Nordkraft
Fra : Lyrik

Dato : 18-09-05 14:01

Jeg synes at denne film er det mest eksperimentelle gennembrud som jeg har
set i øjeblikket.

Ålborg som dekadencens Mekka. Alene det at se Ålborg i det lys er
nytænkning.
Et liv mellem gadens eksistencer. Befriende i forhold til
god/ond--sort/hvid-tilstandende i amerikansk film.
Det onde viser sig i de løsninger gode mennesker velmenende udtænker som
omgangsformer med deres nærmeste. Dette gør at negativiteten sniger sig
umærkeligt ind på sine ofre-menneskene.
Hvad er anderledes? Kamaraføringen og det opskruede tempo inspireret fra
musikvideoerne. Temposkift fra musikvideostil til normal.
Dialogen vekslende mellem hvad personerne siger og hvad de tænker.
Meget skarpt og genialt til tider.
Når man taler med et menneske så foregår det jo ikke ved at man hører i takt
med mmundbevægelserne.
Snarere blandes det hørte sammen med ens egne kommentarer til det sagte,
mens det bliver sagt, -og helt ude af trit med mundbevægelserne.

Dette kan Nordkraft mestre som en helt ny filmisk vinkel.
Den skal bare ses. Den er ny!

Hilsen
Jens

Fra : Stenberg

Dato : 18-09-05 18:12

On Sun, 18 Sep 2005 15:01:05 +0200, "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk>
wrote:

> [...]
>mens det bliver sagt, -og helt ude af trit med mundbevægelserne.
>
>Dette kan Nordkraft mestre som en helt ny filmisk vinkel.

Nyskabende er den næppe.
Har du set "Requiem for a Dream" fra 2000?
Den læner sig op af et decideret rip-off i mange sekvenser.

Fra : Lyrik

Dato : 19-09-05 02:26

"Stenberg" <stenberg@xxx.xxx> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nyskabende er den næppe.
> Har du set "Requiem for a Dream" fra 2000?
> Den læner sig op af et decideret rip-off i mange sekvenser.
++++++++++++++++++++++++++++++++
Nej den har jeg ikke set. Jeg synes Nordkraft var nyskabende og den film du
nævner kan ikke have været det, for så havde vi hørt om den.

Hilsen
Jens

Fra : ML-78

Dato : 19-09-05 05:03

Lyrik skrev:

> Nej den har jeg ikke set. Jeg synes Nordkraft var nyskabende og den
film du
> nævner kan ikke have været det, for så havde vi hørt om den.

Nu er "Requiem for a Dream" altså en ret kendt film.

ML-78

Fra : Lyrik

Dato : 19-09-05 17:02

"ML-78" <nneewwss@DELETETHISkabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> film du
>
> Nu er "Requiem for a Dream" altså en ret kendt film.
++++++++++++++++++
Hvad med Nordkraft? Det er det tråden handler om.

Hilsen
Jens

Fra : Peter Larsen

Dato : 19-09-05 05:42

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message

> [...]
> Nej den har jeg ikke set. Jeg synes Nordkraft var nyskabende og den film
> du nævner kan ikke have været det, for så havde vi hørt om den.

Temmelig idiotisk antagelser. Bare fordi DU ikke har hørt om den,
betyder hverken at den ikke var nyskabende eller "VI" ikke havde
hørt om den.

Nordkraft "låner" kraftigt fra både "Requiem For A Dream" og
"The Rules Of Attraction". Gå ud og lej dem.

Fra : Lyrik

Dato : 19-09-05 17:07

"Peter Larsen" <Lort@Lort.lort> skrev i en meddelelse

> Nordkraft "låner" kraftigt fra både "Requiem For A Dream" og
> "The Rules Of Attraction". Gå ud og lej dem.
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Alle låner kraftigt deres inspiration fra et eller andet.
Det gør ikke tingene identiske.
Det er da en nyskabelse her i DK.
Var Der kun en kubistisk maler som var nyskabende?
Var der kun én impressionist?
Kunne alle de andre brænde deres lærreder fordi én maler havder malet i
genren?
Var Renoir ikke nyskabende fordi Monet havde malet eller hvordan er jeres
hjerner skruet sammen?
Jeg tror de er skruet sammen af Janteskruer, med Janteskiftenøglen?

Hilsen
Jens

Fra : etta

Dato : 19-09-05 10:03

....! så hvis "vi" ikke har set requim for a dream, som blev skamrost
i pressen, så kan den ikke have været nyskabende?!!
en kende arrogant, på den ufede måde!

etta

Fra : Lyrik

Dato : 19-09-05 17:24

"etta" <superfuzz_666@hotmail.com> skrev i en meddelelse
....! så hvis "vi" ikke har set requim for a dream, som blev skamrost
i pressen, så kan den ikke have været nyskabende?!!
en kende arrogant, på den ufede måde!
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det kan Nordkraft jo også¨være, selvom filmen requim for a dream også siges
at være det.

