Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
3 efterårsskud til vurdering
Fra : Henrik Jensen

Dato : 23-10-05 15:35

Hejsa

Lidt indtryk fra skov og sø

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=191506

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=191496

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=191199

Gode råd og kommentarer modtages med oprejst pande

Henrik B

Fra : Søren Andersen

Dato : 23-10-05 19:20

Synes du har fat i en rigtig dejlig stemning på dit første billede. Jeg
smider også lige en rose på FK :)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-10-05 23:22

Henrik Jensen wrote:

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=191506

Uskarpt, fladt og kontrastløst knipseri...

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=191496

Kedeligt, fladt og kontrastløst knipseri...

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=191199

Intetsigende, fladt og kontrastløst knipseri...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren Andersen

Dato : 23-10-05 23:58

Hvorfor er du dog så ussel ... brrrr jeg sidder sgu og bliver helt underlig
indvendig hver gang du nedrakker andres billeder. Og det er sguda ikke andet
end nedrakning. Ikke een gang har jeg set en positiv kommentar fra din side,
hvilket - for at bruge et af dine yndlingsudtryk - gør din kritik i den grad
"kontrastløs" (eller om du vil: intetsigende, kedelig...).
Din egen hjemmeside er så fyldt med dårlige og middelmådige (intetsigende,
kedelige...) billeder, at de guldkorn der eventuelt måtte være, er ganske
druknet i mængden.
Det eneste indtryk et besøg på din hjemmeside efterlader hos mig, er
følelsen af en besynderlig selvhøjtideligelighed der næsten vækker
medlidenhed.

Med venlig hilsen
Søren Andersen

Fra : Anders

Dato : 24-10-05 00:44

GODT sagt!!!

Kunne ikke have sagt det bedre selv!

-Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-10-05 10:53

Anders wrote:
> GODT sagt!!!
>
> Kunne ikke have sagt det bedre selv!

Sikkert ikke. Men nu er det blevet sagt ca. en million gange før, så mon
ikke det er totalt overflødigt - og dermed bare støj?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Anders

Dato : 24-10-05 21:06

> Sikkert ikke. Men nu er det blevet sagt ca. en million gange før, så mon
> ikke det er totalt overflødigt - og dermed bare støj?
>
> vh
> Jan

Jo, sikkert, men så er dit "svar" vel også støj...osv. osv...

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-10-05 21:18

"Anders" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Jo, sikkert, men så er dit "svar" vel også støj...osv. osv...

Nænej, der tager du helt fejl. Der er "rigtig" støj, og så er der "forkert"
støj. Jan Bøgh er en ypperlig repræsentant for "rigtig" støj. "Rigtig" støj
er kendetegnet ved, at man i gruppen accepterer det. "Forkert" støj er
kendetegnet ved, at det medfører reaktioner med "rigtig" støj.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-10-05 21:19

NB: Jeg placerer frivilligt mit indlæg i kategorien "forkert" støj. Der er
således ingen grund til at reagere på det med "rigtig" støj

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-10-05 16:27

Jens Bruun wrote:

> [...]
> støj. "Rigtig" støj er kendetegnet ved, at man i gruppen accepterer
> det. "Forkert" støj er kendetegnet ved, at det medfører reaktioner

Nå, nå - pas nu på med al den bitterhed. Smid dine traumer og smil, så /kan/
det være at der er en eller anden, der smiler igen!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-10-05 20:06

Søren Andersen wrote:

> Hvorfor er du dog så ussel ... brrrr jeg sidder sgu og bliver helt underlig
> indvendig hver gang du nedrakker andres billeder. Og det er sguda ikke andet
> end nedrakning.

Hmm... er det nu blevet nedrakning, at påpege nogle kendgerninger...?

Hvis du mener at billederne er skarpe, velbelyste og godt komponeret, så
synes jeg at du skulle investere noget af din skrivelyst i et indlæg,
hvor forklarer det for os andre, for du kan tilsyneladne se noget jeg
ikke kan få øje på...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren Andersen

Dato : 24-10-05 21:40

> Hmm... er det nu blevet nedrakning, at påpege nogle kendgerninger...?

