Top 10 surround?
Fra : Pierre R.

Dato : 14-10-05 10:58

Skal vi ikke laven en top 10 over film med bedste surround effekter.

Pierre

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 14-10-05 11:29

"Pierre R." <prc@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Skal vi ikke laven en top 10 over film med bedste surround effekter.
>
> Pierre

Forslag: Master & Commander

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-10-05 11:48

Pierre R. wrote:
> Skal vi ikke laven en top 10 over film med bedste surround effekter.

Jeg ved godt det ikke er en særlig konstruktiv kommentar, men det er
ikke lang tid siden emnet blev gennemgået rimelig grundigt her i
gruppen:

http://groups.google.com/group/dk.kultur.film/browse_frm/thread/fa771fece4cae444/e66d05456c5865c5?q=surround&rnum=4#e66d05456c5865c5

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Pierre R.

Dato : 14-10-05 20:09

>Jeg ved godt det ikke er en særlig konstruktiv kommentar, men det er
>ikke lang tid siden emnet blev gennemgået rimelig grundigt her i
> [...]

Jeg har nu siddet og læst alle indlægne og set mange af filmene og nogle
enkelte scener. Men der var en kommentar jeg studsede ved da jeg så scenen.
Jeg citerer:
"Og scenen i Ringenes Herre - Kongen Vender Tilbage, hvor ringen bliver
tilintetgjort, og Saurons tårn vælter. Det er også en udfordring for din
sub..."

Er det bare mig eller min sub, som ikke kan forstå denne scene. For det var
da ikke noget vildt da tårnet væltet. Min sub sagde da godt nok brum men
slet ikke noget som forstyrer mine naboer. En ganske rolig brummen uden at
blive volsom.

Det vil jeg ikke kalde en udfordring.

Håber at nogle har det på samme måde og det ikke er mit anlæg som
fucker......

Pierre

Fra : Beeblebrox

Dato : 15-10-05 00:36

Pierre R. wrote:
> [...]
> slet ikke noget som forstyrer mine naboer. En ganske rolig brummen uden at

Hvilke scener er der at gå efter specielt (ikke bare i LOTR)?

Har lige i dag fået et nyt (og *fungerende*) forstærkermodul i sub'en så
den skal jo testes.

For søren hvor er det dog en dejlig bund den lægger bare til alm. musik
øvrigt.

Vh,
Claus

--
Diskussionen af OTD'en til oprettelse af HTPC nyhedsgruppe er i gang:
<http://groups.google.dk/group/dk.admin/browse_thread/thread/2f93a45629bb5b14/b271f515d8f59602>

Fra : Klaus G.

Dato : 16-10-05 09:21

> Har lige i dag fået et nyt (og *fungerende*) forstærkermodul i sub'en så
> den skal jo testes.
Har du prøvet med filmen "Minority Report", der hvor de skyder med de impuls
våben? _Det_ er noget der kan sætte gang i subben :)

> For søren hvor er det dog en dejlig bund den lægger bare til alm. musik
> øvrigt.
Jeps, hvis det er afstemt ordentligt :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Beeblebrox

Dato : 16-10-05 10:15

Klaus G. wrote:
> Har du prøvet med filmen "Minority Report", der hvor de skyder med de impuls
> våben? _Det_ er noget der kan sætte gang i subben :)

Æv, solgte min MR for 3 dage siden :-/

> Jeps, hvis det er afstemt ordentligt :)

Det er vist lykkedes mig meget godt - det supplerer så godt at jeg ikke
tænker over det specifikt - men ind imellem kommer der så en kontrabas
eller lignende hvor lyden bare er så meget mere *hel* i forhold til
tidligere - så man lige tænker _der_ var subben

Vh,
Claus

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-10-05 13:23

Beeblebrox wrote:

> Hvilke scener er der at gå efter specielt (ikke bare i LOTR)?

Hmm. De nye SW-film har noget af det bedste subwoofer-testmateriale der
findes. Jurassic Park og U-571 er andre bud. Men efter min mening er
subben ikke kun interessant når den bruges rigtigt meget (til
eksplosioner og den slags), men også og måske især når den bruges med
måde til smagfuldt at tilføre det samlede lydbillede mere dybde og
"fysik". Det sker i mange gode film, f.eks. Fight Club, Donnie Darko,
Monster's Inc, Se7en, Panic Room, etc.

> Har lige i dag fået et nyt (og *fungerende*) forstærkermodul i sub'en så
> den skal jo testes.

Hvilken sub har du?

> For søren hvor er det dog en dejlig bund den lægger bare til alm. musik
> øvrigt.

