Vedr. køb af IPod (hvis OT ønskes henvisni~
Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 18-10-05 11:58

Min discman er gået i stykker, og jeg kan faktisk ikke klare dagligdagen med
busture/motion uden noget musik.

Min storebror har købt en lille Ipod Shuffle, hvor der ikke er display på,
samt numrerne bliver afspillet vilkårligt.

Jeg er en bruger af QXL.dk, men ved ikke om jeg tør købe noget som en Ipod
derfra.

Jeg har på ingen måde brug for en 20 Gigabytes Ipod, men jeg vil kunne vælge
hvilke numrer/album jeg vil høre, samt en god lyd (især bas-mæssigt, da jeg
godt vil kunne høre dobbeltpedalerne "huje" )

Som sagt: hvis dette er OT må I meget gerne henvise mig til et andet forum.

På forhånd tak.

Fra : The Nameless Dude

Dato : 18-10-05 12:40

"Sren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dk> wrote in

> [...]
> bas-mæssigt, da jeg godt vil kunne høre dobbeltpedalerne "huje" )
>
> Som sagt: hvis dette er OT må I meget gerne henvise mig til et andet

Så skal du da ikke have en skide IPod, så skal du op i noget
der virkelig sparker røv.
En Maxfield MAX G-Flash Mp3 afspiller, der får du 1Gb lagerplads.
Ikke nok med det er en Mp3 afspiller, det er også en tekst,billed
og præsentations maskine. Den har display som viser dig det hele, da
det kan lagres i mapper på den.
Alt overføres til den via USB.
Gav lige ved 160 Euro for den dengang jeg købte den i Tyskland, det var
for ca. 6 måneder siden.
--
The Nameless Dude

Fra : Steen Jensen

Dato : 19-10-05 00:50

Sren Kjeldsen <lordseverin@tele2adsl.dk> wrote:

> Min storebror har købt en lille Ipod Shuffle, hvor der ikke er display på,
> samt numrerne bliver afspillet vilkårligt.

En iPod Shuffle kan afspille numrene i rækkefølge, eller selv blande en
afspilningsliste - det vælger man selv på bagsiden af podden.

> hvilke numrer/album jeg vil høre, samt en god lyd (især bas-mæssigt, da jeg
> godt vil kunne høre dobbeltpedalerne "huje" )

Et par gode ørefiduser giver en mærkbar bedre baslyd, og hvis man er
ligeglad med at se åndssvag ud, kan et par 'almindelige
stue-lyttelapper' give baslyd i lårfede stråler.
Mine Senheiser hovedtelefoner kan næsten ryste tænderne løse, hvis jeg
fyrer op i podden med Grave.
Jeg har en 1GB Shuffle, og den dækker til fulde mit behov.
--
Steen
http://isteen.blogspot.com

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 22-10-05 13:59

Sren Kjeldsen wrote:
> Min discman er gået i stykker, og jeg kan faktisk ikke klare
> dagligdagen med busture/motion uden noget musik.

Jeg har aldrig mødt nogen der har fortrudt købet af en Ipod. Når vi snakker
om musik man skal have med på farten, er den uden tvivl det bedste valg!
Mere er der ikke at sige...!

/Rasmus

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-10-05 14:26

Rasmus Broholm Andersen wrote:

> Jeg har aldrig mødt nogen der har fortrudt købet af en Ipod.

Jeg har mødt masser. Det er blandt andet irriterende at afspilleren er
inddelt i musikdel og harddiskdel og at disse er helt adskilte. Man kan
ikke hive musik ud af afspilleren igen, og man kan ikke afspille musik
på afspilleren som ligger på "harddiskdelen". Jeg ved godt at Apple har
gjort det for at minimere kopiering og den slags, men folk skal sgu nok
få kopieret lydfiler hvis de vil. Hvorfor skal en gadget handikappes af
den grund? Mange andre afspillere har ikke dette problem.

> Når vi snakker
> om musik man skal have med på farten, er den uden tvivl det bedste valg!

Mange foretrækker iRiver, Comon, Creative osv.

> Mere er der ikke at sige...!

Åbenbart... :)

/David

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 22-10-05 14:35

David Rasmussen wrote:
> [...]
> kan ikke hive musik ud af afspilleren igen, og man kan ikke afspille
> musik på afspilleren som ligger på "harddiskdelen".

Det er så ærgeligt når folk udtaler sig om noget de ikke har forstand på for
man kan sagtens trække musikken ud af iPod'en og her nævner jeg bare i
flæng PodPlayer og EPHPod. De gør der også muligt at lægge musik ind på
iPod'en uden at bruge iTunes. Jeg ser stadig ingen problemer? Man har en
mp3-afspiller af høj kvalitet og samtidig får man en afspiller som kan
bruges som ekstern harddisk.
Noget andet er jo at der også er stil over at have en iPod!

