
din bror og hans hustru. Ikke over for en eventuel sagsøger.

> Det har hun selvfølgelig

/Peter

Fra : Michael

Dato : 22-09-05 07:59

[klip]

> Sådan som jeg foreslår det her er det skam juridisk bindende. Men kun
> mellem din bror og hans hustru. Ikke over for en eventuel sagsøger.

Du har ret - jeg havde misforstået min bror, et sådant dokument kan sagtens
oprettes og er fuldt gyldigt. Imidlertid er eks-konen ikke så bekymret for
at min bror ville kunne finde på at køre en sag mod hende. Hun frygter mere
at en evt. ny køber efterfølgende vil kunne gøre krav gældende overfor
hende. Sådan som det ser ud har min bror mulighed for at tegne en
ejerskifteforsikring på halvelen af husets værdi, hvis han engang sælger.
Den anden halvdel hæfter eks-konen for i tyve år og da hun i en sådan
situation ikke står som sælger, kan hun ikke medvirke til oprettelsen af en
ny forsikring på det tidspunkt.

Umiddelbart ser det faktisk ikke ud til at der findes nogen fornuftig
løsning på problemet, og da eks-konen er et meget forsigtigt gemyt - der har
brug for både livrem og seler - kan hele handlen strande på denne
formalitet. Jeg må sige at jeg undrer mig meget over at man ikke har
mulighed for at blive frigjort helt for alle forpligtelser ved salg af bolig
til ægtefælle. Man er i en sådan situation langt dårligere stillet end hvis
handlen finder sted med en udenforstående.

Den løsning vi fifler lidt med nu går ud på at hun "beholder" 1% af huset så
hun kan medtegne en ejerskifteforsikring når huset engang sælges, men den
holder nok ikke i byretten.

For god ordens skyld: Ingen af parterne er ude på at snyde hinanden.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 11-10-05 22:27

Så vidt jeg kan se er der ikke tale om,at der skal etableres en ny
ejerskifteforsikring i forbindel med at du bliver eneejer af hytten ved en
skilsmisse. Du skal blot fortsætte som eneejer. Det vil normalt ikke blive
anset som et ejerskifte ,når årsagen er skilsmisse,og du fortsætter som den
ejer der oprindeligt (sammen med din kone)tegnede ejerskifteforsikringen.Tal
med selskabet ud fra disse tanker

vh
Henrik Nielsen
Forsikringsjurst gennem 39 årr