Kartoffelsalat
Fra : Fatter Brik

Dato : 21-10-05 17:32

Familien kommer hjem fra Paris på søndag og jeg tænkte at jeg ville lave
nogle gode frikadeller og kold kartoffelsalat i morgen, så behøver jeg ikke
at bruge tid i køkkenet søndag.....men

den perfekte kartoffelsalat? det skal være kold kartoffelsalat med en
ymer/creme fraiche dressing, havde jeg tænkt mig...men hvordan er det lige
man gør og hvor meget af hver o.s.v.

på forhånd tak.

:)

Fra : Henrik J. Nielsen

Dato : 21-10-05 19:07

Hej Fatter,

Jeg ville jo tage en bakke creme fraiche (½ liter) og blande med lige så
meget ymer.

Så ville jeg hakke et lille løg og putte i. Herefter ville jeg smage til med
salt, peber og karry og paprika (start med 1 tsk karry og 1 tsk paprika - og
put evt. mere i).

Så mangler der kun kolde faste kartofler skåret ud i passende størrelse OG
rå blomkål i små buketter.

Jeg synes det smager kanon.

Mvh
Henrik

Fra : Padmé Amidala

Dato : 22-10-05 08:38

On Fri, 21 Oct 2005 18:31:34 +0200, Fatter Brik wrote:

> [...]
>
> den perfekte kartoffelsalat? det skal være kold kartoffelsalat med en
> ymer/creme fraiche dressing, havde jeg tænkt mig...men hvordan er det lige

Hvad med:
½ liter creme fraiche
1 bdt. purløg
2 fed hvidløg
1 finthakket rødløg
2 finthakkede spring onions
Pyntes med halve cherrytomater, finthakket agurketern og majs.

God weekend
MVH
Padmé

Fra : Lars Holst

Dato : 27-10-05 19:41

"Fatter Brik" <Fatter@br.ik> said in

> [...]
> ymer/creme fraiche dressing, havde jeg tænkt mig...men hvordan er det
> lige man gør og hvor meget af hver o.s.v.

Den bedste kartoffelsalat er:
Kogte kolde kartofler (gerne asparges eller en anden fast type), radisser,
en smule løg, cherry tomater i ½ eller store tomaterskiver (må ikke løbe
for meget med saft), creme fraiche blandet med en smule mayonnaise, en
smule salt og peber, en smule sennep, en smule eddike og en forsvindende
lille smule sukker.
Alt sammen røres sammen så det får en konsistens hvor alle de faste varer
dækkes af dressingen og lidt til.

Vigtigst af alt og det der gør den allerbedst er at der skal masser af
purløg (der kan næsten ikke komme for meget i og det skal være frisk) og
ca. halvt så meget dild og persille i og de to sidstnævnte må gerne være
tørrede.

Glem alt om karry, paprika og andre røde eller gule krydderier. Det er en
helt anden opskrift som afviger en del fra den gammeldags danske
kartoffelsalat.

--
Lars Holst