Oksebagfjerding - udskæring - spild?
Fra : sailor99

Dato : 14-10-05 18:24

Hej!

Jeg mangler lidt information om, hvordan en oksebagfjerding traditionelt
bliver opskåret, altså diverse stege, muligheder for bøffer m.v.
Og hvor meget spild/knogler skal man regne med, når udgangspunktet er en
bagfjerding på 80 kg?

Mvh
Georg

Fra : Jette

Dato : 16-10-05 09:20

Hej! Bagfjerdingen er jo det gode!! Der bliver, som du selv siger, bøffer,
stege, tern, mørbrad osv. Jeg tror ikke der er nogen traditionel
udskæringsmåde, det afhænger vel af hvad man aftaler. Bedst er det nok, hvis
du kan få lov at stå ved siden af, så kan slagteren rådgive dig mht. hvad
der passer bedst til jer. Men du får jo en mørbrad, en filet (som uopskåret
vel er 80 cm lang) der kan skæres til bøffer og et helt stykke til steg (gad
vide om det er højrebet), noget (T/I)-bone-steaks, koteletter, så er der
yderlår (f.eks. til tern), inderlår (lidt bedre end yderlår) som kan bruges
til bankekød, en klump, som kan udskæres til forskellige ting.Og så får du
noget osso-buco, som er rigtig herremad. Lav det evt. på italiensk maner med
løg, rødvin og et par dåser tomater hvis ikke I er helt vild med brun sovs.
Få slagteren til at skære klumpen og inderlåret ud, f.eks. til wok, tynde
skiver osv. Jeg har selv engang stået og nokket med det, kødet har
adskillige sener, som man skal kende. Min søster er butiksslagter og hun
siger, der er jo en grund til det tager et halvt år at lære at skære dem.
Der er ikke meget spild på sådan en bagfjerding. Hunden skal vel også have
et ben. Kast dig ud i det med frisk mod. Man lærer hver gang. Sørg bare for
at markere tydeligt inden du fryser. Det der med at man kan huske....det kan
du godt glemme
vh. Jette Jensen

Fra : sailor99

Dato : 16-10-05 10:00