Befordringsfradrag uddannelse/arbejde
Fra : Codexx

Dato : 17-09-05 14:03

Hej Gruppe

Først fakta:

-Bor i Slagelse
-Studerer i Odense
-Arbejde i Odense
-Pendlerkort med SU-"rabat"

Spørgsmålet er nu i hvilken grad jeg kan udnytte befordringsfradraget
(Ligningslovens §9C)?

Det er klart at dage hvor eneste formål med rejsen til Odense er at arbejde
har jeg ret til befordringsfradrag, som enhver anden lønmodtager. Det er
selvfølgelig også klart at de dage hvor jeg udelukkende tager til Odense i
forbindelse med studiet har jeg ikke ret til en skid. Men hvad med de dage
hvor jeg tager til Odense både for at studere og arbejde? Jeg kan umidlbart
ikke finde et svar på dette?

//Bacher

Fra : Jesper Brock

Dato : 18-09-05 14:12

"Codexx" <ingenspamtak@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
Jeg
> kan umidlbart ikke finde et svar på dette?

§9C, stk 1 lyder sådan her:

"§ 9 C. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrag for
befordring frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads
foretages
med et beløb, som beregnes på grundlag af den normale transportvej ved
bilkørsel efter en kilometertakst, der fastsættes af Ligningsrådet."

Hvis jeg skal læse §9C, stk 1 helt krakilsk, så er der teknisk set ingen
hindring for at du foretager et svinkeærinde rundt om Syddansk Uni... bare
du ikke forventer ekstra fradrag herfor.
Der er ikke i §9C taget noget forbehold for, at der ikke må foretages
"svinkeærinder" i arbejdsbyen - blot fastslås det, at fradrag udelukkende
kan ske med et beløb, svarende til den normale distance mellem hjem og
arbejdsplads. Det ville jeg henholde mig til.

Min opfattelse bestyrkes endvidere af Bekendtgørelse nummer 512 af 10/6
2004. Bekendtgørelsen er en vejledning til myndighederne i hvordan loven
skal tolkes:
"§ 1. Fradrag efter ligningslovens § 9 C er betinget af, at den
skattepligtige over for skattemyndigheden oplyser antallet af arbejdsdage
og
antallet af befordrede kilometer pr. arbejdsdag mellem sædvanlig bopæl og
arbejdsplads (transportvejen). Uanset den skattepligtiges valg af
transportmiddel beregnes transportvejen på grundlag af den normale
transportvej ved bilkørsel.

Stk. 2. Ved normal transportvej ved bilkørsel forstås den strækning, der
skal tilbagelægges med bil, under hensyntagen til:
1) de givne geografiske forhold,
2) tidsforbrug og
3) økonomisk rimelighed."

Ejheller i bekendtgørelsen tages der noget forbehold for at du ikke må
køre
et svinkeærinde rundt om Syddansk Universitet, når du alligevel er på de
kanter. Igen fastslås det blot, at fradraget skal beregnes mellem
sædvanligt
hjem og arbejdsplads.

Endelig kan det være interessant at kaste et kig i Skatteministeriets
cirkulære numer 72 af 17/4 1996, hvor det fastslås, at
befordringsfradraget
er et standardfradrag, der ikke berøres af skatteyderens aktuelle forhold.
Selvom tre personer fx vælger at køre sammen hver dag, har hver enkelt ret
til at foretage fradraget. Fradraget opgøres som ("antal arbejdsdage" X
"afstand mellem hjem og bopæl").

Så tag du bare dit fradrag med god samvittighed - også på dage, hvor du er
på uni samtidig

--
Venlig hilsen

Jesper Brock