Foto
IBM760 5420
Teil 3020
curves/kurver i kamera
Fra : Ole Larsen

Dato : 30-10-05 13:09

I D 70 og sikkert de fleste andre dslr´er også kan man benytte custom
curves. Jeg synes der er lidt tvivl i manualen om en evt. custom curve
også gælder i raw (NEF i Nikon)Der står intet, så man må formode at det
også gælder der?
Nogen Der ved med sikkerhed?

Og en anden side af sagen: De curves jeg har set, har alle gået ud på
kun en let hævning af mellemtonen (og det flader jo i højlys). Har nogen
prøvet at lave en let S-kurve som det kendes fra filmens karakteristiske
kurve. Hvis så - med hvilket resultat.

Når jeg overvejer den vej, er det jo fordi højlysene let blokker om man
ikke passer på, og det man kan hente i rawkonv. er jo ikke helt
omkostningsfrit, så kunne man udnytte en fladere skulder på kurven,
ville det være fint.
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.

http://home.tiscali.dk/muggler/03/pages/2005-10-11-08a.htm

Fra : HKJ

Dato : 30-10-05 14:45

Ole Larsen wrote:
> [...]
> curves. Jeg synes der er lidt tvivl i manualen om en evt. custom curve
> også gælder i raw (NEF i Nikon)Der står intet, så man må formode at det

Kurven bliver lagt med i raw filen og vil blive brugt hvis du ikke
vælger en anden indstilling i Nikon Capture.
På billeder hvor du ikke har valgt kurven, kan du også vælge den i
Capture, da den vil være med i ALLE raw billeder.

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-10-05 15:04

HKJ skrev:

> [...]
> På billeder hvor du ikke har valgt kurven, kan du også vælge den i
> Capture, da den vil være med i ALLE raw billeder.

OK, som jeg forstår dit svar, betyder det ikke en dyt hvilken kurve man
vælger så længe man optager i raw idet det optagne er det samme, der så
kan oversættes i kamera eller i raw-konverter efter lyst og behov. Right ?

Fra : HKJ

Dato : 30-10-05 15:09

Ole Larsen wrote:

> OK, som jeg forstår dit svar, betyder det ikke en dyt hvilken kurve man
> vælger så længe man optager i raw idet det optagne er det samme, der så
> kan oversættes i kamera eller i raw-konverter efter lyst og behov. Right ?

Jeps.
Men det betyder noget hvilken kurve du har lagt i kameraet, da det er
den eneste du kan vælge i Capture og der er ikke en indstilling til at
skifte den.
Selvfølgelig har Capture masser af andre muligheder, for at lave
korrektionerne.

Du skal dog lige huske at hvis du vælger kurven i kameraet, så er den
også automatisk valgt i Capture.

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-10-05 16:44

HKJ skrev:

> [...]
> korrektionerne.
>
> Du skal dog lige huske at hvis du vælger kurven i kameraet, så er den

Fint nok. Tak for hjælpen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-10-05 18:30

Ole Larsen wrote:
> [...]
> curves. Jeg synes der er lidt tvivl i manualen om en evt. custom curve
> også gælder i raw (NEF i Nikon)Der står intet, så man må formode at

Nej, custom curves påvirker ikke NEF - men tages svjh med over i Capture 4
men ikke i PS Rawkonverter.
Jeg brugte det nogle få gange, men har droppet det igen, da jeg ikke rigtigt
kunne se fidusen.
Hvis jeg derimod skulle bruge jpg, så ville jeg helt afgjort benytte en let
S-formet kurve, der giver lidt mere kontrast.
Et eller andet sted har jeg et link til en artikel om D70 og custom curves,
så får du brug for det, skal jeg nok grave det frem.
Nu slog det mig hvor jeg har bookmarket:
http://fotogenetic.dearingfilm.com/custom_tone_curves.html

vh
Jan

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-10-05 19:39

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> så får du brug for det, skal jeg nok grave det frem.
> Nu slog det mig hvor jeg har bookmarket:

Ja, det er også det jeg er kommet frem til efter svaret tidligere. Synes
ikke det fremgik tydeligt på linket (som jeg kendte, men tak alligevel)
hvad der faktisk sker. Nu er den vist "hjemme"

Fra : AS

Dato : 31-10-05 08:34

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Nu slog det mig hvor jeg har bookmarket:
> http://fotogenetic.dearingfilm.com/custom_tone_curves.html

Et mere:

http://www.digitalkb.com/nikon/d70/tone_curves/