iPod og dårlige batterier?
Fra : Anders

Dato : 26-10-05 17:21

Hejsa

Jeg har en iPod 3. generation, som er 1½ år gammel, og batterier er mildt
sagt dårligt. Holder max 1½ time, og når den er tilsluttet computeren for at
overføre sange er den fra MAX opladt tilstand død indenfor 15 minutter.

Spørgsmålet er om Fona skal dække for batteriskift, da der jo er 24 måneders
reklamationsret, og fejlen skyldes jo ikke misbrug eller dårlig håndtering
fra min side. Lader altid FULDT op og lader først når batteriet er helt
afladt. Men det er jo et juridisk spørgsmål.

Mit spørgsmål er om det er et KENDT problem for en 3. generations iPod at de
havde dårlige batterier!? Mener nemlig at jeg har læst en hel del polymik
omring emnet en gang; om at batterierne var elendige til og med 3.
generation. 4. generations iPods skulle være rustet med bedre batterier.

?

Mvh Anders

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-10-05 17:27

Anders wrote:
> [...]
> omring emnet en gang; om at batterierne var elendige til og med 3.
> generation. 4. generations iPods skulle være rustet med bedre batterier.

Spørg i dk.forbruger

/David

Fra : Peter Juhl

Dato : 26-10-05 17:38

Anders wrote:

> Hejsa
>
> ?

Jeg så en iPod idag med nogle rigtig gode batterier.

Fra : Thomas

Dato : 26-10-05 21:05

"Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> håndtering fra min side. Lader altid FULDT op og lader først når batteriet
> er helt afladt. Men det er jo et juridisk spørgsmål.

Der er forskel på garanti og reklamationsret. Er der nogen garanti på dit
apparat?
Hvis ja - Dækker garantien også batteriet? (Det gør den ikke i 99% af
tilfældende)
Men hvis der er garanti på dit batteri, Så bør du indlevere det til
reparation eller
ombytning... (Ombytning bliver det nok - Man kan vel ikke reparere et
batteri)

Nu er jeg ikke en haj i Jura, men mig bekendt har du kun ret til
reperation/ombytning,
hvis der er en fejl på produktet. Og du kan bevise det er en fejl.
At et batteri holder kortere på strømmen efter 1½ år, er vel ikke noget der
kan
overraske nogen - Og derfor tvivler jeg på, at du har andet valg, end at
leve med det -
eller alternativt købe et nyt batteri.

Mvh. Thomas

Fra : Rohde

Dato : 26-10-05 21:33

mas.Elbo@REMOVEMail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der kan
> overraske nogen - Og derfor tvivler jeg på, at du har andet valg, end at

Der har for nylig været stort fokus på dette emne, specielt vedr. Ipod, så
jeg vil anbefale at du tjekker juragruppen, og evt. tage fat i
forbrugerstyrelsen, eller hvad sådan nogle nu hedder.

/ Rohde

Fra : Anders

Dato : 26-10-05 21:45

> Der har for nylig været stort fokus på dette emne, specielt vedr. Ipod, så
> jeg vil anbefale at du tjekker juragruppen, og evt. tage fat i
> forbrugerstyrelsen, eller hvad sådan nogle nu hedder.

På:

http://www.appleipodsettlement.com/notice.html

Er der en settlement fra people vs. Apple, en sag hvor Apple bliver sagsøgt
fordi batterierne i 3. generations iPods og nedefter er for ringe, og ikke
holder. Apple tabte sagen, og de har for 3. generations ipods købt før 31.
maj 2004 udvidet garantien til 2 år, men min er købt 27 dage EFTER denne
dato. Men bare det at Apple TABER en retssag om at deres batterier er for
ringe, er vel dokumentation nok?!?!?!

Mvh Anders

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 30-10-05 10:39

Anders wrote:

> [...]
> men min er købt 27 dage EFTER denne dato. Men bare det at Apple TABER
> en retssag om at deres batterier er for ringe, er vel dokumentation

Du bor alligevel ikke i USA, og kan derfor ikke bruge søgsmålet til noget.

TO:
ALL PERSONS OR ENTITIES RESIDING ********** IN THE UNITED STATES
*********** WHO PURCHASED OR OBTAINED
A NEW FIRST, SECOND, OR THIRD GENERATION IPOD ON OR BEFORE MAY 31,
2004:

Desværre. Men du kan vist for en relativt billig penge købe et nyt batteri
på nettet, og selv skifte det. Hvis du gør det meeeeget forsigtigt skader
det heller ikke din ipod.

Jeg har selv overvejet det, min holder ikke mere end 4-6 timer længere.

--
Jacob

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-10-05 11:27

Anders <andersvalenFjErN@mail.dk> wrote:

> [...]
> dato. Men bare det at Apple TABER en retssag om at deres batterier er for

Anders du kan købe et nyt batteri for 199,-

Alene den tid det tager dig at klage, brokke, vente, frustrationer og
bøvl er de 199,- værd.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-10-05 13:13

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Anders du kan købe et nyt batteri for 199,-
>
> Alene den tid det tager dig at klage, brokke, vente, frustrationer og
> bøvl er de 199,- værd.

Hørt! Han skal bare finde sig i det.

/David

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-10-05 17:06

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote:

> Hørt! Han skal bare finde sig i det.

Nu er jeg ikke klar over om det er ironisk ment, men jeg synes ikke han
skal finde sig i det, men da problemet kan løses for mindre en een times
løn, så ved jeg godt hvordan jeg ville tackle det.

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-10-05 20:56

> [...]
> skal finde sig i det, men da problemet kan løses for mindre en een times
> løn, så ved jeg godt hvordan jeg ville tackle det.

Det er ikke alle mennesker der tjener mere end kr. 199,- i timen, slet
ikke efter skat.

/David

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-10-05 23:00

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote:

> Det er ikke alle mennesker der tjener mere end kr. 199,- i timen, slet
> ikke efter skat.

Enig.

Men jeg forsøger at løse Anders problem.