Inspiration til middag
Fra : Heidi

Dato : 13-10-05 06:14

Vi får gæster til spisning på lørdag, og jeg regner med at lave noget
med svinemørbrad til hovedret, da vi har en del liggende i fryseren.
Jeg overvejer noget med at fylde pikantost og frist basilikum indeni, og
dertil en tomatsalat med feta og oliven - men hvad skal jeg mere have
med? Vil det passe bedst med ris til, og hvad så med sovs? Synes jeg har
lidt problemer med at komme i tanke om en sovs der passer til "indmaden"
i mørbraden...

Der bliver ingen decideret forret, men nogle snacks af forskellig art,
sammen med et glas asti spumante, og så er der desserten. Nogle forslag
til hvad der vil være nemt, ikke for dyrt, og som passer til
hovedretten? Muligvis skal desserten serveres "til kaffen", så måske en
lagkage kan gå an? (da det nu engang er fødselsdag de skal til).
Har tidligere lavet en med ananasstykker, chokolade og flødeskum blandet
med Karolines vanilledessertcreme - kan det mon gå an som dessert?

Håber på lidt inputs

--
Heidi

Fra : Mus

Dato : 13-10-05 08:12

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har tidligere lavet en med ananasstykker, chokolade og flødeskum blandet
> med Karolines vanilledessertcreme - kan det mon gå an som dessert?

det kan da sagtens gå an. Hvornår skal vi komme? Det lyder bare rigtig
lækkert

Hvad med ris og en paprikasovs. Har ingen opskrift desværre. Bruger Knors
her i huset og er ret vilde med den Eller hvad med kartoffelbåde i ovn
med en kold cremefraiche sovs?

LN

Fra : Heidi

Dato : 13-10-05 17:49

Mus wrote:

> det kan da sagtens gå an. Hvornår skal vi komme?

Der er desværre ikke plads til flere omkring bordet

> Hvad med ris og en paprikasovs. Har ingen opskrift desværre. Bruger
> Knors her i huset og er ret vilde med den Eller hvad med
> kartoffelbåde i ovn med en kold cremefraiche sovs?

Det kunne være en mulighed - men har fået et forslag på en
peberfrugtsauce, som jeg tror jeg vil prøve denne gang - opskrift i
næste indlæg...

--
Heidi

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 13-10-05 09:24

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> on torsdag 13. oktober 2005 at 7:14 +0100
wrote:
>Vil det passe bedst med ris til, og hvad så med sovs? Synes jeg har
>lidt problemer med at komme i tanke om en sovs der passer til "indmaden"
>i mørbraden...

Ris er glimrende.
Sovsen? Flere muligheder.
Man kunne jo evt. lade osten være gennemgående.

Tre metoder/forslag:
Den fede:
Smid et par klatter pikantost i din stegesky, pøs noget fløde på. Lad det
koge ind smag til med salt og peber.

Den knap så fede:
Tag lidt fond (brug evt. noget kalvefond) og bring det i kog. Pisk noget
pikantost ud i den kogende fond og smag til med salt og peber . Jævn med
lidt maizena.

Den vilde:
Tag mørbraden op, smid lidt pikantost i stegeskyen, snit et par ikke for
stærke chillier i, pøs lidt whisky i og sæt ild til. Kom madlavningsfløde
ved og kog ind til en passende tykkelse. Smag til med salt og peber og en
lille smule sukker.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Heidi

Dato : 13-10-05 17:52

Frank Løkkegaard wrote:

> [...]
> madlavningsfløde ved og kog ind til en passende tykkelse. Smag til
> med salt og peber og en lille smule sukker.

Det lyder alt sammen meget lækkert
Som nævnt i et andet indlæg har jeg dog fået foreslået en
peberfrugtsauce, som lyder som følger:

Peberfrugtsauce:
2 røde peberfrugter uden kerner, skåret i mindre stykker
1 hakket skalotteløg
1 fed hakket hvidløg
½ spsk. rapsolie
2½ dl hønsebouillon
2 spsk. friske basilikumblade
50 g philadelphia light

Sådan gør du:
* Peberfrugtsauce:
* Svits peberfrugter, løg og hvidløg i olien.
* Tilsær bouillon og kog i ca. 15 min. under låg
* Blend grønsagerne, og hæld saucen tilbage i gryden.
* Pisk flødeosten i sammen med hakket basilikum.
* Varm saucen op under omrøring. Den må ikke koge.
* Smag til med salt og peber.

Den har stadig den cremede konsistens pga. philadelphia osten, men knap
så fed som med fløde. Så jeg satser på at det går an sammen med
pikanten.
Men tak for forslagene - de er gemt til en anden gang!

--
Heidi