rigsarkivet
Fra : Martin

Dato : 20-09-05 12:29

Jeg skal bruge noget materiale fra Rigsarkivet. Det drejer sig om
,,indberetninger fra det danske gesandtskab i Berlin 1927-1949",
hvori bl.a. under 15. marts 1937 findes referat af den danske kong
Christian den Tiendes besøg hos den tyske rigskansler Adolf Hitler i
dennes Rigskancelli.

Er det muligt at få materialet udleveret tror I?

Mvh
Martin

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 20-09-05 14:11

"Martin" skrev i en meddelelse

[...]

Tjah, alle kan gå lige ind fra gaden og få lov at sidde og læse i
kirkebøger og folketællinger, lægdsruller og alt muligt vedr.
slægtsforskning. Jeg spurgte en gang om noget medmiddelalder-heraldik,
og de var meget velvillige til at hjælpe mig med at lede efter det jeg
søgte.

Jeg tror bare du skal tage derind og snakke med dem.

Hilsen Ruth

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-09-05 14:31

"Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i en meddelelse
[...]

------------------------

Uha, der er jo - som når det her kommer til ømfindtlige politiske
statsanliggender - visse klausuler. (Sager vedr. Rigets sikkerhed f.eks.)
Ifølge http://www.sa.dk/sa/adgang/frister.htm tror jeg dog egentlig godt at
man kan komme til at se det pågældende materiale.

(Der er jo næppe hverken tale om hverken de helt store forkromede
statshemmeligheder eller ømfindtlige personlige oplysninger - såsom
straffeforhold og sygdomsoplysninger - men derimod et officielt statsbesøg,
om end holdt for lukkede døre.)

Så prøv at kontakte RA og spørg de flinke medarbejdere om der skulle være
noget til hinder.

Anders Peter Johnsen
(Historiestuderende med hovedet på blokken!)

Fra : Martin

Dato : 20-09-05 14:37

Anders Peter Johnsen skrev:

> [...]
> Mvh
> Anders Peter Johnsen
> (Historiestuderende med hovedet på blokken!)

Jeg har lavet en lignende tråd i dk.vid.his. Balladen er at referatet
muligvis omhandler en aftale om en ikke-angrebspagt mellem DK og
Tyskland, samt naturligvis nogle festlige billeder af Chr. 10 i
hyggelig passiar med A. Hitler. Det er vist ikke set før.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-09-05 15:25

> Jeg har lavet en lignende tråd i dk.vid.his. Balladen er at referatet
> muligvis omhandler en aftale om en ikke-angrebspagt mellem DK og
> Tyskland,

Dét er næppe sandsynligt: Chr. X - som jo selv nogle år forinden (i 1920)
havde foranstaltet Påskekrisen og dermed var lige ved at blive afsat som
konge - burde overhovedet ikke kunne forhandle en ikke-angrebspagt med
Hitler udenom Regering og Folketing.

Noget andet er så, om Folketinget skulle have givet ham et diskret mandat
dertil. I så fald må der findes tilgængelige arkivalier derfra. Medmindre
man decideret prøver at dække over affæren og derfor har klauseret det hele
utilgængeligt...

Jeg finder det nu alligevel ikke særligt sandsynligt, da vi altså taler om
en tid flere år FØR Hitlers "blitzkrieg"-kampagner. Han havde godt nok
tilbagetaget Rhinlandet (som Tyskland mistede i forbindelse med
Versailles-traktaten), men vi taler altså om et tidspunkt der ligger FØR
"Anschluss" (annekteringen af Østrig), for slet ikke at nævne Tjekkiet og
selvfølgelig krigsudbruddet ved invasionen af Polen i spetember 1939. Hitler
forekom derfor således slet ikke som nogen "militær trussel", men derimod
blot som en "stabilitetens mand" og "Tysklands genopbygger" i Europa.

Statsbesøget i Marts 1937 ligger altså næsten 2½ år før Anden Verdenskrigs
Udbrud, så jeg tvivler på at man fra dansk side har været så forudseende,
som det hævdes.

> samt naturligvis nogle festlige billeder af Chr. 10 i
> hyggelig passiar med A. Hitler. Det er vist ikke set før.

Nåja, det var da såmænd også FØR Besættelsen, hvor vi jo fik den berømte
"Telegramkrise", da Chr. X angiveligt besvarede et langt og hjerteligt
fødselsdagslykønskningstelegram fra Hitler med et lakonisk nedladende "tak",
hvilket af gode grunde pissede Hitler af...

Men dèt kan måske også bedre forstås i lyset af et tidligere "venskabeligt
forhold" fra dette statsbesøg?

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 20-09-05 17:59

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> Dét er næppe sandsynligt: Chr. X - som jo selv nogle år forinden (i 1920)
> havde foranstaltet Påskekrisen

Man kunne jo også sige at det var Zahle som foranstaltede den. Zahle
tabte i øvrigt valget efter påskekrisen, og landet fik en VK-regering.

