Varm chokolade
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-10-05 20:01

Hej gruppe

Er der nogen der har en god og gennemprøvet opskrift på varm chokolade?
Altså varm chokolade lavet med rigtig chokolade, og ikke kakaopulver.

Underligt nok smagte jeg det i forgårs for første gang i mit liv, og
sjussede mig frem til en opskrift i retning af 1 krus mælk, 25 g 70%-
chokolade, 3 tsk sukker (heraf 1 tsk hjemmelavet vaniljesukker), ½ tsk
nescafe og 1 nip salt. Det smager pragtfuldt, men der er utvivlsomt
plads til forbedringer.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Rikke & Per

Dato : 18-10-05 20:06

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> chokolade, 3 tsk sukker (heraf 1 tsk hjemmelavet vaniljesukker), ½ tsk
> nescafe og 1 nip salt. Det smager pragtfuldt, men der er utvivlsomt

Vi bruger altid kogechokolade,-100 g. til 1 liter mælk. Intet sukker!! Du
kan sikkert også bruge andet chokolade Toms eller lignende.

Mvh Rikke

Fra : Ståle Østhus

Dato : 18-10-05 20:24

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i melding
> Hej gruppe
>
> Er der nogen der har en god og gennemprøvet opskrift på varm chokolade?
> Altså varm chokolade lavet med rigtig chokolade, og ikke kakaopulver.

Hei Klaus Alexander.

Jeg syns det er godt å smelte sjokolade rett oppi varm melk. Og så er det
godt med kanel i sjokoladen og marshmallows i koppen. Og fyr i peisen og
tegneserier.

Hilsen Ståle

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-10-05 21:23

Ståle Østhus skrev:

> Jeg syns det er godt å smelte sjokolade rett oppi varm melk. Og
> så er det godt med kanel i sjokoladen og marshmallows i koppen.

Marshmallows kan jeg godt undvære, men kanel vil jeg helt sikkert
prøve næste gang. Tak for tippet.

> Og fyr i peisen og tegneserier.

Hæhæ. :)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Per Elmsäter

Dato : 18-10-05 21:04

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> [...]
> chokolade, 3 tsk sukker (heraf 1 tsk hjemmelavet vaniljesukker), ½ tsk
> nescafe og 1 nip salt. Det smager pragtfuldt, men der er utvivlsomt

Låter intressant, men jag kan inte begripa vad salt och snabbkaffe har att
göra i en för övrigt så god dryck ;)
Frågan jag ställer är dock. Vad finns det för motsvarighet till 70% choklad
i kakaopulver? Måste ju finnas dels en anledning till att varm choklad görs
med kakaoplver och inte choklad redan från början. Dessutom måste det ju
finnas annan kakao än den vanliga Ögon kakaon som i alla fall är den enda
jag kommer ihåg från barnsben.
Skulle vara intressant att veta lite mer om det.

--
Perre
I gave up on SPAM and redirected it to hotmail instead.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-10-05 21:22

Per Elmsäter skrev:

> Låter intressant, men jag kan inte begripa vad salt och snabb-
> kaffe har att göra i en för övrigt så god dryck ;)

Salt kom jeg i for at runde smagen lidt af - det er vist meget
almindeligt i mange opskrifter med chokolade.

Nescafe kom jeg i fordi jeg synes at chokolade og kaffe klæder
hinanden.

> Frågan jag ställer är dock. Vad finns det för motsvarighet till
> 70% choklad i kakaopulver?

Man kan måske sige at chokolade med højt kakaoindhold (og tilsvarende
lavt sukkerindhold) og rent, usødet kakaopulver på sin vis modsvarer
hinanden.

> Måste ju finnas dels en anledning till att varm choklad görs med
> kakaoplver och inte choklad redan från början.

Men gør det nu det? Da jeg var barn, lærte vi i skolekøkkenet at lave
varm kakao ved at lave en opbagning af smør og kakaopulver, hvorefter
man tilsatte varm mælk. Smør og kakaopulver er ikke så langt fra
chokolade (kakao + kakaosmør m.m.).

> Dessutom måste det ju finnas annan kakao än den vanliga Ögon
> kakaon som i alla fall är den enda jag kommer ihåg från barnsben.

Joda. I Danmark findes i hvert fald to almindelige, billige kakao-
mærker, som fås i næsten alle butikker - det svarer måske til det du
kalder 'Ögon kakaon'. Men derudover findes en hel del andre kakaoer,
som måske ikke er så almindelige. Som standard-kakao plejer jeg at
bruge Korff, og skal det være "finere" vælger jeg Valrhona.

Mvh,

Fra : Max

Dato : 18-10-05 22:15

Hej Klaus

> Er der nogen der har en god og gennemprøvet opskrift på varm chokolade?

http://www.hoi.mobilixnet.dk/opskrift/Drinks-drikke/Aztekerneschokoladedrik.htm

Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-10-05 22:18

Max skrev:

> http://www.hoi.mobilixnet.dk/opskrift/Drinks-drikke/Aztekerneschokoladedrik.htm

Tjooooooooooh, men "75 g kakaomasse 100%, gerne Cacao Pâte Extra" er
vist ikke sådan lige til at skaffe på Søborg Hovedgade. Tak for linket,
men jeg er fortrinsvis interesseret i opskrifter med chokolade.

