Nyt grafikkort, hvilken?
Fra : Kurt Winding

Dato : 12-01-01 13:33

Hej Ng

Jeg har en maskine som følgende: En 250 W PSU der føder en ½GHz Celeron på
en Asus P2b Bundkort med 196 Mb ram. Derpå er monteret en Creative 3D
Blaster Banshee (16Mb/PCI) grafikkort, som er koblet til en 15" TVM (AS5D).
Skærmen formodes at skulle skiftes (til en 17" Sony eller Hansol) i en ikke
at for fjern fremtid.

Nu er det sådan at jeg efterhånden synes det er grafikkortets tur til en
opgradering og vil i den forbindelse gerne høre fra jer, hvilke(n) der kan
anbefales.

Jeg bruger hovedsageligt maskinen til spil, lige fra Halflife (CS), Sof,
rainbow 6, might and magic 7, Revolt, Dogfighter, platformespil, tetris, ja
det spænder vist over hele spektret.

Jeg håber med disse oplysninger, at der er nogen der kan komme med et
fornuftig bud på et kort og en forklaring hvorfor.

P.S. Kortet skal helst ligge i den billige (læs mellembillige) ende.

--
Best Regards/ Med Venlig Hilsen
Kurt Winding (E-Mail: sonja@email.dk )

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 12-01-01 21:36

Kurt Winding wrote:

> [...]
> Kurt Winding (E-Mail: sonja@email.dk )
> --------------------------------------
> If you don't continously try to be better,

Hvis det hovedsageligt er spil, og kortet skal være "billigt", så må det
være et Geforce 2 MX - selv ville jeg dog foretrække et Radeon, men de er
jo lidt dyrere.... Du bør nok ikke købe Creatives MX, og heller ikke sådan
noget som Daytona og den slags. Køb hellere noget i retningen af Winfast /
ASUS / Microstar / Guillemot / Hercules eller lignende.

--
MVH

Thomas A. Frederiksen

Fjern no fra mail, så virker den...

Fra : Fear

Dato : 12-01-01 22:27

gå uden om alle geforce kort hvis du ikke har fuld returret da 2d kvaliteten
ofte er sølle

Fra : Claus Lerbech Jensen

Dato : 13-01-01 00:15

"Fear" <asa@vaa.dk> wrote in message news:93nsoi$eom$1@news.cybercity.dk...
gå uden om alle geforce kort hvis du ikke har fuld returret da 2d kvaliteten
ofte er sølle

Klip

glæder mig til den dag hvor der er en der poster billeder af den samme pc
hvor det kun er graffikkortet der er skiftet så jeg kan se forskellen for på
de maskiner jeg har set ha jeg altså ikke kunne se forskel og min hjemme pc
med en deawoo skærm og et TNT2 kort er meget mere behagelig at se på en den
på arbejdet med en Eizo skærm og et Matrox G400 kort

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 13-01-01 00:17

Claus Lerbech Jensen wrote:

> [...]
> hjemme pc med en deawoo skærm og et TNT2 kort er meget mere behagelig at
> se på en den på arbejdet med en Eizo skærm og et Matrox G400 kort

Har du hørt om konfigurering af skærmkort og skærm ?

Fra : Fear

Dato : 13-01-01 00:45

> Har du hørt om konfigurering af skærmkort og skærm ?

Kan man virkelig gøre det?
duh

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 13-01-01 01:23

Fear wrote:

> Kan man virkelig gøre det?
> duh

Men helt seriøst.... Jeg har prøvet at stoppe mit ATI Rage 128 i min
svogers maskine (17" Zitech), og det var klart bedre end hans TNT(1) i 2D...

Fra : Fear

Dato : 13-01-01 10:33

> Men helt seriøst.... Jeg har prøvet at stoppe mit ATI Rage 128 i min
> svogers maskine (17" Zitech), og det var klart bedre end hans TNT(1) i
> [...]
Tak for støtten :)

Fra : Claus Lerbech Jensen

Dato : 13-01-01 15:45

Claus Lerbech Jensen wrote:

> [...]
> se på en den på arbejdet med en Eizo skærm og et Matrox G400 kort

Har du hørt om konfigurering af skærmkort og skærm ?

ja har haft en grafiker til at indstille min hjemme pc og den på jobbet har
en af vores layoutere indstille så de står som de skal.

men hvis matrox er så god kvalitet burde det så ikke være bedre at se på
selv om ingen af den er justeret ind til optimal kvalitet, eller er det kun
for grafikere og lign der kan ha glæde af den kvalitet som alle siger de har
men som ingen endnu har vist et billede af

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 14-01-01 11:48

> [...]
har
> men som ingen endnu har vist et billede af

Der er tydelig forskel. Jeg gik fra et G400 til et GF2MX, og jeg fortrød
næsten købet den første uges tid. Nu har jeg vænnet mig til det, og er
ganske tilfred.