/Rasmus

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-10-05 00:32

> [...]
> iPod'en uden at bruge iTunes. Jeg ser stadig ingen problemer? Man har en
> mp3-afspiller af høj kvalitet og samtidig får man en afspiller som kan

Jamen det lyder da herligt. Men det ville nu stadig være rart om man
bare kunne sætte iPod'en til og så blev den genkendt som en ekstern
harddisk hvorefter man bare kunne smide filer over på den lydfiler såvel
som andre filer, uden at installere ekstra software, hvorefter iPod'en
så gladeligt spillede de lydfiler man tilfældigvis havde lagt over på den.

En anden ting der er irriterende ved iPod er at man ikke umiddelbart kan
skifte batteri på den (og at batteriet har relativt kort batteritid, 15
timer).

/David

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 23-10-05 10:37

David Rasmussen wrote:
> En anden ting der er irriterende ved iPod er at man ikke umiddelbart
> kan skifte batteri på den (og at batteriet har relativt kort
> batteritid, 15 timer).

Uden at skulle snage så kunne jeg godt tænke mig at vide hvor du skal bruge
en mp3-afspiller i 15timer uden at du kan komme til en oplader i
mellemtiden? Jeg synes 15 timer er lang tid, men nu har jeg heller ikke
undersøgt hvad batteritiden på andre mærker af mp3-afspillere, så det kan jo
være at det er kort i forhold til dem?

/Rasmus

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 06-11-05 00:10

On Sun, 23 Oct 2005 11:36:31 +0200, "Rasmus Broholm Andersen" <rasmusbNOSPAM@dbs.dk> wrote:

>Uden at skulle snage så kunne jeg godt tænke mig at vide hvor du skal bruge
>en mp3-afspiller i 15timer uden at du kan komme til en oplader i
>mellemtiden?

F.eks. skal min mor på en 4 ugers trekkingtur til Chile og Argentina, og
der er 15 timers spilletid ikke ret meget.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-10-05 16:20

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote:

> [...]
>
> En anden ting der er irriterende ved iPod er at man ikke umiddelbart kan
> skifte batteri på den (og at batteriet har relativt kort batteritid, 15

Du skriver som du har forstand. Du har jo slet ikke sat dig ind i
tingene.

Man kan sagtens kopiere sange ud fra en iPod - et lille stykke software
kan gøre jobbet, men det er ikke lovligt.

Tror du ikke at Apple havde gjort det muligt at gøre det, hvis det var
lovligt ?

Man kan i øvrigt også skifte batteriet - tager vel ca. 1 minut, men der
er jo ingen grund til at sætte sig ind i tingene vel ?!

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Lars Rindsig

Dato : 24-10-05 16:29

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> kan gøre jobbet, men det er ikke lovligt.
>
> Tror du ikke at Apple havde gjort det muligt at gøre det, hvis det var

Det er da vel ikke nødvendigvis ulovligt at kopiere musik fra en iPod -
det kommer an på hvad det er for noget musik (hvis dt fx er udgivet
under Creative Commons, eller jeg selv har digitaliseret nogle gamle
voksruller hvor ophavsretten er udløbet, eller hvis jeg har indspillet
nogle sange i øvelokalet med mit band og gerne vil give dem til en jeg
kender). Derfor kunne Apple sagtens have inkluderet funktionen, mne har
ikke gjort det fordi de lider af samme paranoia som gør at Sony ikke har
gjort det muligt at uploade ting man selv har indspillet via mikrofon
eler line in på Minidisc.

Lars
--
Hail Freedonia

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-10-05 17:04

Lars Rindsig <spam@bounce.bounce.bounce> wrote:

> [...]
> ikke gjort det fordi de lider af samme paranoia som gør at Sony ikke har
> gjort det muligt at uploade ting man selv har indspillet via mikrofon

Man må formode at de sange som ligger på ens iPod er ens egne og defor
kan de ikke kopieres ud på en andens computer, da det så vil være deling
af musikken.

Vi kan sagtens være enige om at det ikke er smart at funktionen ikke
findes, men da Apple går vildt op i at være brugervenligt, så tør jeg
næsten også garantere at funktionen ville være der, hvis det var
lovligt.

Til gengæld har iTunes den super fede feature at man kan høre hinandens
musik og det giver jo fantastiske muligheder på fx. et kollegie eller
bare fx. på et gymnasium, hvor en 30 - 40 elever er på samtidigt.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-10-05 19:23

Den 24-10-05 18.04 skrev Jesper Haaber Gylling følgende:

> Man må formode at de sange som ligger på ens iPod er ens egne og defor
> kan de ikke kopieres ud på en andens computer, da det så vil være deling
> af musikken.