Har du selv prøvet opskriften? Jeg kan selv bruge Google, men det ville
være rarere hvis folk ville dele de opskrifter de selv bruger når de
skal lave varm chokolade.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Max

Dato : 19-10-05 00:03

Hej Klaus

> Tjooooooooooh, men "75 g kakaomasse 100%, gerne Cacao Pâte Extra" er

Ja, det er lidt træls med disse specialiteter der ikke lige er hyldevare.

> Har du selv prøvet opskriften? Jeg kan selv bruge Google, men det ville

Ikke lige den, men den er fra Claus Meyers bog om chokolade som jeg
har brugt en del opskrifter fra, en bog der nok må betegnes som must
for chokolade elskere. Så jeg vil tro at opskriften er god.

Mvh Max

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-10-05 00:19

Jeg har aldrig forstået hvorfor man kan foretrække at lave sin kakao med en
færdig chokolade på 65-70% kakao indhold, når man kan gå den direkte vej og
bruge 100% kakao rent. Jeg har heller aldrig forstået charmen ved de små
fedtperler på overfladen som det tilsatte fedt i chokoladen giver, ligesom
jeg synes at smagen bliver kvalm og vammel.

Køb hellere en god økologisk 100% og brug flg: 1 tsk. med top + 1 spsk.
sukker (mere hvis man har en sød tand) + 2-2? dl. mælk. Hvis man insisterer
kan man jo tilsætte 1 spsk. smør - og man vil have nogenlunde samme
sammensætning som hvis man have brugt chokolade (som jo består af
fedt+kakao+sukker i varierende forhold).

100% kakao består af netop det og intet andet og må aldrig sammenlignes med
det elendige "kakaopulver" til at røre op med mælk, som man kan købe under
forskellige navne.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-10-05 08:51

Gainsbourg skrev:

> Jeg har aldrig forstået hvorfor man kan foretrække at lave sin
> kakao med en færdig chokolade på 65-70% kakao indhold, når man
> kan gå den direkte vej og bruge 100% kakao rent.

Jeg kan kun tale for mig selv. Jeg besluttede mig for at prøve at
lave varm chokolade af rigtig chokolade fremfor af kakaopulver fordi
jeg havde hørt godt om det. Resultatet blev mægtig godt, men om jeg
ligefrem foretrækker metoden med rigtig chokolade, ved jeg ikke. I
hvert fald giver det en anden smag.

Den umiddelbare fordel ved at bruge chokolade er at det er lettere at
få fat på mange forskellige chokolader med højt kakaoindhold. Der er,
her hvor jeg bor, ikke så stort udvalg af kakao (vel en 4-5 stykker,
med mindre man går i specialbutikker).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Linda

Dato : 19-10-05 15:48

Hei Klaus.

Jeg bruker en oppskrift fra Joanne Harris som også har skrevet romanen
Sjokolade.

For 2 begere (fritt fra hukommelse):
2 begere helmelk, evt. lettmelk med litt kremfløte
100 gram mørk kokesjololade, helst høyest mulig % kakao
1 vanillestang, skjært åpen
1 tørket chilipepper, ikke skjært åpen, det blir for sterkt
2 stenger kanel
Sukker etter smak og behag (vanligvis en skje)

Kan varieres med litt ingefær.

Når de koker og sjololaden er løst opp lå du det kjøe ned og venter
noen minutter, slik at smaken blir sterke. Etterpå varme opp igjen og
skjenk inn gjennom et tefilter.

Hilsen

Linda

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-10-05 20:50

Linda skrev:

> [...]
> 1 tørket chilipepper, ikke skjært åpen, det blir for sterkt
> 2 stenger kanel
> Sukker etter smak og behag (vanligvis en skje)

Det ser ikke dårligt ud - tak for opskriften.

Mvh,

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 19-10-05 17:14

Så vil jeg også være med i chokoladesnakken.
Jeg kan på det varmeste anbefale at komme lidt fløde i og koge mælken op med
en vaniliestang.
Stil drikken på køl og lad den stå dér i køleskabet til næste dag.
Varm den op og rør godt rundt. Mælkesyrebakterierne har gjort den helt blød
og cremet. Forholdet mellem chokolade og mælk kan opjusteres, så du bruger ?
gang mere chokolade. Tilsæt 1/5 fløde i forhold til mælken
Henrik

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-10-05 20:52

Du er hvad du spiser skrev:

> Jeg kan på det varmeste anbefale at komme lidt fløde i og koge
> mælken op med en vaniliestang.

Så er vi vist ved at nærme os det usanerne kalder "chocolate to die for".

> Stil drikken på køl og lad den stå dér i køleskabet til næste dag.
> Varm den op og rør godt rundt. Mælkesyrebakterierne har gjort den
> helt blød og cremet.

Hvor kommer mælkesyrebakterierne fra hvis mælken først er kogt op?

> Forholdet mellem chokolade og mælk kan opjusteres, så du bruger ?
> gang mere chokolade. Tilsæt 1/5 fløde i forhold til mælken

Normalt plejer jeg ikke at planlæge min varme chokolade dagen i for-
vejen, men tak for opskriften - den ser god ud.

Mvh,