Obligatorisk alkometer i biler i Norden
Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 07:10

Jeg hører netop i Radioavisen at Rådet for Større Færdselssikkerhed
foreslår at alle biler i Norden fra 2012 /skal/ være forsynet med et
alkometer, som chaufføren skal puste i for at kunne køre bilen.
Alkometeret blokerer for bilen hvis der er alkohol i udændingsluften.

En ganske simpelt fortræffelig idé. Men hvorfor kun i Norden? Hele EU
bør da være med. Og biler fra tredielande uden alkometer bør så forbydes
adgang til EU.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 17-09-05 07:32

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> alkometer, som chaufføren skal puste i for at kunne køre bilen.
> Alkometeret blokerer for bilen hvis der er alkohol i udændingsluften.

Så er det jo bare at lade konen, eller en evt. forbipasserende, puste.

> En ganske simpelt fortræffelig idé. Men hvorfor kun i Norden? Hele EU
> bør da være med. Og biler fra tredielande uden alkometer bør så forbydes
> adgang til EU.

Det tror jeg at du får svært ved, altså forbude biler der *ikke* har
alkostop, da det vil begræsne varenes frie bevægelighed.

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 07:52

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Så er det jo bare at lade konen, eller en evt. forbipasserende, puste.

Hvorved der ville være tale om skærpende omstændigheder, og i øvrigt
ville konen eller den eventuelle forbipasserende selv kunne straffes for
handlingen.

Ville du i øvrigt puste i sådan en for en person, der var bange for at
han havde fået for meget?

> Det tror jeg at du får svært ved, altså forbude biler der *ikke* har
> alkostop, da det vil begræsne varenes frie bevægelighed.

Gælds kun inden for EU.

Og jeg er ikke engang helt sikker på om ikke det enkelte land selv kan
opstille særlige sikkerhedskrav til biler, især da vist hvis de ikke
selv producerer dem.
--
Per Erik Rønne

Fra : Egon Stich

Dato : 17-09-05 13:44

> Hvorved der ville være tale om skærpende omstændigheder, og i øvrigt
> ville konen eller den eventuelle forbipasserende selv kunne straffes for
> handlingen.
>
> Per Erik Rønne

Man monterer da bare en lille trykflaske med atmosfærisk luft...

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 15:08

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Man monterer da bare en lille trykflaske med atmosfærisk luft...

Og hvis det skulle virke, ville det være en skærpende omstændighed. Selv
for unge i alderen 18-25 år, som i dag kan nøjes med husarrest med
fodlænke, så de fortsat kan passe skole eller arbejde, ville en sådan
skærpet omstændighed da medføre tre måneder i Herstedvester ...

--
Per Erik Rønne

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-09-05 10:49

On Sat, 17 Sep 2005 08:32:05 +0200, Allan Riise wrote:

> Så er det jo bare at lade konen, eller en evt. forbipasserende, puste.

Tror du ikke at driftige forretningsfolk vil finde ud af at sælge
udåndingsluft på dåse?

--
MVH
osv...

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 11:50

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Tror du ikke at driftige forretningsfolk vil finde ud af at sælge
> udåndingsluft på dåse?

Tror du ikke at man kan udvikle avancerede sensorer, der kan forhindre
noget sådant? I øvrigt beslutter folk vel ikke at lave spritkørsel i
ædru tilstand, før de tager afsted til julefrokost eller bryllup.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-09-05 12:02

On Sat, 17 Sep 2005 12:50:11 +0200, Per Rønne wrote:

> Tror du ikke at man kan udvikle avancerede sensorer, der kan forhindre
> noget sådant?

Ork jo, og jeg tror også man kan finde metoder at snyde avancerede
sensorer med. Hvor meget må sensoren koste?

> I øvrigt beslutter folk vel ikke at lave spritkørsel i
> ædru tilstand, før de tager afsted til julefrokost eller bryllup.

Joda, de tager jo bilen dertil og de er formodentlig ædru før de
begynder at indtage alkohol.

--
MVH
osv...

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 12:15

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Ork jo, og jeg tror også man kan finde metoder at snyde avancerede
> sensorer med. Hvor meget må sensoren koste?

Du kan jo sammenligne med at en bil vel normalt koster knap 200.000
kroner.

> Joda, de tager jo bilen dertil og de er formodentlig ædru før de
> begynder at indtage alkohol.

I begge tilfælde skal de jo så have besluttet at køre spritkørsel /før/
de kører afsted til festen; ellers havde de vel ikke taget udstyr med
der skulle kunne snyde.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-09-05 15:37

On Sat, 17 Sep 2005 13:15:17 +0200, Per Rønne wrote:

> Du kan jo sammenligne med at en bil vel normalt koster knap 200.000
> kroner.

Du har altså ikke et bud på et prisniveau?

De havde slet ikke taget bilen med...
--
MVH
osv...

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 16:07

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Du har altså ikke et bud på et prisniveau?

I hvert fald ikke bedre end du har.

> De havde slet ikke taget bilen med...

