lasagne den hjemmelavede...
Fra : jce

Dato : 20-10-05 11:14

Nogle der har opskriften der får en til at tro at man sidder i Italien,
istedet for i fryseren i Netto! Elsker Lasagne, men mangler en
1.klasse-opskrift! Så lidt hjælp søges.. Også gerne hvilke typer ost i
anbefaler... pls.. til vinderen kan jeg fortælle at opskriften skal testes i
aften... Og hvis der er mange forslag står den på Lasagne hele ugen...

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-10-05 11:37

jce wrote:

> [...]
> aften... Og hvis der er mange forslag står den på Lasagne hele ugen...

Biks en god kødsovs sammen. Jeg laver altid den slags på slump, men her
er ca.-ingredienser:

1 stort løg, 1 stilk bladselleri og 2 gulerødder, alt helt finthakket,
sauteres i olivenolie i 3-5 minutter for jævn varme. Må ikke brune. 4
fed hakket hvidløg kommer med det sidste minut. Skru godt op og brun 500
gr. hakket ko med (evt. brunes for sig i pande, hvis gryden er lidt
lille). Tilsæt 3 dl rødvin og lad koge ind. Når rødvinen er væk
tilsættes 3 dåser hakkede tomater og 2 dåser pure, samt (hvis du har
tid) en halv liter suppe (eller vand med boullionterning). Nu tilsættes
og en god gang salt og peber, en knivspids chili og 4 laurbærblade.
Frisk timian er valgfrit, men smager godt.

Sovsen småsimrer i minimum en halv time, gerne 2-3 timer (så bliver
suppen aktuel). Spæd til med suppe, hvis den bliver for tør.

Bechamelsovsen laves nu om stunder ved at bage en stor spsk. mel op med
en stor spkf smør. Tilsæt mælk efterhånden til passende konsistens. Husk
at det jævner ved kogepunktet. Smag til med en lille smule eddike,
masser af muskatnød og hvid peber samt salt.

Pastapladerne kan f.eks. laves på luksusmetoden, lige dele durum og alm.
farina "00" blandes og der tilsættes et helt æg og en spkf vand. Dernæst
tilsættes æggeblommer til dejen er samlet. Æltes et par minutter, pakkes
ind i film og smides så i køleskabet en time. Derefter rulles ud på
melfyldt bordplade.

Sammenlægningen er så bechamel, plade, sovs, plade, sovs, plade, sovs,
bechamel og friskrevet parmesan.

Til sidst runder nogle af med lidt ost. Hvis det skal være, vil jeg
anbefale mozzarella.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : jce

Dato : 20-10-05 13:03

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> bechamel og friskrevet parmesan.
>
> Til sidst runder nogle af med lidt ost. Hvis det skal være, vil jeg

Tak for tippet.. tager på indkøb nu, så der står "Lasagne a la Kevin
Edelvang" på menuen i aften...

Fra : Erling Hansen

Dato : 20-10-05 17:38

Kevin Edelvang <virker@ikke.invalid> wrote:

> [...]
> bechamel og friskrevet parmesan.
>
> Til sidst runder nogle af med lidt ost. Hvis det skal være, vil jeg

Fordelen ved at lave pladerne selv er, at man kan lave dem meget meget
tynde - og når man så lægger lasagnen sammen kan man komme op på 12-15
lag uden at den bliver sammenlagt tykkere. Til gengæld smager den endnu
bedre.
Erling

Fra : jce

Dato : 20-10-05 01:00

> [...]
> bechamel og friskrevet parmesan.
>
> Til sidst runder nogle af med lidt ost. Hvis det skal være, vil jeg

Et KÆMPE hit.. hold da op.. var lige et smut i Toscana under aftensmaden
virkelig udsøgt og klar til 5 ***** Det vin gir en super bismag.... Glæder
mig allerede til næste gang den skal laves!!

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 21-10-05 09:36

jce wrote:

> Et KÆMPE hit.. hold da op.. var lige et smut i Toscana under aftensmaden
> virkelig udsøgt og klar til 5 ***** Det vin gir en super bismag.... Glæder
> mig allerede til næste gang den skal laves!!