Yeah, sub er godt! :)

/David

Fra : Beeblebrox

Dato : 16-10-05 15:24

David Rasmussen wrote:
> Hmm. De nye SW-film har noget af det bedste subwoofer-testmateriale der
> findes.

Jeg har vredet min hjerne... Hvad står SW for?

> især når den bruges med
> måde til smagfuldt at tilføre det samlede lydbillede mere dybde og
> "fysik".

Helt enig, jeg vil se om jeg kan få set nogle af dem du nævner - har
faktisk se7en liggende; har aldrig set den (jeg ved det, det er blasfemi
*s*) - så det kan jo være en lejlighed nu.

> Hvilken sub har du?

Hjemmebyg. 12" Peerless XLS med en 290 watt Zappulse til at drive det.
Speciallavet bagplade fra tyskland. Shit hvor er det lækker lyd.

Vh,
Claus

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-10-05 15:39

Beeblebrox wrote:

> Jeg har vredet min hjerne... Hvad står SW for?

Sorry... Star Wars :)

> Helt enig, jeg vil se om jeg kan få set nogle af dem du nævner - har
> faktisk se7en liggende; har aldrig set den (jeg ved det, det er blasfemi
> *s*) - så det kan jo være en lejlighed nu.

Whut! Se den! Nu! :)

> Hjemmebyg. 12" Peerless XLS med en 290 watt Zappulse til at drive det.
> Speciallavet bagplade fra tyskland. Shit hvor er det lækker lyd.

Lyder sgu lækkert. Overvejer også at lave en DIY-sub på et tidspunkt.
Jeg har på fornemmelsen at man kan få rigtigt meget for pengene.

/David

Fra : Beeblebrox

Dato : 16-10-05 20:48

David Rasmussen wrote:
> Sorry... Star Wars :)

Doh! selvfølgelig!

> Whut! Se den! Nu! :)

Jeg ved det, jeg ved det, jeg var også ved at blive hældt ud af
filmklubben da de fandt ud af det :P

> Lyder sgu lækkert. Overvejer også at lave en DIY-sub på et tidspunkt.
> Jeg har på fornemmelsen at man kan få rigtigt meget for pengene.

Jeg må indrømme at jeg synes resultatet er blevet fantastisk godt.
Bassen er stram og kontrolleret. Ingen af de de off-the-shelf 5kkr
subber jeg har prøvet er tilnærmelsesvis så gode. Den står i:
Zappulse 1400
Ringkerne 400
Bagplade 450
Ledninger mv. 200
Lytter 300
Enhed 1400
Træ 250
Kirsebærfinér 300
Isolerbånd 25
Dæmpningsmat 200

Ca. 5kkr

Man kan skære mindst en tusse af hvis man springer den smarte bagplade
og kirsebærsfinéren over. Men det er en slags prikken over i'et og jeg
synes den flotte finish er pengene værd.

Vh,
Claus

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-10-05 21:23

Beeblebrox wrote:

> Doh! selvfølgelig!

:)

> [...]
> Bassen er stram og kontrolleret. Ingen af de de off-the-shelf 5kkr
> subber jeg har prøvet er tilnærmelsesvis så gode. Den står i:

Hvad med beregning af kabinet, kabinettype, delefilter osv? Eller tog du
udgangspunkt i en eksisterende konstruktion?

/David

Fra : Beeblebrox

Dato : 16-10-05 21:33

David Rasmussen wrote:
> Hvad med beregning af kabinet, kabinettype, delefilter osv? Eller tog du
> udgangspunkt i en eksisterende konstruktion?

Jeg fyrer lige den her over i dk.teknik.lyd - vi er vist ved at være
lidt OT her

Jeg kalder tråden 'DIY-sub'!

Vh,
Claus

Fra : Jim Andersen

Dato : 14-10-05 17:59

Pierre R. wrote:
> Skal vi ikke laven en top 10 over film med bedste surround effekter.
>
> Pierre

Hvad er der galt med den der blev lavet i sidste uge ?

/jim

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-10-05 08:57

Beeblebrox wrote:

> Hvilke scener er der at gå efter specielt (ikke bare i LOTR)?
>
> Har lige i dag fået et nyt (og *fungerende*) forstærkermodul i sub'en så
> den skal jo testes.

Der er jo kommet så mange bud hen af vejen, så her kommer lige nogle
jeg ikke har set før:

Shaolin Soccer. Scenen hvor Stephen Chow skyder til måls med en
fodbold. Ren subwooferlyd, de andre højtalere siger ikke et kvæk.

Matrix Reloaded: Man kan mene om filmen hvad man vil, men lydsiden er
fortræffelig. Highway chase scenen er fyldt med gode effekter. To
lastbiler der støder frontalt sammen - BAM!