Det kunne jo være, man ville kopiere dem ud på sin egen computer. Det
vil være fuldt ud lovligt. Ligeså hvis det er den hjemmeboende datters
computer.

> Til gengæld har iTunes den super fede feature at man kan høre hinandens
> musik og det giver jo fantastiske muligheder på fx. et kollegie eller
> bare fx. på et gymnasium, hvor en 30 - 40 elever er på samtidigt.

Sjovt, at du argumenterer for, at Apple ville inkludere funktionen, hvis
det var lovligt (hvilket det er), og så supplerer du med et eksempel på
en ulovlig brug af en funktion, der er inkluderet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis antivirus med AVG AntiVirus.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-10-05 19:59

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Det kunne jo være, man ville kopiere dem ud på sin egen computer. Det
> vil være fuldt ud lovligt. Ligeså hvis det er den hjemmeboende datters
> computer.

Enig.

> Sjovt, at du argumenterer for, at Apple ville inkludere funktionen, hvis
> det var lovligt (hvilket det er), og så supplerer du med et eksempel på
> en ulovlig brug af en funktion, der er inkluderet.

Det er jo netop ikke ulovligt at høre hinandens sange - at det så også
virker på fx. Frederiksberg Net er jo en anden snak.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-10-05 22:03

Den 24-10-05 20.58 skrev Jesper Haaber Gylling følgende:

> Det er jo netop ikke ulovligt at høre hinandens sange - at det så også
> virker på fx. Frederiksberg Net er jo en anden snak.

Man må ikke kopiere eller videresprede musikken på en iPod til andre end
ens egen husstand. Og andre beboere på et kollegie er ikke ens egen
husstand. Klassekammeraten på gymnasiet er heller ikke en del af ens
husstand.

Tjek Ophavsretsloven:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20050072529-REGL

§ 2 forbyder eksemplarfremstilling, medmindre det er tilladt i henhold
til andre paragraffer. § 12 stk. 5 fortæller, hvad man må med en digital
kopi.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstrem dyr kaffemaskine.

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-10-05 22:03

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Man må formode at de sange som ligger på ens iPod er ens egne og defor
> kan de ikke kopieres ud på en andens computer, da det så vil være deling
> af musikken.

Der er ingen der har sagt at det skulle være på en andens computer. Det
kunne lige så godt være på en anden af ens egen computere. Eller at
flytte filerne ud på en tilfældig anden persons computer for derefter at
flytte dem til et andet medie (f.eks. en cd eller en usb-stick) og så
slette dem fra computeren igen. Der er utallige scenarier hvor det vil
være brugbart og ikke ulovligt. Der er ingen grund til at sætte kunstige
grænser for folk.

Og det korte svar på dit tidligere spørgsmål

"Tror du ikke at Apple havde gjort det muligt at gøre det, hvis det var
lovligt ?"

er: Det er jo muligt på alle andre MP3-afspillere. Kun iPod har denne
begrænsning.

> Vi kan sagtens være enige om at det ikke er smart at funktionen ikke
> findes, men da Apple går vildt op i at være brugervenligt,

Det virker da snarere brugerfjendtligt?

> så tør jeg
> næsten også garantere at funktionen ville være der, hvis det var
> lovligt.

Du har blind tiltro til Apple, hva?

> Til gengæld har iTunes den super fede feature at man kan høre hinandens
> musik og det giver jo fantastiske muligheder på fx. et kollegie eller
> bare fx. på et gymnasium, hvor en 30 - 40 elever er på samtidigt.

Fint nok. Bare endnu mere brugbare features ikke manglede.

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-10-05 21:59

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Du skriver som du har forstand. Du har jo slet ikke sat dig ind i
> tingene.

Jeg har forsøgt. Jeg har læst en masse på nettet og jeg har snakket med
folk der ejer dimsen. Jeg kan jo ikke gøre for at disse features ikke er
så let tilgængelige at det er en non-issue som folk ikke gider skrive
om. Selv om det folk skriver måske er nok så forkert i følge dig.

> Man kan sagtens kopiere sange ud fra en iPod - et lille stykke software
> kan gøre jobbet, men det er ikke lovligt.

Vrøvl. Naturligvis er det lovligt.

> Tror du ikke at Apple havde gjort det muligt at gøre det, hvis det var
> lovligt ?

Næ. Jeg tror de er interesserede i at beskytte deres egen iTunes-forretning.

> Man kan i øvrigt også skifte batteriet - tager vel ca. 1 minut, men der
> er jo ingen grund til at sætte sig ind i tingene vel ?!

Slap af, fanboy. Din Steve Jobs plakat skal fodres.

