Dej til friturestegning
Fra : Carlsen

Dato : 10-10-05 12:53

Hej NG...
Er der en/flere som ligger inde med en god opskrift på hvordan man laver dej
til fx. at dyppe løgringe, rejer osv i inden man steger dem i olie?

(Hvad hedder sådan en dej egentlig?)

Mvh
-LC

Slet FJERN fra min e-mail adresse ved svar.
Remove FJERN from my e-mail address when replying.
Enlevez FJERN de mon adresse électronique pour me répondre.

"Nogen har alt,
men det er også alt hvad de har".

Fra : Max

Dato : 10-10-05 12:58

Hej

> til fx. at dyppe løgringe, rejer osv i inden man steger dem i olie?
>
> (Hvad hedder sådan en dej egentlig?)

Beignetdej

http://hjem.get2net.dk/a-aa-madopskrifter/Middag/Beignetdejtilfriturestegterejer.htm

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-05 13:37

> Beignetdej

http://hjem.get2net.dk/a-aa-madopskrifter/Middag/Beignetdejtilfriturestegterejer.htm

Er det også den man bruger til dybstægt banan ?

Mvh
Morten

Fra : Mus

Dato : 10-10-05 14:51

> Hej

> [...]

Guf får helt lyst til dybsteget rejer med sur-sød sovs. Der er vel ingen der
ligger inde med en super sur-sød sovs(afprøvet)?

LN

Fra : Max

Dato : 10-10-05 15:36

Hej

> Guf får helt lyst til dybsteget rejer med sur-sød sovs. Der er vel ingen
der
> ligger inde med en super sur-sød sovs(afprøvet)?

Hvis det er den lyserøde gennemsigtige type man får på kinaspisesteder
du tænker på, ja så kunne jeg også bruge sådan en opskrift.

Mvh Max

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-10-05 13:01

Carlsen wrote:

> Hej NG...
> Er der en/flere som ligger inde med en god opskrift på hvordan man laver
> dej til fx. at dyppe løgringe, rejer osv i inden man steger dem i olie?
>
> (Hvad hedder sådan en dej egentlig?)

Du har allerede fået den mest sædvanlige opskrift, som hedder
beignetdej. Amerikanerne har en tilsvarende, men kommer gerne bagepulver
i, hvilket giver en mere puffet, luftig dej:

2,5 dl mel
1,5 dl mælk
2 tsk salt
1½ stk bagepulver
1 letpisket æggeblomme
1 spsk olie

Ovenstående piskes sammen og hviler evt. en halv time i køleskab. En
æggehvide piskes stiv lige før brug og vendes i dejen.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Daniel og Stine

Dato : 10-10-05 13:11

Dejen hedder en orly dej, ihvertfald i følgte kokkebogen, nem at lave og
smager rigtig godt. Tigerrejer i orly dej f.eks, mums :)

Fra : Carlsen

Dato : 10-10-05 13:11

Det var dælme hurtig respons...tak skal I have begge to (og I andre hvis der
skulle komme flere ;)
-LC

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-10-05 13:24

On Mon, 10 Oct 2005 14:10:38 +0200
Daniel og Stine <danielwj@pc.dk> wrote:

> Dejen hedder en orly dej, ihvertfald i følgte kokkebogen, nem at lave
> og smager rigtig godt. Tigerrejer i orly dej f.eks, mums :)

et andet navn er vist tempura dej

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-10-05 15:44

On Mon, 10 Oct 2005 16:36:22 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej

> der
>
> Hvis det er den lyser_de gennemsigtige type man f_r p_ kinaspisesteder
> du t_nker p_, ja s_ kunne jeg ogs_ bruge s_dan en opskrift.

nu er den ud fra hukommelsen da jeg er på arbejde, men noget ala:

et løg hakkes (jeg plejer at lave små halve ringe) eller forårsløg kan
bruges.
En gulerod vaskes og skæres i tynde strimler (julienne eller
lidt tykkere)

Steg begge ting i lidt olie

Tilsæt lidt fortyndet kyllinge fond (eller bare et par dl vand med en
terning i) Tilsæt ananas i stykker fra dåse og lad det koge med (gem
væsken som er i dåsen).
Tilsæt en spsk tomat koncentrat.

for at få den sur/søde smag så skal du nu smage soucen til med væsken
fra dåsen og så rødvins eddike/balsamico/hvidvins eddike/æble eddike
Der kan evt. bruges sukker hvis den søde smag ikke vil træde rigtigt
frem.
jævn med maizena.