Filmidentifikation 2 - italiensk neorealis~
Fra : Lars Rindsig

Dato : 29-10-05 00:44

Jeg er ude efter en italiensk film fra sidste halvdel af 50'erne. Jeg
kan kun huske plottet relativt vagt (der dog var temmeligt simpelt):
filmen foregår i løbet af et døgn, og handler vist stort set blot om en
mand, der bliver uvenner med hans kæreste for derefter at blive
genforenet (eller muligvis forbliver de uvenner).

Efter at de har haft et skænderi kører de muligvis op i nogle bjerge om
natten; på vejen tilbage ved daggry har de i hvertfald en samtale på en
bjergvej med byen under dem som baggrnud. Lidt senere på morgenen kører
de rundt i byen, hvor nogle drenge leger med vand.

Til gengæld husker jeg at kvinden bor i en moderne glas- og stål-bygning
i en nyudviklet del af byen hvor filmen foregår. Manden kørte i en
temmelig stor, åben amerikansk vogn.

Hvad angår cinematografien husker jeg det som om det fortrinsvis var
temmeligt lange shots og i det hele taget enormt 'åben' (jfr også at vi
vist aldrig befinder os i bykernen men altid i udkanten hvor det smarte
moderne boligbyggeri er opført). Tempoet var påfaldende langsomt.

Filmen blev sendt på TV2 for måske 7-8 år siden på et absurd tidspunkt
midt om natten i forbindelse, tror jeg, med en kavalkade af italienske film.

Nogen bud selv om der nok ikke er så meget at gå efter?

Lars

(X-FUT film)

--
Hail Freedonia

Fra : Brian P

Dato : 01-11-05 21:42

Lars Rindsig wrote:
> [...]
> midt om natten i forbindelse, tror jeg, med en kavalkade af italienske film.
>
> Nogen bud selv om der nok ikke er så meget at gå efter?

Det lyder som noget, Antonioni kunne være mesteren bag. Jeg kan ikke
umiddelbart genkalde nogen af de scener, du beskriver, men hans film
lever meget på ikke-handling, stemninger og et dvælende kamera. Prøv
at tjekke hans filmografi ud og se om noget fra 1950erne og 60erne
skulle virke bekendt:
http://www.imdb.com/name/nm0000774/

Hans fantastiske "Professione: Reporter" har i øvrigt netop fået
repremiere i USA, hvor Jack Nicholsen (som har siddet på
rettighederne) omsider har givet den fri.

Fra : Lars Rindsig

Dato : 01-11-05 22:36

Brian P wrote:

> Det lyder som noget, Antonioni kunne være mesteren bag. Jeg kan ikke
> umiddelbart genkalde nogen af de scener, du beskriver, men hans film
> lever meget på ikke-handling, stemninger og et dvælende kamera.

Aaah! Af en eller anden grund har jeg aldrig fået set noget af Antonioni
- og det vil sige det har jeg så åbnbart alligevel, for det er vist
næsten med sikkerhed L'Eclisse det drejer sig om. Så totalt tak, dér,
mester! Det har plaget mig i årevis.

Næste skridt bliver at få finge i noget man kan se R1-dvd'er på ..

Lars

--
Hail Freedonia

Fra : ML-78

Dato : 03-11-05 20:28

Brian P skrev:

> Det lyder som noget, Antonioni kunne være mesteren bag. Jeg kan ikke
> umiddelbart genkalde nogen af de scener, du beskriver, men hans film
> lever meget på ikke-handling, stemninger og et dvælende kamera.

Det er tilfældet for mange af de italienske instruktører.

ML-78

Fra : Brian P

Dato : 03-11-05 23:34

ML-78 wrote:

> Det er tilfældet for mange af de italienske instruktører.

Ja, han gør det bare BEDRE, på sådan en minimalistisk,
fremmedgørende, avantgarde-maestro-agtig måde, som alligevel er helt
hans egen. Fellini og Visconti er mere opera-agtigt farvelade-storladne
og satiriske, Pasolini mere grænsesøgende, og neo-realisterne (selv
Rossellini) mere følelsesfulde. Og Mario Bava, ja, han lavede jo
gyserfilm.

Hehe... ;)