Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Squash
Fra : Jens Bruun

Dato : 30-10-05 13:16

Fra et besøg her til formiddag hos Københavns Squashklub, hvor fem
elitespillere havde træningssamling:

http://gallery.bruun.com/thumbnails.php?album=133

Vigtige erfaringer, indhøstet til næste gang:

- Husk at blændekompensere ca. +1½ på en squashbane med kridhvide vægge
- Fast optik er besværligt, når der er trange forhold, og når der ofte skal
skiftes brændvidde
- Fast optik er fedt, når det - pga. stor lysfølsomhed på objektiverne - er
muligt at holde gode lukketider uden brug af flash (der er forholdsvis meget
lys på en squashbane)
- Der er nu noget særligt over piger, der dyrker eliteidræt

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 10/30/05)

Fra : Kim Jensen

Dato : 30-10-05 13:46

Jens Bruun wrote:
> Fra et besøg her til formiddag hos Københavns Squashklub, hvor fem
> elitespillere havde træningssamling:

Nu spiller jeg selv squash, så jeg fandt dine billeder interessante for
at se, hvordan en fotograf ville vise denne sport. Normalt er en
squashbane ret svær at fotografere, da den jo er "lukket". Jeg formoder
at du var inde på banen da de spillede - ellers må det være en meget
speciel hal/bane?!

> Vigtige erfaringer, indhøstet til næste gang:

[snip noget om udstyr]

Lad mig her tilføje; vis også spillet "bagfra". Frontvæggen, spillernes
positionering og deres bevægelser skriger om at blive vist bagfra. Nu
ser det dog ud til at den aktuelle bane ikke har glas-bagvæg som mange
andre steder, så fysisk set vil det dog nok blive noget af en udfordring.

> - Der er nu noget særligt over piger, der dyrker eliteidræt

Så enig, så enig ...

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-10-05 20:29

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> squashbane ret svær at fotografere, da den jo er "lukket". Jeg
> formoder at du var inde på banen da de spillede - ellers må det være

Ja, jeg sad oppe foran i det ene hjørne og krydsede fingre for, de overholdt
deres del af aftalen (at kun spille op ad det andet hjørne).

> Lad mig her tilføje; vis også spillet "bagfra". Frontvæggen,
> spillernes positionering og deres bevægelser skriger om at blive vist
> bagfra.

Det kan der være noget om. Jeg fravalgte faktisk at fotografere dem bagfra,
fordi det er sådan, man altid ser squash, men jeg fortryder lidt nu.

> Nu ser det dog ud til at den aktuelle bane ikke har
> glas-bagvæg som mange andre steder, så fysisk set vil det dog nok
> blive noget af en udfordring.

Ja. Der var en dør, men en lille-bitte rude, der var både beskidt og ridset.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-10-05 14:37

"Jens Bruun"
> [...]
> lys på en squashbane)
> - Der er nu noget særligt over piger, der dyrker eliteidræt

Det har du klaret fint - det er jo rådne forhold at arbejde under
og det ser ud til du sidder lige i skudlinien (beskyttelses glas).
Undrer mig du har brugt 85mm frem for 50mm på de fleste af
billederne? Nogle ultra vidvinkel shots havde været sjovt som
afveksling. -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-10-05 20:32

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det har du klaret fint - det er jo rådne forhold at arbejde under
> og det ser ud til du sidder lige i skudlinien (beskyttelses glas).

Hehe. Næ, jeg sad såmænd to meter foran dem sammenkrøbet i det ene hjørne og
bad til, de ikke ramte mig. Til gengæld var der - til en afveksling -
dejligt meget lys til rådighed, når man tager i betragtning, at det er en
indendørssport.

> Undrer mig du har brugt 85mm frem for 50mm på de fleste af
> billederne? Nogle ultra vidvinkel shots havde været sjovt som
> afveksling.

