er pakistan fattig?
Fra : Jeppe

Dato : 26-10-05 05:33

De har et enormt militærbudget. Hvorfor forlanger man ikke at de
bruger disse penge. Det er meget mere end nogen lande nogensinde vil
kunne bidrage med.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-10-05 06:11

Jeppe <erj@it.dk> on onsdag 26. oktober 2005 at 6:33 +0100 wrote:
>De har et enormt militærbudget. Hvorfor forlanger man ikke at de
>bruger disse penge. Det er meget mere end nogen lande nogensinde vil
>kunne bidrage med.

Det ville da også være helt fint - indtil regeringen retter sig efter det,
skal vi så lade mennesker dø som følge af jordskælvet?
Så i TV igår at man anslår at der er omkring 10.000 børn der nu står uden
forældre - deres død er en rimelig pris for at presse den pakistanske
regering?

I øvrigt en interessant tanke: Hvis en stat rammes af en naturkatastrofe,
skal de ikke have hjælp, men skære ned på deres militærbudget. Derfor
ingen hjælp til eks. USA i forbindelse med orkanen?
Derfor var hjælpen til genopbygning efter tsunamien også forkert?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jeppe

Dato : 26-10-05 06:44

On Wed, 26 Oct 2005 07:11:17 +0200, "Frank Løkkegaard"
<fl@net.dialog.dk> wrote:

>Det ville da også være helt fint - indtil regeringen retter sig efter det,
>skal vi så lade mennesker dø som følge af jordskælvet?

Hvor er villigheden til at gribe ind overfor grusomme diktatorer?

Der lyder argumentet at man ikke skal blande sig i andre landes
indenrigspolitik.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-10-05 07:02

Jeppe <perj@it.dk> on onsdag 26. oktober 2005 at 7:43 +0100 wrote:
>Hvor er villigheden til at gribe ind overfor grusomme diktatorer?
>
>Der lyder argumentet at man ikke skal blande sig i andre landes
>indenrigspolitik.

Næh, det er ikke det jeg forholder mig til - mit simple spørgsmål er: Hvor
mange vil vi lade dø som følge af naturkatastrofen?
Det er desuden et gennemgående princip i humanitær hjælp, at man fokuserer
på nøden og behovet for hjælp, fremfor det aktuelle regime.
Princippet er, at uskyldige ikke skal dø som følge af hverken katastrofer
eller krige. Men det er du imod? - det kan jeg ikke tro!

Dertil kommer at det ene ikke udelukker det andet. Man kan sagtens
forholde sig til et uhyrligt regime, samtidig med at man hjælper ofrene
for regimet.
Gør man ikke det, er der i realiteten at kun militær intervention tilbage,
efterfulgt af hjælp til de nødlidende.
Så får vi dælme travlt, da en god del af verdens stater reelt ledes af
undertrykkende regimer.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jeppe

Dato : 26-10-05 07:18

On Wed, 26 Oct 2005 08:01:45 +0200, "Frank Løkkegaard"
<fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
>Princippet er, at uskyldige ikke skal dø som følge af hverken katastrofer
>eller krige. Men det er du imod? - det kan jeg ikke tro!

Jeg er imod at man ikke benytter chancen for at tage et opgør med
Pakistans militære oprustning. Det kunne man sagtens kombinere. Men
man kunne forlange indrømmelser tilgengæld for nødhjælp.

Fra : Kurt Harald Nedergaa~

Dato : 26-10-05 08:07

"Jeppe" <perj@it.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er imod at man ikke benytter chancen for at tage et opgør med
> Pakistans militære oprustning. Det kunne man sagtens kombinere. Men
> man kunne forlange indrømmelser tilgengæld for nødhjælp.

Pakistan er et tilbagestående samfund, befolkningen tilbeder deres bødler
i deres angreb på den danske ytringsfrihed. Sådan arbejder et diktatur..

Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-05 07:42

> [...]

> Så i TV igår at man anslår at der er omkring 10.000 børn der nu står uden
> forældre - deres død er en rimelig pris for at presse den pakistanske

Jeg tror faktisk ikke på at vi kan gøre meget hverken fra eller til.

Der er i forbindelse med denne nødsituation to hurdler, som ganske
simpelt ikke kan afhjælpes inden det er for sent.

1. Mangel på det fornødne antal helikoptere der kan klare sig i den
pakistansk besatte del af den indiske provins Kashmir. Og man har endda
afvist indisk helikopterhjælp, medmindre helikopterne flyves af
pakistanske piloter ...