Der var faktisk en hel del sarkasme i mit svar til Stenberg.
Jeg blev tosset over at han ikke diskuterede Nordkraft, men bare søgte at
lukke debatten omkrinbg filmen med et surt opstød.

Nu vil jeg gerne høre hvad folk som har set Nordkraft synes om den.
Er jeg den eneste som har set den?

Hilsen
Jens

Fra : ML-78

Dato : 19-09-05 18:17

Lyrik skrev:

> Nu vil jeg gerne høre hvad folk som har set Nordkraft synes om den.

Jeg synes det var en noget blandet fornøjelse. Det er en ok
underholdningsfilm med tendens til at sigte mod et teenage-publikum, der
uden tvivl vil synes det er en feeeed film. Udførelsen er ret ujævn.
Nogle af rollerne spilles godt, som f.eks. Allan og Frank (Claus Riis
Østergaard og Rudi Köhnke), andre mere usikkert, som f.eks. Maria (Signe
Egholm Olsen). Det virker heller ikke specielt overbevisende med
klummeskriveren fra MetroXpress som lånehaj. Ligeledes med historierne:
Allans historie er den bedst fortalte og bedst fungerende del af filmen,
mens Marias historie bliver fortalt på komisk vis - hvilket spild. Så er
der også en tredje historie hvor Thure Lindhardt gør en god indsats, men
hvor man er lidt i tvivl om hvor historien passer ind i det store
billede.

Hvor det dramatiske og iscenesættelsen er en pose blandede bolcher er
fotograferingen derimod gennemført flot. Byens kontraster er fint
indfanget, og der gøres god brug af lokationer hvadenten der er tale om
grim industri og ramponerede bygninger eller en scene som f.eks. Steso
og Tildes gåtur gennem Kildeparken med knejsende, bladløse træer på hver
side.

Alt i alt et acceptabelt stykke håndværk, som kunne være blevet til
mere.

ML-78

Fra : Jim Andersen

Dato : 20-09-05 12:39

Lyrik wrote:
> Nu vil jeg gerne høre hvad folk som har set Nordkraft synes om den.
> Er jeg den eneste som har set den?

Ja. Vi andre ser kun nyskabende film.

Men jeg har da læst at Nordkraft er i farver. Og hvis man ikke behøver være
den første, for at være nyskabende, ja så er Nordkraft da nyskabende.

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-05 17:42

> Jeg synes at denne film er det mest eksperimentelle gennembrud som jeg har
> set i øjeblikket.

Nå, så var det bare mig der ikke fattede en brik af det hele.

> Ålborg som dekadencens Mekka. Alene det at se Ålborg i det lys er
> nytænkning.

Hvori ligger nytænkningen ? At Ålborg er en by med en skummel undergrund,
kan da ikke komme bag på nogen, eller hvilken sten har du ligget gemt under
?

> [...]
> Det onde viser sig i de løsninger gode mennesker velmenende udtænker som
> omgangsformer med deres nærmeste. Dette gør at negativiteten sniger sig

Det var så nok den del, jeg ikke forstod. Jeg synes den virker fint som en
skræmmekampagne til de unge fra gymnasiet osv. Og så er det også det.

> Hvad er anderledes? Kamaraføringen og det opskruede tempo inspireret fra
> musikvideoerne. Temposkift fra musikvideostil til normal.

Temposkiftende og musikvideometoden, gør at jeg sidder med en fornemmelse af
at have glemt at slukke for Boogie på DR1. Programmet har i dette tilfælde
så bare varet en time for længe.

> [...]
> Snarere blandes det hørte sammen med ens egne kommentarer til det sagte,
> mens det bliver sagt, -og helt ude af trit med mundbevægelserne.

Ja hvis den del er ny for dig, så velkommen til livet. Det er sådan vi
fleste oplever det. For mig er en god skuespiller, en der netop kan vise det
uden at det skal bræges ud i højttalerne, men sådan er vi så forskellige.

> Dette kan Nordkraft mestre som en helt ny filmisk vinkel.
> Den skal bare ses. Den er ny!

Jahh ny er den jo ikke mere, men okay en ny vinkel er det da ( ihvertfald i
DK ). Det næste er vel en 2´er. "Sydkraft", der handler
undergrundsbilmekanikere, på Teknisk skole i Sønderborg.

Mvh
Jan Rysz