De Radikale: Gør Danmark ikke-dansk
Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-05 07:57

I dagens Politiken kan man på:

se et forslag om at reducere danskhedens betydning for Danmark.

Jeg citerer:

==
Det Radikale Venstre foreslår, at alle skal have ret til at henvende sig
til det offentlige på engelsk - og få svar på engelsk.

»Det er en logisk og effektiv måde at håndtere globaliseringen på. Vores
vision er, at mange talenter kommer til Danmark, bliver nogle år, og
rejser igen. De skal ikke være afhængige af at kunne dansk«, siger den
radikale leder, Marianne Jelved.

Ide fra Radikal Ungdom
----------------------

Idéen blev præsenteret på de radikales landsmøde af formanden for
Radikal Ungdom, Zenia Stampe.

»Hvad nu hvis vi gjorde op med den nationalromantiske forestilling om ét
land, ét sprog og én national identitet«, sagde Zenia Stampe i sin tale
til landsmødet.
==

Idéen afvises naturligvis af Bertel Haarder, der ikke ser nogen grund
til at indføre engelsk på socialkontorerne, ligesom ej heller Pia
Kjærsgaard vil være med.

Spørgsmålet er da så også om der ikke blot er tale om et
spydspids-forslag, for på sigt at ligestille urdu, tyrkisk og arabisk
med dansk ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 19-09-05 08:06

"Per" == Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> writes:

> [...]

> Det Radikale Venstre foreslår, at alle skal have ret til at henvende sig
> til det offentlige på engelsk - og få svar på engelsk.

Og her troede jeg at man allerede havde ret til at henvende sig til
danske myndigheder på et af de officielle EU-sprog.

Er det Radikal Ungdom der ikke har gjort deres forarbejde godt nok,
eller er det en udvidelse af denne ret de stiller forslga om?

--
/Wegge
Min holdning til politik - <http://wiki.wegge.dk/Politik>

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-05 08:49

Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk> wrote:

> [...]
>
> Er det Radikal Ungdom der ikke har gjort deres forarbejde godt nok,
> eller er det en udvidelse af denne ret de stiller forslga om?

Som det fremgår af artiklen, så er RUs idéer i dag officiel radikal
politik.
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-09-05 08:38

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> vision er, at mange talenter kommer til Danmark, bliver nogle år, og
> rejser igen. De skal ikke være afhængige af at kunne dansk«, siger den

Rystende.

Ja, der var jo engang hvor de radikale var et parti af dygtige
Folkehøjskoleforstandere, som netop så det som deres stolteste hovedopgave
at fremme dansk sprog og kultur hos det jævne danske folk.

Men det er vist også meget, meget lang tid siden...

Anders Peter Johnsen

Fra : Martin K

Dato : 19-09-05 12:46

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Det Radikale Venstre foreslår, at alle skal have ret til at henvende sig
> til det offentlige på engelsk - og få svar på engelsk.

Det kan jeg egentligt ikke se, skulle være så tosset en ide. Jeg har længe
ment, at vi burde gøre engelsk til officielt sprog #2 i Danmark. Det vil
dels gøre det lettere for turister, og for folk, der opholder sig her
midlertidigt, f.eks. gæsteforelæsere på universiteter, hvilket jeg vil give
Marianne Jelved ret i, er en fordel for os. Og jo bedre vi er til engelsk,
desto bedre kan vi klare os i den globaliserede konkurrence, så derfor burde
der undervises i engelsk på lige fod med dansk i folkeskolen.

--
Martin K

Progressiv

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-05 13:22

Martin K <n@da.spam> wrote:

> Og jo bedre vi er til engelsk, desto bedre kan vi klare os i den
> globaliserede konkurrence, så derfor burde der undervises i engelsk på
> lige fod med dansk i folkeskolen.

Er det ikke nok at børnene i dag har det fra 3. klasse? Skal de nu også
have to engelsktimer om dagen i 1. klasse?
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin K

Dato : 19-09-05 13:54

> Er det ikke nok at børnene i dag har det fra 3. klasse? Skal de nu også
> have to engelsktimer om dagen i 1. klasse?

Det er da to år tidligere, end da jeg begyndte på engelsk i 5. klasse, så
lidt fremskridt er der da sket siden 1985.

Men på trods af at jeg altid har fået gode karakterer i engelsk, havde det
på højeste niveau i gymnasiet, og har brugt det meget både på videregående
uddannelse, i fritiden og på arbejdet, synes jeg stadig, jeg godt kunne
tænke mig at være en hel del bedre. Så jeg tvivler på, at de to år er nok.
For min skyld kunne de derfor godt begynde i 1. klasse eller
børnehaveklassen, og hvis de skulle blive rigtigt gode ville det nok også
hjælpe, hvis forældrerne lærte dem lidt i forvejen, og hvis børnehaverne
samt DR's børneprogrammer også havde engelsk sprogstimulering på programmet.

--
Martin K

Progressiv

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-05 15:29

Martin K <n@da.spam> wrote:

> [...]
> samt DR's børneprogrammer også havde engelsk sprogstimulering på programmet.