2. Mangel på den nødvendige form for telte, beregnet til vintertid og
med plads til et ildsted i midten. Der findes ganske simpelt ikke på
verdensplan det fornødne antal telte, og den største producent af dem er
i øvrigt netop Pakistan, der i denne måned er ramt af ramadanen, hvilket
gør at produktionen falder yderligere. Arbejdere der faster er ganske
simpelt ikke effektive, og så er der i øvrigt rigtigt mange af dem der
selv er ramt af katastrofen; deres koner og børn er blevet dræbt i den
purdah, de ikke normalt forlader.

Så logistikken er ganske simpelt imod hjælpeaktionen. Desværre opfatter
mange pakistanere jordskælvet som Allahs straf for at de ikke er
fanatiske nok, i stedet for Guds straf for at de ikke går nok i kirke,
eller Vishnus straf for at have forladt hinduismen ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-10-05 07:38

Jeppe <perj@it.dk> on onsdag 26. oktober 2005 at 8:18 +0100 wrote:
>Jeg er imod at man ikke benytter chancen for at tage et opgør med
>Pakistans militære oprustning. Det kunne man sagtens kombinere. Men
>man kunne forlange indrømmelser tilgengæld for nødhjælp.

Hmm, tjaa, det kunne man selvfølgelig. For nødhjælpsorganisationerne er
det som hovedregel vigtigt at kunne holde sig fri af den politiske
indsats. Dels skaber det sikkerhed for de medarbejdere der konkret befin
der sig i modtagerlandene, dels sikrer det adgang til landene.

Det der står tilbage er fortsat: Hvor mange uskyldige vil vi lade dø fordi
de har en regering der består af skiderrikker?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-05 07:57

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Det der står tilbage er fortsat: Hvor mange uskyldige vil vi lade dø
> fordi de har en regering der består af skiderrikker?

Det er ikke os, der lader uskyldige dø. Det er de lokale regeringer, der
består af skiderrikker og som åbenbart tolereres til dagligt af "de
uskyldige".

Ikke et øje var tørt hos menigmand i Pakistan, da man fyrede sin lille
a-bombe af. Den "uskyldige" befolkning jublede. Allahu Akbar!

Hvornår begynder vi at stille krav til befolkningerne de steder i verden,
hvor tingene tilsyneladende ikke kører helt, som vi gerne så det? Hele det
afrikanske kontinent er ved at gå i hundene. Vi nøjes med at bebrejde
regeringer. Store dele af den islamiske verden er styret af middelalderlige
regimer. Vi nøjes med at bebrejde regeringer.

I Europa og nordamerika formåede befolkningen selv at skabe demokratier.
Hvornår er det legitimt at stille krav om, at befolkningerne i den tredie
verden selv løser deres interne problemer?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-10-05 07:58

spam@RQNNE.dk (Per Rønne) on onsdag 26. oktober 2005 at 8:41 +0100 wrote:
>Jeg tror faktisk ikke på at vi kan gøre meget hverken fra eller til.
>
>Der er i forbindelse med denne nødsituation to hurdler, som ganske
>simpelt ikke kan afhjælpes inden det er for sent.

Det er jeg ganske enig i. Derfor komemr vi formentlig også til at se en
humanitær katastrofe i området. Her handlede det blot om hvorvidt man
skulle hjælpe, eller udnytte situationen til at presse den pakistanske
regering.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-05 08:05

> [...]
> en humanitær katastrofe i området. Her handlede det blot om hvorvidt
> man skulle hjælpe, eller udnytte situationen til at presse den

Vi skal selvfølgelig udnytte situationen nu - til glæde for kommende
generationer.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-10-05 17:46

"Jeppe" <erj@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at de
> bruger disse penge. Det er meget mere end nogen lande

Vore skoler forfalder, vi har mange fattige i vort ellers
enormt rige land - hvorfor gør vi ikke noget ved det ved fx
at afskaffe kongehuset, militæret og andre overflødige
institutioner? ja, jeg spørger bare.

Pakistan har et urimeligt højt budget til militæret- og jeg
er enig i at man burde skære ned på det, men det nytter jo
ikke noget i dene ulyksagelige situation som de fattigste og
folk uden indflydelse er havnet i, vel? Vi spørger da heller
ikke spritbilister, der har kørt to børn ihjel, om han har
ret til at leve. Han bliver lappet sammen og så bagefter
kommer regningen.

Hvis tingene var så enkle, så ville meget se anderledes ud -
men det gør de ikke.
--
ahw