XXX: Lavinen hen imod slutningen af filmen er en lang workout for
subwooferen. Denne fås i en superbit udgave med fortræffelig DTS lyd

Ellers er det svært at sige hvornår der er en scene med god subwoofer
lyd, da subwooferen hjo mest lægger bund til de øvrige højtalere.
Faktisk bør man vel ikke høre den som en separat højtaler, men hvis
man slukker den skal man kunne mærke at den mangler.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Beeblebrox

Dato : 16-10-05 10:23

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
>
> XXX: Lavinen hen imod slutningen af filmen er en lang workout for
> subwooferen. Denne fås i en superbit udgave med fortræffelig DTS lyd

Tak for tips - desværre har jeg ingen af filmene så jeg må vel til
blockbuster ved lejlighed.

> [...]
> Faktisk bør man vel ikke høre den som en separat højtaler, men hvis
> man slukker den skal man kunne mærke at den mangler.

Apropos så sad jeg og så 'Shawshank Redemption' (den billige udgave til
25,- fra TP) med kæresten i går og de *må* simpelthen have mixet det
lydspor på et anlæg uden sub!

De har lagt sådan en bastone ind som underlægning til nogle af scenerne
- den sikkert skal virke ildevarslende - men på mit anlægt (stor
forstærker, 4 x 6,5" basser + 12" sub) var den så høj og dominerende at
jeg endte med at slukke subben. Det hjalp _lidt_ men ikke meget.

Iøvrigt var billedkvaliteten så ringe at jeg spekulerede over om
transferen kom fra et VHS-bånd.

Bortset fra det er det stadigvæk en fantastisk film - jeg blev næsten
helt misundelig på kærsten som ikke før har følt suset når stenen kastes
gennem plakaten og alle ti-ørerne falder på plads på én gang!

Vh,
Claus

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-10-05 11:05

Beeblebrox wrote:

> Apropos så sad jeg og så 'Shawshank Redemption' (den billige udgave til
> 25,- fra TP) med kæresten i går og de *må* simpelthen have mixet det
> lydspor på et anlæg uden sub!

Jeg tror at hele den udgave af blevet mixet af en stærkt retarderet
døv og blind person. Den er en skamplet for DVD mediet.

> [...]
> forstærker, 4 x 6,5" basser + 12" sub) var den så høj og dominerende at
> jeg endte med at slukke subben. Det hjalp _lidt_ men ikke meget.

Kom lige til at tænke på Irreversible. Meget ubehagelig film. Der
ligger der en konstant dyb tone den første halve times tid. Her er
hvad der skrives på imdb om det:

The first 30 minutes of the film has a background noise with a
frequency of 28Hz (low frequency, almost inaudible), similar to the
noise produced by an earthquake. In humans, it causes nausea, sickness
and vertigo. It was the main cause of people walking out of the
theaters during the first part of the film in places like Cannes and
San Sebastian. In fact, it was added with the purpose of getting this
reaction.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Beeblebrox

Dato : 16-10-05 12:35

Lars Hoffmann wrote:
> Jeg tror at hele den udgave af blevet mixet af en stærkt retarderet
> døv og blind person. Den er en skamplet for DVD mediet.

Helt enig! Jeg så en gang en avi-udgave af samme film og jeg vil sværge
på at avi-udgaven var bedre kvalitet end den fra TP. I går, da man ser
ud over havet til slut, var hele havet bare en suppe af blålig
pixelstøj. Kæresten sagde det var en fantastisk udsigt - nogle gange
ville jeg ønske jeg havde evnen til at abstrahere fra ufatteligt ringe
billedekvalitet så det ikke ødelægger filmoplevelsen (det var nu kun til
sidst, og i de sorte scener jeg blev meget 'træt'! Resten af filmen nød
jeg heldigvis).

> Kom lige til at tænke på Irreversible. Meget ubehagelig film. Der
> ligger der en konstant dyb tone den første halve times tid. Her er
> hvad der skrives på imdb om det:

Føjda! Har ikke set den. Har heller ikke lyst med det lydspor. Man skal
bruge dybe toner med omtanke!

Vh,
Claus

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-10-05 14:53

David Rasmussen wrote:
> [sub]
> Monster's Inc

Ja for pokker. Den scene hvor en sok bliver detoneret, kan man mærke
mere end høre

Fra : Per

Dato : 18-10-05 12:33

"Pierre R." <prc@tele2adsl.dk> wrote in message
> Skal vi ikke laven en top 10 over film med bedste surround effekter.
>
> Pierre

Hvis du vil have rystet huset igennem, så er noget af det vildeste nok
Saving Private Ryan DTS. Specielt sidste scene hvor der kommer en tanks
kørende ned i bagholdsangrebet.