Fyringen af Zahle var i øvrigt helt i overensstemmelse med den daværende
grundlov {parlamentarismen blev først grundlovsfæstet 1953}, og en
Stauning sørgede for at situationen ikke udartede. Hvilket gjorde at
Christian X, der lige havde set sin familie i Rusland myrdet, kunne have
tillid til ham.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 20-09-05 17:52

Martin <Nexus1@lab.org> wrote:

> Er det muligt at få materialet udleveret tror I?

Næppe. Du kan højst få lov at bladre det igennem, eller få nogle
fotokopier, som du så selv skal betale for.

Tænk hvis Rigsarkivet mistede arkivalier af en sådan vigtighed.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin

Dato : 20-09-05 19:41

Per Rønne skrev:

> [...]
> fotokopier, som du så selv skal betale for.
>
> Tænk hvis Rigsarkivet mistede arkivalier af en sådan vigtighed.

nej naturligvis ikke udleveret til hjemtagning, men til studie i
læsesalen. Klart nok

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-09-05 20:10

> nej naturligvis ikke udleveret til hjemtagning, men til studie i
> læsesalen. Klart nok

Tænk, sådan forstod jeg det da skam også umiddelbart?

Anders Peter Johnsen

Fra : Martin

Dato : 20-09-05 20:02

Anders Peter Johnsen skrev:

> [...]
> hvilket af gode grunde pissede Hitler af...
>
> Men dèt kan måske også bedre forstås i lyset af et tidligere "venskabeligt

Chr. 10 var i 37 til møde med Hitler, først i rigskancelliet og
dernæst besøgte Hitler kongen i gesandtskabet i Berlin.
Forfatteren/historikeren Erik Haaest, har gentagne gange forsøgt at
få adgang til materialet. Rigsarkivaren har hver gang afvist
forespørgslen. Senest har AFR jo bekendtgjort at nu skal arkiverne
åbnes helt op for DK før, under og efter ww2, men statsministeriet
har til Haaest erklæret at man arbejder på sagen, altså om nogen kan
få lov at gennemgå materialet.
Det er da en lille smule tankevækkende, især i betragtning af at
kongehuset siden 1915 ikke havde mandat til ret meget, hvilket du jo
anskueliggør ses klarest i forbindelse med påskekrisen.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-09-05 06:32

Martin <Nexus1@lab.org> wrote:

> Det er da en lille smule tankevækkende, især i betragtning af at
> kongehuset siden 1915 ikke havde mandat til ret meget, hvilket du jo
> anskueliggør ses klarest i forbindelse med påskekrisen.

Det er ganske simpelt forkert. Indtil grundloven af 1953 var ministrene,
herunder statsministeren, /kongens/ ministre, ikke folketingets. Så sent
som under besættelsen opfattede Christian X Staunings ministerliste som
ministerFORSLAG, og slettede to navne på listen, da han tvivlede på
deres nationale sindelag.

Under den gamle grundlov havde Kongen en klar politisk rolle at spille.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin

Dato : 20-09-05 20:07

Anders Peter Johnsen skrev:

> [...]
> havde foranstaltet Påskekrisen og dermed var lige ved at blive afsat som
> konge - burde overhovedet ikke kunne forhandle en ikke-angrebspagt med

Nej, men forfatteren Erik Haaest kan ikke få adgang til materialet.
Rigsarkivaren afviser det gang på gang. Senest har AFR jo sagt at nu
skal alle arkiver omkr dk og ww2 åbnes. EH har rettet henvendelse til
statsministeriet, om aktindsigt men blot fået at vide at man arbejder
på sagen.
I øvrigt havde chr.10 2 møder med Hitler. Første gang i
rigskancelliet, og dernæst i gesandtskabet i Berlin. Det er jo
tankevækkende at materialet ikke kan offentliggøres når selveste
statsministeren har sagt at alle arkiver skal åbnes.

> [...]
> man decideret prøver at dække over affæren og derfor har klauseret det hele

Men det harmonerer ikke med AFR´s bekendtgørelse at alle arkiver
skal være åbne.

> Statsbesøget i Marts 1937 ligger altså næsten 2½ år før Anden Verdenskrigs
> Udbrud, så jeg tvivler på at man fra dansk side har været så forudseende,
> som det hævdes.

Det er muligt. Men DK blev af A B og V nærmest afmilitariseret i
30´erne. Hitler vidste at briterne ville have uhindret adgang til
Europa via den jyske Vestkyst. Det kunne jo tænkes AH ville drøfte
mulighederne for en pagt mellem de og dk der umuliggjorde en
venligtsindet britisk invasion af Jylland. Husk på at kongen var ikke
alene med AH. Der var minimum nogle ministerielle embedsfolk med.

> [...]
> fødselsdagslykønskningstelegram fra Hitler med et lakonisk nedladende "tak",
> hvilket af gode grunde pissede Hitler af...

Ja, og hvilke var kongens oprigtige grunde til at pisse AH af. Hvad
skete der i 37 på de møder som offentligheden ikke har dokumentarisk
adgang til?

> Men dèt kan måske også bedre forstås i lyset af et tidligere "venskabeligt
> forhold" fra dette statsbesøg?

Mvh
Martin