Tysk film
Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 12-10-05 00:33

Jeg er interesseret i en tysk film, som vist blev sendt på TV for
måske 15-20 år siden.
Handlingen foregår på et sanatorium for lungepatienter. En ung mand
lader sig indlægge, trods det han ikke fejler noget. Vi følger hans
oplevelser på stedet, hvor den ene efter den anden dør.
En alvorlig og lidt dyster film. Muligvis er den skrevet af en kendt
tysk filmmager. Men hvem ved jeg ikke desværre og titlen er også helt
væk.
Mon nogen kan hjælpe?

Jørgen

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 12-10-05 08:44

On 11 Oct 2005 23:33:18 GMT, Jørgen Lehnemann
<prenslev-lehnemann@mail.dk> wrote:

> [...]
>En alvorlig og lidt dyster film. Muligvis er den skrevet af en kendt
>tysk filmmager. Men hvem ved jeg ikke desværre og titlen er også helt

Kunne det være "Der Zauberberg" efter Thomas Mann?

http://us.imdb.com/title/tt0084946/

--
mvh Niels Søndergaard

Ovenstående er min personlige mening og ikke
nødvendigvis udtryk for universel sandhed.

Fra : Per Vadmand

Dato : 12-10-05 09:23

"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> wrote in message

> Kunne det være "Der Zauberberg" efter Thomas Mann?
>
> http://us.imdb.com/title/tt0084946/

SEr interessant ud. Jeg anede ikke, at denne fremragende bog var
filmatiseret - og jeg har svært ved at forestille mig det. Har nogen set den
og kan sige noget om det?

Per V.

Fra : Peter Heide

Dato : 12-10-05 19:21

> SEr interessant ud. Jeg anede ikke, at denne fremragende bog var
> filmatiseret - og jeg har svært ved at forestille mig det. Har nogen set
> den og kan sige noget om det?
>
> Per V.

Jeg kan godt huske den. Gik over nogle aftener dengang DR1 storheds-
tid. Det var vist kun DR dengang.

Havde læst bogen og blev dybt skuffet over TV-seriens
hovedperson og omgivelser som ikke svarede til mine
oplevelser af bogen. Jeg så kun første afsnit så gad
jeg ikke mere. Lidt for fimset og uinteressant person-
galleri..

Tilgengæld syntes jeg "Huset Budenbrook" var en fair
filmatisering af bogen.

"Døden i Venedig" syntes jeg nærmest er grinagtig da
jeg genså den for et stykke tid siden. Dog scenen med
zigøjner-orkestret suveræn film.

Undskyld mine skriblerier. For meget absinth igen.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 12-10-05 23:32

"Peter Heide" skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg genså den for et stykke tid siden. Dog scenen med
> zigøjner-orkestret suveræn film.
>
> Undskyld mine skriblerier. For meget absinth igen.

Bestemt ikke noget at undskylde. Nu har du fået mig til - inderligt at
ønske at se "Døden i Venedig" igen. Men det lader sig vel ikke gøre
foreløbig. Sikkert et ønske, der ikke lader sig opfylde lige med det
første. Hvorfor er alle tv-kanalerne også så ensrettede.

Ruth

Ruth

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 13-10-05 03:41

On Thu, 13 Oct 2005 00:32:01 +0200, "Ruth Nielsen"
<cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>foreløbig. Sikkert et ønske, der ikke lader sig opfylde lige med det
>første. Hvorfor er alle tv-kanalerne også så ensrettede.

Hvorfor går du ikke bare over til dvd?

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-10-05 20:02

"Niels Søndergaard" skrev i en meddelelse
"Ruth Nielsen" wrote:

> Hvorfor går du ikke bare over til dvd?

Jamen jeg er også i gang med - lidt efter lidt - at anskaffe mig en god
samling dvd'er. Jeg har jo fået en dvd-afspiller, eller hvad det hedder.

Det har sjovt nok medført at jeg i de sidste 8-9 måneder har set mange
flere film i tv, end jeg plejer - for at se om de er værd at anskaffe på
dvd. .

Om 10 min starter "The Cincinnati Kid". Jeg vil sikkert se den, jeg vil
gerne se film fra New Orleans, hvor man ser den gamle bydel. Det gør man
måske ikke i den film, når den handler om poker.

Er den god?

Hilsen Ruth

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 13-10-05 22:59

On Thu, 13 Oct 2005 21:01:46 +0200, "Ruth Nielsen"
<cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

>Det har sjovt nok medført at jeg i de sidste 8-9 måneder har set mange
>flere film i tv, end jeg plejer - for at se om de er værd at anskaffe på
>dvd. .

Hm... Jeg er netop gået over til dvd for ikke at skulle vente i fem år
på at se en bestemt film.

På den anden side kan man købe dem for en gråpære, hvis de først har
været vist i tv,

Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 14-10-05 14:00

Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 14-10-05 14:04

Vi kom da vist langt omkring!
Mange af de nævnte film kan faktisk købes på DVD på tyske net-
online butikker og betales med fx. VISA og leveres direkte til ens
adresse. og så er DVD-optageren da også opfundet og efterhånden
prisbillig.

Mvh

Jørgen Lehnemann

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-05 07:35

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
>>
> SEr interessant ud. Jeg anede ikke, at denne fremragende bog var
> filmatiseret - og jeg har svært ved at forestille mig det. Har nogen

Der er begået mindst to filmatiseringer af Troldbjerget og den første
sendtes af DR 1982 og var tekstnær og derfor fremragende

Jeg husker midterste dele af den (tyske?) serie i ti afsnit som
ekstatiske, ikke-dystre.
TB-patienter blomstrer op og dyrker kærligheden på falderebet.
Den korrupte og altid skadevoldende lægestand udstilles perfekt af
Mann.
Alt hos Mann, Freud og Jung er lært af Nietzsche - tidløst, rigtigt og
klogt og provokerende.

At Mann leflede for USA ved at digte sindsyge ind i Nietzsches liv (Dr
FAustus), viser at han var en middelmådighed

Tysk film har ofte så store kvaliteter, at selv når de som i "Sofie
Scholl" og "Napola" tvinges (af USA over tid) til at mudderkaste mod
sig selv, er de genialt underholdende og tankevækkende

Fra : Egon Stich

Dato : 29-10-05 10:59

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse news:vKE8f.16665>
> Tysk film har ofte så store kvaliteter, at selv når de som i "Sofie
> Scholl" og "Napola" tvinges (af USA over tid) til at mudderkaste mod
> sig selv, er de genialt underholdende og tankevækkende

Det er rigtig ærgerligt, at "den kreative klasse", der sammen med DJØFerne
har erobret dansk TV, i så høj grad lefler efter den laveste fællesnævner.
Platte fordummende "livsstil serier" og andet underlødigt bras hældes ud i
en lind strøm.
Man er faktisk blevet så dygtig nu, at der på næsten alle kanaler sendes
varianter over samme emne på samme tid.

Man må være taknemmelig over, at der findes tysk TV.
Og at teknikken tillader at se dette.
Der er man ikke bange for kultur.

MVH
Egon