Pointe: Hvis man ved hvor man skal kigge, så er kvaliteten på et Matrox
_meget_ bedre i 2D.

--
Venlig Hilsen / Best Regards

Martin L. Johansen
Kolding, DK
volcane@mail.dk
ICQ # 124 309 67

Fra : N/A

Dato : 13-01-01 02:28

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 13-01-01 02:28

Jeg har et liggende til test lige nu (faktisk to fra Creative) og så har jeg
et Leadtek kort, uden at sige for meget ondt er creative kortet ikke pengene
værd.

--
MVH: Lasse Stig Thomsen
www.retel.dk

Fra : N/A

Dato : 13-01-01 16:33

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 13-01-01 16:33

Øhhmmm, ikke udstyret men nogen form for køling til chippen. Langsomt og
virker bare som noget billigt thailand shit

Fra : Thomas G

Dato : 13-01-01 23:16

> Øhhmmm, ikke udstyret men nogen form for køling til chippen. Langsomt og
> virker bare som noget billigt thailand shit

En mere real grund er vel at Creative har valgt at bruge Geforce 2 MX
mulighed for at køre med DDR ram, og at Nvidia har nedsat bus breden for DDR
ram til 64 bit (som de gjorde med TNT2 M64), hvorimod Geforce 2MX med SD-Ram
har 128 bit.

Hvorfor har Nvidia gjort det kan man så spørge sig, og svaret er
formodentlig at kortet ikke må komme for tæt på et alm Gforce2.

Forskellige test har vist at Gforce 2MX med DDR ram er langsommere end med
SD-Ram (kan ikke huske hvor jeg så testen men det var formodentlig på
www.anandtech.com da det er her jeg ofte kigge forbi for at få ny viden).

mvh Thomas G

P.S. at kanlde noget for billigt Tai shit er vel at kalde stort set alle
PC'er for Tai sjit da en helveds stor del at verdens elektronik industri for
PC'er ligger i Tailand .........

(At de har valgt ikke at køle chippen med en blæser er ikke fordi det er
noget billigt lort, men fordi Gforce 2MX har så lavt et strømforbrug at den
ikke behøver køling med mindre man vil lege med OC, eller fabrikanten af
kortet selv på forskud har lagt op til OC)

Fra : SoS

Dato : 14-01-01 11:53

| Forskellige test har vist at Gforce 2MX med DDR ram er langsommere end med
| SD-Ram (kan ikke huske hvor jeg så testen men det var formodentlig på

Ikke SD-ram. SDR ram Om det så er SD eller SG ram er en anden snak ...

SoS

Fra : N/A

Dato : 15-01-01 20:19

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 15-01-01 20:19

Jeg er ikke forud instillet over for koret, jeg har bare kørt med det længe,
så jeg ved hvad det drejer sig om.

Når jeg siger billigt taiwan pis, mener jeg billigt. Ikke alle de gode
produkter de også kommer med. Men prøv at forestille dig det værste omgang
plastiklegetøj fra Taiwan/Kina og så har du kvaliteten på et GeForce2 MX
(version 1, version 2 er LANGT bedre) fra Creative

Fra : N/A

Dato : 16-01-01 22:40

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 16-01-01 22:40

Når creative ikke udstyrere deres grafikkort med køler af nogen art, så
virker det billigt.
Men du kan se en test af PCI udgaven mod AGP udgaven på:

http://www.retel.dk/tests/readtest.php?id=15

--

> [...]
> nyhedsmeddelelse:V2I86.1605$Nq5.261831@news000.worldonline.dk...
> længe,
>
> Okay, Du skrev bare at du havde nogle liggende til test og jeg drog så den
> (forkerte) konklusion at du ikke havde haft dem i maskinen endnu.

> Nu er jeg ikke så bekymret over, hvor plastisk og legetøjsagtigt kortet i
> sig selv
> ser ud. Jeg forventer nemlig ikke at se kortet ret meget mere end en gang,
> nemlig
> under installationen. Derimod er jeg mere interesseret i kortets ydevne.
Har