Jeg har en bifagseksamen i engelsk fra Københavns Universitet, normeret
til to år på fuld tid, og jeg kunne da også godt trænge til at blive
bedre til sproget. Det virker altså som om du har urealistiske
forventninger til hvad der er opnåeligt ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Hagemann

Dato : 20-09-05 09:30

"Martin K" <n@da.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjælpe, hvis forældrerne lærte dem lidt i forvejen, og hvis børnehaverne
> samt DR's børneprogrammer også havde engelsk sprogstimulering på

Det viser bare hvor svært det er at lære engelsk.
I betragtning af at dansk og engelsk har store ligheder, er danskere (og
andre germansksprogede) de eneste folk der har mulighed for at tilegne sig
et brugbart engelsk uden direkte at leve i engelsksprogede omgivelser.

Hvis man ville fremme den internationale forståelse, måtte man gå andre veje
ved at vælge fællessprog efter kvalitet, ikke efter tidens magtpositioner. I
øjeblikket er Esperanto det klart bedst egnede internationale sprog, af dem
som er mere end projekter. Volapyk var heller ikke så ringe, men det mistede
ret pludseligt sin popularitet og må i dag regnes for et dødt sprog.

--
Et virkeligt godt råd er derfor, at vi alle bruger størstedelen af vor
samfundsdebattid på indgående og fordomsfrit at beskæftige os med det, vore

Fra : Alucard

Dato : 20-09-05 09:54

On Tue, 20 Sep 2005 10:30:06 +0200, "Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>ved at vælge fællessprog efter kvalitet, ikke efter tidens magtpositioner. I
>øjeblikket er Esperanto det klart bedst egnede internationale sprog

Muligvis i teorien, men i praksis du'r det ikke (lidt ligesom
kommunisme)..... )

Fra : Per Hagemann

Dato : 20-09-05 12:06

"Alucard" <alucard44@otmail.com> skrev i en meddelelse

> Muligvis i teorien, men i praksis du'r det ikke (lidt ligesom
> kommunisme)..... )

Succesmæssigt kan man sammenligne kommunismen og volapyk, idet de begge ret
hurtigt mistede popularitet.

Målt efter funktionsdygtighed er Esperanto i top, og intet tyder på det
ville gå galt, hvis det blev anvendt i fuld skala, i stedet for som nu, hvor
der f.eks. kun deltog ca.2.300 fra 62 lande ved årets
verdensesperantoverdenskongres i Litauen.

Fra : morten sorensen

Dato : 19-09-05 16:58

Per Rønne wrote:

> Er det ikke nok at børnene i dag har det fra 3. klasse? Skal de nu også
> have to engelsktimer om dagen i 1. klasse?

Med den formidable evne børn har til at lære sprog er det decideret dumt
at de ikke har engelsk fra første klasse - som i Norge fx.

Om det offentlige skal kunne service på engelsk ved jeg ikke om er en
god ide; jeg synes der er andre ting der virker mere presserende pengene
kunne bruges på.

Jeg ser dog ikke forslaget som en bagvej til at indføre arabisk og urdu
som officielle sprog. Hvem skulle ville det?

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 19-09-05 19:51

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Jeg ser dog ikke forslaget som en bagvej til at indføre arabisk og urdu
> som officielle sprog. Hvem skulle ville det?

Det passer da som fod i hose i forhold til de radikales generelle idéer
på udlændingeområdet, og deres positive indgang til multikulturalisme.
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 19-09-05 19:58

Per Rønne wrote:

> Det passer da som fod i hose i forhold til de radikales generelle idéer
> på udlændingeområdet,

Det synes jeg nu ikke; jeg kan ikke se at de skulle ville indføre
arabisk i DK.

> og deres positive indgang til multikulturalisme.

Jeg er nu også positiv overfor det udne at jeg på nogen måde vil have
arabisk som officielt sprog i DK.

--

morten sorensen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-09-05 16:42

> [...]
> burde
> der undervises i engelsk på lige fod med dansk i folkeskolen.

Akja, jeg mindes Monrad og Rislunds go'e gamle sketch "Rødgrød med fløde"
fra pladen "1991".

Engang var den hylende morsom i al sin groteske absurditet. Idag er den
åbenbart dystert relevant.

Anders Peter Johnsen

Fra : Martin K

Dato : 20-09-05 09:10

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> Akja, jeg mindes Monrad og Rislunds go'e gamle sketch "Rødgrød med fløde"
> fra pladen "1991".
>
> Engang var den hylende morsom i al sin groteske absurditet. Idag er den
> åbenbart dystert relevant.

Hvad går den pågældende sketch ud på, for os uindviede?

--
Martin K

Progressiv

Fra : Allan Riise

Dato : 20-09-05 09:24

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> Hvad går den pågældende sketch ud på, for os uindviede?

"For du er alttiiidd Wilkommen i Copenhagen, Root groot met flode, og en
over narken"

Sådan lidt a'la DF i dag.

--
Allan Riise

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-09-05 00:08

Allan Riise wrote:
> "Martin K" <n@da.spam> skrev i en meddelelse

> "For du er alttiiidd Wilkommen i Copenhagen, Root groot met flode, og en
> over narken"
>
> Sådan lidt a'la DF i dag.

Nej, sådan er den ikke.

Den skal selvfølgelig høres, men da jeg ikke umiddelbart tør lægge den i
mp3-rip på dk.binaer af frygt for at blive meldt til Antipiratgruppen,
så må jeg anbefale jer at bekoste 8 kr på at downloade den fra TDC Musik:

http://musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/19/call?htmltemplate=./album/viewalbum.htm&albumid=361253

(Det er nummer 8)

Alternativt må I selv finde den i "orange" udgave på diverse
fildelingsprogrammer...

Anders Peter Johnsen