Hvilket så står i modstrid med hvad du sagde sidst; gå bare lidt op og
læs.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-09-05 17:38

On Sat, 17 Sep 2005 17:06:53 +0200, Per Rønne wrote:

> I hvert fald ikke bedre end du har.

Øh nå, det var din mening om et acceptabelt prisniveau jeg spurgte om,
så jeg håber da du har et bedre bud end jeg har. Alt andet ville da
være uhyggeligt.

> Hvilket så står i modstrid med hvad du sagde sidst; gå bare lidt op
> og læs.

Der er ingen modstrid. Man "beslutter" sig for at køre spritkørsel når
man tager bilen med til en begivenhed der normalt inkluderer indtagelse af
alkohol.
Hvis man ikke vil snyde alkometeret, så lader man bilen stå hjemme.

--
MVH
osv...

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-05 06:09

> [...]

> Øh nå, det var din mening om et acceptabelt prisniveau jeg spurgte om,
> så jeg håber da du har et bedre bud end jeg har. Alt andet ville da

Jeg mener blot at det vil dreje sig om peanuts i forhold til prisen på
en bil. Mindre end 10.000 kroner.

> Der er ingen modstrid. Man "beslutter" sig for at køre spritkørsel når
> man tager bilen med til en begivenhed der normalt inkluderer indtagelse af
> alkohol.

Der er tale om en langt stærkere »beslutning« hvis man medtager udstyret
til at snyde alkometeret. I øvrigt kan man jo på forhånd have besluttet
ikke at drikke noget - og så alligevel falde i vandet.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-09-05 11:58

On Sun, 18 Sep 2005 07:08:45 +0200, Per Rønne wrote:

> Jeg mener blot at det vil dreje sig om peanuts i forhold til prisen på
> en bil. Mindre end 10.000 kroner.

Altså max 10.000. Jeg synes det er mange penge at skulle betale ekstra
fordi nogen få ikke kan finde ud af at lade være med at køre bil når
man har drukket.

> Der er tale om en langt stærkere »beslutning« hvis man medtager
> udstyret til at snyde alkometeret.

Man kan jo have luftflasken liggende permanent i bilen fordi man ofte
spiser mørk chokolade (eller hvad det nu er der giver et falsk udslag i
alkometeret) eller hvis man mener det ikke måler rigtigt.

> I øvrigt kan man jo på forhånd
> have besluttet ikke at drikke noget - og så alligevel falde i vandet.

Og den mulighed kunne du regne ud allerede nu?
Hvis man kan regne det ud, så kan man også regne ud at man bør lade
bilen stå hjemme.

--
MVH
osv...

Fra : Malene P

Dato : 17-09-05 11:48

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Så er det jo bare at lade konen, eller en evt. forbipasserende, puste.

Så er man jo direkte ude på at snyde -og det kan jo være en skærpende
omstændighed. Jeg er da heller ikke sikker på, at min ædru kæreste ville så
stor en idiot at han vil puste, så jeg kan trille os hjem med en kæp i øret.
Mange spritbillister er naturligvis kroniske alkoholikere og er
skideligeglade og skal nok finde en løsning på at omgå sådan en indretning.
Men langt de fleste er vel "almindelige" mennesker, i "grænseområdet", der
lige har overvurderet deres evner og undervurderet deres promille. Et "fy"
fra bilen kunne jo få dem til lige at gå en tur rundt i nabolaget, gå ind på
kroen igen og drikke en danskvand eller tage en taxi hjem, hvis der fortsat
er for meget sprit i kredsløb.

Malene P

Fra : Jens

Dato : 17-09-05 18:29

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> [...]
>
> En ganske simpelt fortræffelig idé. Men hvorfor kun i Norden? Hele EU
> bør da være med. Og biler fra tredielande uden alkometer bør så forbydes

Det lyder da tiltalende. Det kræver blot, at man har fundet en sensor,
der med stor sikkerhed kan skille de alkoholpåvirkede fra de ædru.

Den slags teknik har det med at virke med en vis sandsynlighed. Man kan
justere skidtet så man har sikkerhed for at en påvirket fører ikke kan
køre - det vil så betyde, at et antal ædru førere afskæres fra at køre.
(Og det bliver de s'gu ikke glade for)

Alternativt kan man justere, så ædru førere kan køre - og påvirkede med
en vis sandsynlighed stoppes.

Problemet kommer så, når politiet stopper en spritbilist: "Jamen
alkometeret slog ikke ud!"

Der er desværre ikke tekniske løsninger på alt
--

Jens F

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-09-05 18:55

On Sat, 17 Sep 2005 19:28:41 +0200, Jens wrote:

> Problemet kommer så, når politiet stopper en spritbilist: "Jamen
> alkometeret slog ikke ud!"

Det vil være en lige så ugyldig undskyldning som "Jamen speedometeret
viste kun 50".

--
MVH
osv...

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 19-09-05 08:44

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Det vil være en lige så ugyldig undskyldning som "Jamen speedometeret
> viste kun 50".

"Der stod 50 km/t og jeg har ikke kørt i en time"

Carsten Overgaard