Dominion - Exorcist 2 (2005)
Fra : Peter Heide

Dato : 08-10-05 00:20

Klart bedere end den første prequel af Harlin "Exorcist; The Beginning".
Det siger ikke særligt meget da det var noget forfærdeligt lort.

Schrader's version, som blev droppet af filmselskabet,
er lidt mere tør i det. Men selve handlingen er stor set identisk
m. den første udgave. Hvis man forventer mere horror eller
gore, bliver man slemt skuffet af denne seneste : et hvid-
kalket ansigt og et par rød øjne...og lidt levitiation , det
er hvad der er at hente hér.

Handlingen gider jeg ikke rigtig komme ind på; det sædvanlige,
en grav bliver fundet, djævel-besættelse, præst m. dårlig
samvittighed. Dog til Shraders ros : ingen bolle eller kærligheds
scener.

Uhyggelig ? Ikke en skid men ganske OK.

Hvorfor er SATAN sådan en svag-pisser ? Kan blive væltet
omkæld af en dorsk svensker med begyndende øl-vom ?

Giver den film 2 liter altervand af 6 l

Fra : John Hinge

Dato : 08-10-05 09:32

On 08 okt 2005 Peter Heide was heard to say:

> Hvorfor er SATAN sådan en svag-pisser ? Kan blive væltet
> omkæld af en dorsk svensker med begyndende øl-vom ?

Det er han jo så heller ikke altid.. f.eks synes jeg skildringen
i Djævelens advokat er ganske Djævelsk :)
På den anden side så kan man jo så kigge lidt på oplægget, dvs.
Biblen, og her skildres Satan ikke altid som en stor stærk bussemand
men som en frister, han er slet ikke så stærk når det egentlig kommer
til det, men baserer sin magt på indflydelse.
Men det er ikke synderligt ophidsende på film (måske bortset fra
fristeriet. "hmm lad mig se et par jomfruer mere, jeg er stadig
ikke heeelt fristet.."

Man kan også begynde og kigge på hvad det egentlig er man forventer sig
af brugen af begrebet Satan på film..
Hvis man gerne vil have den gode gamle mr. Hornhead med trefork og det
hele.. Så er det oftest mere horror genren vi skal over i.
Film som Rosemarys Baby er jo meget mere at vise Satans værk, og
den uhygge det kan afstedkomme. Excorsisten satte sig midt i med både
åbenlys horror og snigende uhygge.

Hmm det var vidst tankerne..

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-10-05 12:10

"John Hinge" <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men som en frister, han er slet ikke så stærk når det egentlig kommer
> til det, men baserer sin magt på indflydelse.

Der er ikke bibelsk belæg for en satan, der står i direkte opposition til
gud. Gud har - hvis man tror på det - ved et par lejligheder benyttet en
"frister", men denne "frister" har været direkte udsendt af gud.

Kristnes satandyrkelse (ja, det skrev jeg) viser bare, at de ikke engang kan
tage deres egne skrifter alvorligt.

Jeg finder satan umådelig uinteressant - også på film

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 09-10-05 00:55

Jens Bruun wrote:

> Der er ikke bibelsk belæg for en satan, der står i direkte opposition til
> gud.

Det er vist at gøre sagen en anelse for ukompliceret.

> Gud har - hvis man tror på det - ved et par lejligheder benyttet en
> "frister", men denne "frister" har været direkte udsendt af gud.

Det kunne meget tyde på ja.

> Kristnes satandyrkelse (ja, det skrev jeg) viser bare, at de ikke engang kan
> tage deres egne skrifter alvorligt.

Hmmm, det lader ikke til, du er særlig interesseret i, hvad kristnes
forhold til deres skrifter er eller kan være.

> Jeg finder satan umådelig uinteressant - også på film

Jeg finder ham afgjort mest interessant på film

Hvis nu ikke d.l.k. var totalt f***** up, ville jeg futte derover...

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-05 12:12

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er vist at gøre sagen en anelse for ukompliceret.

Muligvis.

> Hmmm, det lader ikke til, du er særlig interesseret i, hvad kristnes
> forhold til deres skrifter er eller kan være.

