Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Oprettelse af horisontlinjer
Fra : Christian Hannibal

Dato : 23-10-05 23:28

Hej gruppe

Som absolut PhotoShop-nybegynder har jeg et spørgsmål til eksperterne. Jeg
har en kedelig tendens til at hælde kameraet en enkelt grad eller to til
højre og det smadrer en del af mine billeder. Jeg kan forstå, at der er en
måde at rette op på sådanne fejl i PhotoShop, men jeg kan ikke finde den
rigtige menu. Er der nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak,
Christian Hannibal

Fra : Dennis Kruse

Dato : 23-10-05 23:52

Christian Hannibal wrote:
> [...]
> måde at rette op på sådanne fejl i PhotoShop, men jeg kan ikke finde den
> rigtige menu. Er der nogen der kan hjælpe?

Lige over forstørrelsesglasset kan du vælge måleværktøjet. Træk en linje
med dette på noget der burde være vandret og gå derefter image>rotate
canvas>arbitrary. Den fortæller dig hvor mange grader og hvilken vej det
skal roteres :) Håber det var den du søgte :)

MVH
Dennis

Fra : Søren Andersen

Dato : 24-10-05 00:05

> [...]
> måde at rette op på sådanne fejl i PhotoShop, men jeg kan ikke finde den
> rigtige menu. Er der nogen der kan hjælpe?

Photoshop CS2:
Filter->Distort->Lens correction
Vælg "vinkel værktøjet" (straighten tool) det er nummer 2 fra oven i venstre
side.
Træk en linie på dit billede der følger en linie der burde være horisontal,
fx. horisontlinien.

Bagefter bliver du selvfølgelig nød til at croppe "hjørnerne" af det
roterede billede, det har jeg desværre ikke en nem automatisk opskrift på
:'(

Fra : Christian Hannibal

Dato : 24-10-05 15:45

"Søren Andersen" <soren@lerskov-andersen.SleTdk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Bagefter bliver du selvfølgelig nød til at croppe "hjørnerne" af det
> roterede billede, det har jeg desværre ikke en nem automatisk opskrift på

Tak for hjælpen, men kan ikke finde Lens Correction i Photoshop 7.0. Kan det
passe? Prøvede også Dennis' råd højere oppe i tråden, men tilsyneladende er
der også byttet om på ikonerne fra PS7.0 til hvilken version der nu end er
den nyeste.. Vi stadig meget gerne have hjælp.. tror ikke, det er en vildt
indviklet operation, men der er så mange værktøjer i PS, at det kan være
svært at overskue...

Og for lige at slå det fast. Mine billeder er ikke i RAW men i JPG.

Christian

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-10-05 15:58

Christian Hannibal skrev:

>Tak for hjælpen, men kan ikke finde Lens Correction i Photoshop 7.0. Kan det
>passe?

Ja. Det filter kom først med version CS2. I ver. 7 kan filteret
Sferize til nød bruges.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 24-10-05 17:03

Christian Hannibal <channibal@REMOVEgmail.com> wrote:

> [...]
> svært at overskue...
>
> Og for lige at slå det fast. Mine billeder er ikke i RAW men i JPG.

På engelsk hedder det omtalte værktøj "Measure tool" – Tastaturgenvejen
er I. Hvis du ser et andet værktø når du taster I, så prøv at klikke på
dette og hold museknappen nede og se hvad der sker

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Per

Dato : 24-10-05 07:59

"Christian Hannibal" <channibal@REMOVEgmail.com> wrote in message
> [...]
> måde at rette op på sådanne fejl i PhotoShop, men jeg kan ikke finde den
> rigtige menu. Er der nogen der kan hjælpe?

Hvis du skyder RAW er der et straighten tool direkte i RAW converteren.