Enig. Jeg forsøgte - både med 50mm og 24mm, men de blev ikke gode. Jeg må
vist øve mig noget mere.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-10-05 20:29

> Fra et besøg her til formiddag hos Københavns Squashklub, hvor fem
> elitespillere havde træningssamling:
>
> http://gallery.bruun.com/thumbnails.php?album=133

Der er nogle gode, f.eks.
http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-823
og ikke mindst
http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-825
er godt fanget med god koncentration og fin komposition.

Der er nogle hvor jeg syntes beskæringen forekommer uheldig
http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-829
http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-826
http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-817
Det er givetvis ikke nemt, for det går hurtigt - men alligevel.

En del billeder er tæt på at kridte, og især bryder jeg mig ikke særligt
meget om
http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-824
hvor lyset ikke er flaterende.
Desuden syntes jeg ikke at billedet fortæller den historie om en idrætudøver
der er ved at gøre sig klar, som jeg tror du prøver at fortælle.

Alt i alt håndværksmæssigt forsvarlige billeder, som man godt kan være
bekendt.

> Vigtige erfaringer, indhøstet til næste gang:
>
> - Husk at blændekompensere ca. +1½ på en squashbane med kridhvide vægge

Jeg forestiller at lyset er rimeligt jævnt på banen, og måske har det haft
en "sjov" farve selvom det er pænt korrigeret.

En Whibal (http://www.whibal.com/ - Goecker sælger dem) og manuel
eksponering og hvidbalance ville nok være velegnet. Naturligvis sammen med
et par kontrol eksponeringer.
Så er man dejlig uafhængig hvor meget sort eller hvidt tøj der er på
billedet. Desuden kan alle billeder efterbehandles meget ens bagefter.

> - Fast optik er besværligt, når der er trange forhold, og når der ofte
> skal skiftes brændvidde

Et ekstra kamerahus hjælper - især når man bruger fastbrændvidde objektiver

> - Fast optik er fedt, når det - pga. stor lysfølsomhed på objektiverne -
> er muligt at holde gode lukketider uden brug af flash (der er forholdsvis
> meget lys på en squashbane)

Tja, ligemeget hvad man gør så indgår der et kompromis.
Du kunne formodentlig godt have brugt f/2.8 zoom-objektiver til denne
opgave, men der er noget dragende ved hurtige fastbrændvidde objektiver.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michael Bothager

Dato : 30-10-05 22:50

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:
>Fra et besøg her til formiddag hos
>Københavns Squashklub, hvor fem
>elitespillere havde træningssamling:
>
>http://gallery.bruun.com/thumbnails.ph p?album=133

Lidt underlige beskæringer på en del af dem, ikke
rigtigt tæt på, men heller ikke rigtigt "med det
hele" (fødder etc. ryger).

Derudover savner jeg lidt dynamik i stedet for at
bolden, ketcherne og spillerne er frosset så
meget, men det er bare min smag. Ikke nødvendigvis
meget, bar en lille smule bevægelse på bolden, en
fod, ketcherens hoved.

Kunne også godt tænke mig lidt andre
vinkler/perspektiver og at du gik lidt tættere på
rent fysiskt, men det er dækket andetsteds i tråden.

>Vigtige erfaringer, indhøstet til næste gang:
>
>- Husk at blændekompensere ca. +1½ på
>en squashbane med kridhvide vægge

Lysforholdene er jo faste, så man kan lave en
manuel lysmåling, lægge højlysene fast og arbejd
videre derfra

>- Fast optik er besværligt, når der er
>trange forhold, og når der ofte skal
>skiftes brændvidde

Her er zoomens flexibilitet en gave.

>- Fast optik er fedt, når det - pga.
>stor lysfølsomhed på objektiverne - er
>muligt at holde gode lukketider uden
>brug af flash (der er forholdsvis meget
>lys på en squashbane)

Når der nu er så meget lys, så er der også gode
muligheder for at anvende 2.8 zooms (de kan lejes
til næste gang Og lidt langsommere lukkertid
er imø ikke nødvendigvis dårligt.

>- Der er nu noget særligt over piger,
>der dyrker eliteidræt

Det er vist fotografen der taler billederne
viser dem "lidt bøvede" fordi de li'som
koncentrere sig, sådan rigtig meget

Men det var da interessant at se

Vh