Jeg er interesseret i f.eks. dit forhold til omtalte skrifter. Hvor i
skrifterne mener du, der er belæg for at tale om en magtfuld entitet i
direkte modsætning til gud?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-10-05 11:01

Jens Bruun wrote:

> Jeg er interesseret i f.eks. dit forhold til omtalte skrifter. Hvor i
> skrifterne mener du, der er belæg for at tale om en magtfuld entitet i
> direkte modsætning til gud?

Se, den katolske kirke og den ortodokse kirke (og dermed langt
hovedparten af verdens kristne) har ikke et fundamentalistisk skriftsyn,
men sidestiller eller underordner skriften under kirkens tradition (men
de få kristne, der larmer op med deres fundamentalistiske skriftsyn
fylder gerne væsentlig mere på nettet).

Det følger deraf, at sandheder ikke nødvendigvis behøver stamme fra
skriften, men lige så vel kan have rod i traditionen.

Ideen om Satan som en mægtig modstander til Gud har ganske vist et vist
grundlag i biblen (f.eks. i [Joh 8,44] og [1 Joh 3,80], samt naturligvis
i [1 Mos 3,4] (kræver fortolkning) og [Visd 2,24].

De største mængder informationer om Satan finder vi dog i traditionen,
som vi bl.a. bruger til at uddybe, sortere og fortolke skriften med.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Stefan Holm

Dato : 10-10-05 11:10

Kevin Edelvang wrote:

> Se, den katolske kirke og den ortodokse kirke (og dermed langt
> hovedparten af verdens kristne) har ikke et fundamentalistisk skriftsyn,
> men sidestiller eller underordner skriften under kirkens tradition

Og hvor i Bibelen finder I så belæg for det, hvad?

--
Stefan Holm
"Velour shirts. Platform shoes."

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-10-05 11:21

Stefan Holm wrote:

> Og hvor i Bibelen finder I så belæg for det, hvad?

Joh 16,7:
[Jesus sagde:] "Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer,
at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil kirken med dens paver og den
hellige tradition ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg
sende alt det til jer, og de skal undervise jer med større myndighed og
visdom, end jeg har gjort."

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-10-05 11:41

Kevin Edelvang <virker@ikke.invalid> writes:

> [...]
> vil jeg sende alt det til jer, og de skal undervise jer med større
> myndighed og visdom, end jeg har gjort."

HA!

Endelig viser papisterne deres sande jeg!

Det vers står ikke i den officielle bibel og det er fordi PAPISTERNE
redigerede det VÆK ved det HEMMELIGE møde i Nikæa. Det har jeg SELV
LÆST på NETTET, så det er SANDT!

http://n.webring.com/hub?ring=biblecorruptionb

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-10-05 11:47

Peter B. Juul wrote:

> [...]
>
> Det vers står ikke i den officielle bibel og det er fordi PAPISTERNE
> redigerede det VÆK ved det HEMMELIGE møde i Nikæa. Det har jeg SELV

Fordømt! Vi er afsløret!

[Lyden af en helikopter, der flyver væk]

Mvh
Kevin Edelvang, ond papist på flugt

Fra : Stefan Holm

Dato : 10-10-05 11:51

Kevin Edelvang wrote:

> Kevin Edelvang, ond papist på flugt

Papist-Kevin er fejere-end-nazi!

--
Stefan Holm
"I wear the cheese, it does not wear me."

Fra : Mr. D

Dato : 10-10-05 16:12

> Fordømt! Vi er afsløret!
>
> [Lyden af en helikopter, der flyver væk]

Okay, jeg kunne følge med indtil den der med helikopteren. Der tabte I mig
altså. Hvorfor en helikopter?

simon

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 10-10-05 16:21

Mr. D wrote:

> Okay, jeg kunne følge med indtil den der med helikopteren. Der tabte I mig
> altså. Hvorfor en helikopter?

Der er altid en helikopter, når skurken ikke har andre udveje.

Har du ikke lagt mærke til det? Selv George Bush har én. (Fahrenheit 9/11).

Mikkel
--
Spanske dvd-tilbud - se mine anbefalinger:
http://lakjer.dk/mikkel/spanske-film.shtml

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 08-10-05 15:02

"Peter Heide" skrev i en meddelelse