/David

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-10-05 16:20

> [...]

> få kopieret lydfiler hvis de vil. Hvorfor skal en gadget handikappes af
> den grund? Mange andre afspillere har ikke dette problem.

Du må meget gerne henvise alle disse mennesker til mig, da jeg har en
del som gerne vil købe brugte iPods.

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-10-05 22:04

> Du må meget gerne henvise alle disse mennesker til mig, da jeg har en
> del som gerne vil købe brugte iPods.

Du kan bare søge i Google Groups. Der er dagligt masser af mennesker der
fortryder deres køb. Så kan du jo kontakte dem via mail.

/David

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 22-10-05 14:42

"Rasmus Broholm Andersen" <rasmusbNOSPAM@dbs.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har aldrig mødt nogen der har fortrudt købet af en Ipod. Når vi
> snakker om musik man skal have med på farten, er den uden tvivl det bedste
> valg! Mere er der ikke at sige...!

Nå men her er en. Kvaliteten er fin. Men jeg har købt en Ipod Shuffle. Jeg
kan vælge mellem en shuffle funktion, eller at den afspiller sangene fra den
ene ende af. Jeg kan godt springe et nummer frem. Men jeg kan ikke springe
et album frem. SÅ det er sgu surt hvis man lige får lyst til at høre et af
de sidste numre...så skal der sgu hoppes forbi mange numre først

Mvh. Brian

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 22-10-05 14:41

Brian, Rikke & Kristian wrote:
> [...]
> frem. Men jeg kan ikke springe et album frem. SÅ det er sgu surt hvis
> man lige får lyst til at høre et af de sidste numre...så skal der sgu

Nu findes der jo mange forskellige slags iPod's og så er det jo ærgeligt at
du har købt en som ikke passer til dit behov. Det du efterlyser kan man jo
netop med iPod mini, iPod Nano og den alm. iPod!

/Rasmus

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-10-05 14:47

> [...]
> du har købt en som ikke passer til dit behov. Det du efterlyser kan man jo
> netop med iPod mini, iPod Nano og den alm. iPod!

Heheh, vi har fat i en ægte fanboy her!

/David

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 22-10-05 15:50

David Rasmussen wrote:
> Heheh, vi har fat i en ægte fanboy her!

Mon ikke nok det er det vi har! :P

/Rasmus

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 23-10-05 08:17

> Nu findes der jo mange forskellige slags iPod's og så er det jo ærgeligt
> at du har købt en som ikke passer til dit behov. Det du efterlyser kan man
> jo netop med iPod mini, iPod Nano og den alm. iPod!

Nu er det jo en meget standard funktion jeg efterlyser, som jeg synes burde
være på alle afspillere. Men du har da helt ret i at jeg ikke satte mig nok
ind i tingene før jeg købte...Men det betyder jo bare ikke at der ikke er
noget at kritisere vel...Men kvaliteten er god, så jeg kan nok lære at leve
med det

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-10-05 16:20

Brian, Rikke & Kristian <brauner.kjeldsen@mail.DETTESKALVAEK.dk> wrote:

> [...]
> et album frem. SÅ det er sgu surt hvis man lige får lyst til at høre et af
> de sidste numre...så skal der sgu hoppes forbi mange numre først

iPod Shufffle er ubrugelig, hvis man er typen der gerne vil bestemme
hvilket nummer man vil høre.

Min mor løber og går stavgang og dér har hun ikke brug for at skifte
nummer - hun har spillelister i iTunes alt efter hvad hun skal, så
bruger hun dem.

iPod Shuffle er smart da den ikke vejer noget, ikke har nogle bevægelige
dele og kan bruges med iTunes.

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-10-05 20:19

Sren Kjeldsen wrote:
> [...]
> godt vil kunne høre dobbeltpedalerne "huje" )
>
> Som sagt: hvis dette er OT må I meget gerne henvise mig til et andet forum.

Spørg evt. i dk.teknik.lyd eller en edb-gruppe. Der ved de lidt mere om
den tekniske side af sagen end her.

/David

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-10-05 16:20

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote:

> Spørg evt. i dk.teknik.lyd eller en edb-gruppe. Der ved de lidt mere om
> den tekniske side af sagen end her.

dk.edb.mac ville være oplagt

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-10-05 22:06

> dk.edb.mac ville være oplagt

Ja, den er også en mulighed. Omend man nok her vil få farvede svar.

/David

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-10-05 16:20

> [...]

> godt vil kunne høre dobbeltpedalerne "huje" )
>
> Som sagt: hvis dette er OT må I meget gerne henvise mig til et andet forum.

dk.edb.mac kan måske hjælpe dig,da du nu allerede kender til Usenet

www.mediamac.dk har en glimrende salgsdel