God fiskeret?
Fra : Dooz

Dato : 12-10-05 09:56

Jeg har indkøbt 10 stk tungefiletter hos den lokale fiskemand. Meget fine,
skulle være faste i kødet ala torsk. Men jeg er *lidt* blank. Ville gerne
lave noget lækkert i ovnen, gerne med en masse farvestrålende grønt, måske
med noget vin i? Men når jeg gennemlæser de opskrifter jeg kan finde ved at
søge i den retning, ser det noget kedeligt, og især farveløst ud. Nogen der
har en afprøvet lækker sag i denne retning jeg kan glæde nogle venner med?
Eva

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 10:10

"Dooz" <dooz_nospam@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der har en afprøvet lækker sag i denne retning jeg kan glæde nogle venner

Hej

Du kan prøve at checke www.madforsjov.dk under hovedretter.
Der et par lækre opskrifter med helleflynder og en med pigvar.

mvh
Peter

Fra : Mus

Dato : 12-10-05 11:06

> [...]
der
> har en afprøvet lækker sag i denne retning jeg kan glæde nogle venner med?

Denne opskrift har jeg selv tænkt mig at prøve en dag. Godt nok ikke med
vin. Og selv om jeg ikke selv har prøvet den er der andre der har, og de har
skrevet deres kommentarer i linket.
Hvis du eller en anden prøver opskriften må i da gerne melde tilbage.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift_land.php?land=106&id=14713

LN

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-10-05 10:36

"Dooz" <dooz_nospam@city.dk> on onsdag 12. oktober 2005 at 10:56 +0100
wrote:
> [...]
>skulle være faste i kødet ala torsk. Men jeg er *lidt* blank. Ville gerne
>lave noget lækkert i ovnen, gerne med en masse farvestrålende grønt,

Åhh, tunge er bare godt

smør et ildfast fad - eller bradepanden - med lidt smør, læg filletter
dobbelt (altså to og to sammen)
Skræl en rå rødbede og skær den i tynde stave, tag lidt pastinak og skær i
små tern, lidt af det lysegrønne fra en porre eller to, tynde, tynde
skiver rødløg og tynde ringe af sød rød peberfrugt. Alle disse gode
grønsager hiver du ud over fisken sammen med et par skefulde soltørret
tomat i olie. Et par klatter smør og en pæn sjat hvidvin smides ved. Drys
lidt groft salt over - men lad nu være med at overdrive
Ind i ovnen med hele menageriet, ca. 200 grader i en 20-25 minutter.

Server med lidt ris kogt med lidt safran.
Er du til salater er en mild lækker grøn med tynde strimler iceberg,
spinatblade og lidt sød rød peberfrugt skåret meeeget tyndt, ikke at
foragte. Dertil lidt godt brød og for eksempel en god øl - ku' godt være
en blå Chimay eller tilsvarende. Dur øl slet ikke, så tag en god
Alsace-vin i stedet.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Dooz

Dato : 13-10-05 08:53

> [...]
> foragte. Dertil lidt godt brød og for eksempel en god øl - ku' godt være
> en blå Chimay eller tilsvarende. Dur øl slet ikke, så tag en god

Nøj, det lyder godt, den napper jeg ! Springer nok lige pastinakken over,
håber den kan undværes )
Eva

Fra : Daniel og Stine

Dato : 12-10-05 16:50

Har tit lavet denne, dog mest som forret og med fiskefilet eller sej i
stedet, men har også lavet den med ørred til hovedret, så det burde du
sagtens også kunne. Jeg bruger hovedsageligt porre, gulerød, selleri,
osv.. brokkoli burde også sagtens kunne gå dertil.. ja alt hvad hjertet
begære, jeg tilsætter også gerne en masse krydderier.

Men simpelt som det er, et ildfast fad alt det grønt du måtte ønske dig
i julliende/stave, en sjat hvidvin og alm vand deri, sølvpapir over og
en tur i ovnen til det er dampet færdige, kender ikke til tungefilletter
og hvor lang tid de skal have, hvis de skal have meget lang tid så
blancher grøntsagere først, men kun så at de efter de har været inde og
dampe stadigvæk har en smule bid.
Når det hele er dampet færdig hælder du væden over i en gryde, tilsætter
fløde, jævner og du har den dejligste fiske sauce dertil.

Håber det kunne bruges, og held og lykke.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 13-10-05 09:15

"Dooz" <dooz_nospam@city.dk> on torsdag 13. oktober 2005 at 9:52 +0100
wrote:
>Nøj, det lyder godt, den napper jeg ! Springer nok lige pastinakken over,
>håber den kan undværes )

Det ER også godt
Pastinakken kan sagtens undværes - hvis du ellers ikke har noget mod
rodfrugter, så prøv at erstatte pastinakken med lidt persillerod - det er
heller ikke dumt.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311