Konsekvent negative opremsninger har ingen værdi. Hvis det er
"kendsgerninger", er der jo heller ingen mening i at spilde tid på at
opremse dem... vel ?!
Men jeg har faktisk set at du kan gøre det meget bedre idag, i tråden
"efterårsfarver" hvor du kommer med en meget mere nuanceret kritik:
"Billedet er skarpt og velbelyst, men kompositorisk er det ret kedligt,
der sker li'som ikke rigtig noget, og ens øjne flakker rundt på
billedfladen uden at kunne finde noget at focusere på..."

Jeg er derfor bange for at jeg er kommet til at dømme dig lidt hårdt i
første omgang, og for det vil jeg da gerne sige undskyld.

> [...]
> forklarer det for os andre, for du kan tilsyneladne se noget jeg ikke kan

Jeg har det sådan, at det rent tekniske er sekundært. Jeg blev fascineret af
foto fordi nogle billeder fremkaldte følelser i mig, når jeg betragtede dem.
Ligesom når man hører et stykke musik... musikerne spiller måske lidt falsk,
akustikken er elendig - men den stemning de formidler er fantastisk. Det er
selvfølgelig subjektivt alt dette her, og jeg kan da så sandelig også godt
frydes over et velbelyst og skarpt billede. Men hvis al ting skal handle om
det tekniske så kunne vi jo ligeså godt gå over til udelukkende at
fotografere murstensvægge og referencekort.

Fra : HBJensen

Dato : 24-10-05 09:59

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Uskarpt, fladt og kontrastløst knipseri...

> Kedeligt, fladt og kontrastløst knipseri...

> Intetsigende, fladt og kontrastløst knipseri...

Kedelig, upræcis og nuanceløs kritik.

Med venlig hilsen

Henrik B

Fra : John T.

Dato : 23-10-05 23:30

"Henrik Jensen" <marrone@STOPSPAMsol.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Lidt indtryk fra skov og sø
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=191506
> Synd at træet går lige ned i de 2 personer, du skulle ha ventet
få sek. (eller tidligere) ellers et dejligt billede.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=191496
Ned i knæ og så lidt mere himmel, vil jeg syntes.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=191199
Ingen komment. Siger mig intet

Hilsen John

Fra : HBJensen

Dato : 24-10-05 10:03

"John T." <kispus@despammed.com> wrote in message

> "Henrik Jensen" <marrone@STOPSPAMsol.dk> skrev i en meddelelse

> få sek. (eller tidligere) ellers et dejligt billede.

Tak for det John. Jeg kan godt se hvad du mener, de skulle være fanget enten
lidt før eller lidt efter træet der deler dem. Kunne forsøge mig med en
søforklaring om at træet der skiller dem er symbol på parforholdets
skrøbelighed ... ej okay, du får tak for tippet.

> Ned i knæ og så lidt mere himmel, vil jeg syntes.

Det prøver jeg næste gang jeg kommer derned.

> Ingen komment. Siger mig intet

OK

> Hilsen John

Med venlig hilsen

Henrik B

Fra : Lars Månsson

Dato : 24-10-05 04:43

"Henrik Jensen" <marrone@STOPSPAMsol.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Lidt indtryk fra skov og sø
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=191506

det er et pænt billede men uskarpt, et af problemerne er nok den tid som det
taget på 1/25 sek.
prøv en tid som ikke kommer over 1/brændvidde i dette tilfælde med en
brændvidde på 49 mm så 1/50-1/100 sek.

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=191496

det siger mig ikke noget og der mangler lys

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=191199

det siger mig ikke noget og det er uskarpt

Hilsen
-Lars-

Fra : HBJensen

Dato : 24-10-05 10:07

"Lars Månsson" <lars.maansson@pc.dk> wrote in message

> [...]
> det taget på 1/25 sek.
> prøv en tid som ikke kommer over 1/brændvidde i dette tilfælde med en

Jeg tror uskarpheden skyldes konvertering/skalering? Det er bare skaleret
ned råt for usødet i Paint Shop Pro. Tak for tippet med brændvidde Lars, det
vil jeg forsøge.