Det er jeg da glad for. Men det er også sådan den laves "dernede".

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : jakob

Dato : 21-10-05 12:55

Kevin Edelvang wrote:

> [...]
> tilsættes æggeblommer til dejen er samlet. Æltes et par minutter, pakkes
> ind i film og smides så i køleskabet en time. Derefter rulles ud på

farina 00? Er det et mel mærke? Hvilke af de gængse supermarkeder fører det?

--
Jakob

Fra : Ole Stigaard

Dato : 21-10-05 15:08

Fri, 21 Oct 2005 13:55:18 +0200, jakob <jtonospam@mail.dk> skrev:

> farina 00? Er det et mel mærke? Hvilke af de gængse supermarkeder fører
> det?

Det er en mel_type_. De fleste supermarkeder har en variant.

Mvh Ole

Fra : casper

Dato : 20-10-05 16:27

Jeg synes den anbefalede opskrift ser rigtig fornuftig ud. Selv om det
er bedst med hjemmelavede lasagneplader, så fristes jeg ofte til at
købe dem færdiglavede - dog kun dem fra De Cecco, som skal forkoges
ca. 4 minutter (ikke de 8 der står på pakken). Andre kvalitetsmærker
hvor der indgår forkogning er sikkert også OK - jeg kender blot kun
til De Cecco. Ovnklare lasagneplader har jeg derimod aldrig haft succes
med.
Mvh
Casper

Fra : Margrete Johansen

Dato : 22-10-05 08:45

"jce" <dsl202901@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
testes
> i aften... Og hvis der er mange forslag står den på Lasagne hele ugen...

Her er min:

Vigtigste ingrediens: Tålmodighed!

En god lasagne starter dagen før den skal spises med at du koger en høne
med
et righoldigt udvalg af grøntsager. Kog indtil du har en kraftig,
mørkebrun
suppe i bunden af gryden. Lad den hvile natten over i suppen - KOLDT for
Guds skyld!

På selve dagen starter du med at lave en kraftig kødsovs således:

Skær tre store løg i småtern og et godt, stort hvidløg i skiver og rist
dem
i god olie, i en dyb gryde, til de er brune, det tager tid og de må ikke
blive sorte, bare fint brune.

1 kg. velhakket, godt oxekød brunes med. Når kød og løg har taget farve
tilsættes først en del hønsesuppe og det finthakkede brystkød fra hønen,
derefter tomater, håndflåede og med god, krydret smag. Nogle tager
kernerne
ud og smider dem væk, jeg bruger hele tomaten. Vi snakker om 1-1/2 kg.

Tilsæt friskhakket oregano i bredfulde mængder og en ordentlig sjat af din
bedste vin.

Salt og peber.

Nu småsimrer hele baduljen gerne hele dagen, imens du drikker resten af
vinen og laver en god, lidt tynd bechamelsovs.

Sidst på eftermiddagen, samler du lasagnen i et flot, rustikt
fad/bradepande.

Ost? Jeg bruger en blid dansk Samsø, avlet langt fra Arlas imperium, men
mulighederne er mange, en god bøffelmozzarella er jo også en mulighed.
Prøv
dig frem.

11/2 time før spisetid, sætter du lasagnen i ovnen - den vil gerne
tildækkes
i starten, så den ikke bliver sort - nu har du brugt megen tid og mange
kræfter på at komme så langt, så brug nu din opmærksomhed på at sørge for
at
du kan servere en gylden, sprød og velsmagende lasagne for dine gæster.

Giv en god grøn salat til forret - eller som sidetallerken, rigeligt godt
brød, god olie og så sørg for at alle sidder godt, de kommer garanteret
til
at foræde sig, nemlig. Opskriften skulle dække en fire-seks, måske otte
personer, afhængig af alder og størrelse.

Dessert? Citronfromage hjælper med til at glide den tunge pastaret ned -
men
du kan bare servere frisk, kølig frugt, og en god, stærk kaffe, så går det
såmænd nok alligevel - og et herremåltid er det ihvertfald.

God appetit.

Margrete