Lost Highway... (SPOILERS vil forekomme i ~
Fra : Jonny Jensen

Dato : 22-10-05 13:44

Af og til sker det at der smutter en film forbi mig, som jeg egentlig bare
burde se, men først flere år senere får mig taget sammen til at se...

Lost Highway var sådan en...

ADVARSEL SPOILERS HERUNDER!!!

.... og denne her har jeg lidt svært ved at finde rundt i. Har selvfølgelig
nogle teorier og ideer om hvad der sker, men findes der nogen steder en
"endelig" løsning til hvad meningen er, eller er meningen med filmen blot
det den individuelle seer får ud af den?

Sådan som jeg ser det, er hele historien om Pete enten en drøm eller en
fantasi som Bill Pullman har. En slags flugt måske fra dødsgangen? En
splittet personlighed? (Ja ja, jeg ved det, et slidt emne efterhånden) Men
kontroverserne...

Hvem er Alice? Til sidst i filmen er hun jo ikke på billedet? Antydende at
hun slet ikke eksisterer? En og samme person som Renee? Hvis hun ikke
eksisterer, gør Pete så? Og hvis ingen af dem gør, hvordan endte
porno-producenten så i glasbordet?

Hvorfor ser vi flere gange skuret i ørkenen eksplodere baglæns? Og endelig,
hvem er egentlig Mystery Man? Manifestationen af Fred's sygdom/fantasi?

Har mange flere ting jeg gerne vil have afdækket, men håber på en
interessant debat, filmen fortjener i hvert fald lidt eftertanke, selvom den
snart har et par år på bagen...

Jonny.

Fra : Stenberg

Dato : 23-10-05 17:32

On Sat, 22 Oct 2005 14:43:39 +0200, "Jonny Jensen" <a@b.com> wrote:

> [...]
>
>Har mange flere ting jeg gerne vil have afdækket, men håber på en
>interessant debat, filmen fortjener i hvert fald lidt eftertanke, selvom den

Fascinerende film - nogle år siden jeg har set den, så jeg kan ikke
rigtig huske den i detaljer.

Men her er en af de bedre teorier snippet fra IMDB's userboard:

Well first off, aside from a few EXTREMELY short scenes, this movie
does not take place in "reality". The only real scenes being Fred in
prison.

EVERYthing else, even scenes of Fred at his house, is part of a
reality Fred created to make him forget that he murdered his wife.
Basically he creates a new identity everytime he finds a flaw in the
logic of a previous one, resulting in his massive headaches as he is
painfully reminded of the reality that he is on death row after
brutally murdering his wife. Each character in this movie represents
an aspect of Fred's personality and his psychological battle with it.

When Fred "escapes" prison as Pete, he is now in his 2nd identity that
is almost completely detached from reality. This is obvious in how
unrealistic the world is within this character...and once the reality
of this character is dissolved and Fred can no longer deny it, he
becomes himself again (in front of the red mustang before entering the
cabin). Here he faces/confronts certain aspects of his personality,
only to escape to a 3rd identity upon ringing the doorbell and fleeing
the cops at the end.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 24-10-05 15:07

"Jonny Jensen" <a@b.com> writes:

> hvem er egentlig Mystery Man? Manifestationen af Fred's sygdom/fantasi?

Han repræsenter virkeligheden. Fx. da han ringer hjem til Fred og han
selv svare. Virkeligheden at han har dræbt konen er der
hjemme. Filmen sluttet også med at han henter Fred tilbage til
virkeligheden.

--
Højt Skum
Henrik Madsen