> det siger mig ikke noget og der mangler lys

OK, broen bliver heldigvis stående, så den får et skud mere . Ser dog
også helt anderledes ud på en anden monitor end min egen. Måske jeg skulle
overveje at skifte den ud

> det siger mig ikke noget og det er uskarpt

OK, tak for kommentaren alligevel.

> Hilsen
> -Lars-

Med venlig hilsen

Henrik B

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-10-05 20:20

On Mon, 24 Oct 2005 05:42:31 +0200, Lars Månsson wrote:

> [...]
> taget på 1/25 sek.
> prøv en tid som ikke kommer over 1/brændvidde i dette tilfælde med en

49 mm bør du kunne holde på 1/25 selv med cropfaktoren indregnet. Jeg er
næsten helt sikker på at uskarpheden fremkommen ved et "dårligt" objektiv
og høj ISO og manglende efterbehandling. Men det er helt sikkert rigtigt
at 1/brændvidden skal i brug ved teler for de fleste (undtaget Thomas
Sass).

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon Eos 20D

Fra : Lars Månsson

Dato : 24-10-05 22:50

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse

> 49 mm bør du kunne holde på 1/25 selv med cropfaktoren indregnet.

du har ret i at man kan bruge 1/25 eller højer men så mener jeg at man skal
være meget bevist
om at holde sit kamera stille eller bruge is/vr/os/as eller hvad nu det
hedder

hilsen
-Lars-

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 25-10-05 15:03

On Mon, 24 Oct 2005 23:49:42 +0200, Lars Månsson wrote:

> [...]
> være meget bevist
> om at holde sit kamera stille eller bruge is/vr/os/as eller hvad nu det

Man er da bevidst om at holde sit kamera stille når man tager et billede.
Selv på 1/1000 er man da bevidst om det, men at det så er knap så
nødvendigt er en helt anden sag.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-10-05 23:02

Lars Månsson wrote:

> et af problemerne er nok den tid som det taget på 1/25 sek.

Du må love mig, at du ikke fortæller nogle af mine kameraer, at 1/25 sec.
kan være et problem, for jeg laver ofte håndholdte optagelser på helt ned
til en 1/15 sec.

Og i en skov hvor man kan stille sig med ryggen op af et træ, der ville
jeg godt turde forsøge med en håndholdt optagelse på en 1/8 sec.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 25-10-05 10:16

> jeg laver ofte håndholdte optagelser på helt ned til en 1/15 sec.
>
> Og i en skov hvor man kan stille sig med ryggen op af et træ, der ville
> jeg godt turde forsøge med en håndholdt optagelse på en 1/8 sec.

Hej

Nu må du ikke glemme at du jo også er noget ganske særligt, større,
hurtigere, bedre, smartere, dygtigere, klogere og meget mere ulidelig end de
fleste andre.

I dit udsagn har du glemt at fortælle om det er en 18mm, eller en 300mm
optik du kan det der tricks med?

Tager du ikke mange billeder på et 1/4 sek. en del af dine billeder virker
uskarpe!

Leif Langgaard
www.analogfoto.dk
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Lars Månsson

Dato : 25-10-05 15:38

> [...]
>
> Og i en skov hvor man kan stille sig med ryggen op af et træ, der ville
> jeg godt turde forsøge med en håndholdt optagelse på en 1/8 sec.

Bare det min hånd som der var så rolig, når jeg er oppe på disse
tider har slået mit AS (minolta a2) til, før tog jeg 3-4 billeder i rap
(olympus 2020)

Hilsen
-Lars-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-05 18:20

Lars Månsson wrote:

> Bare det min hånd som der var så rolig, når jeg er oppe på disse
> tider har slået mit AS (minolta a2) til, før tog jeg 3-4 billeder i rap
> (olympus 2020)

Jeg har i mange år fotograferet med mellemformat, det er stort, tungt og
rystelsen fra spejlet er så kraftig, at man virkelig skal være sikker på
hænderne, hvis man vil lave håndholdte optagelser på under en 1/60 sec.

Men jeg har i mange år skudt med riffel på 100 og 200 meter baner, og der
har jeg lært noget omkring åndedræt og aftræk, som jeg kan bruge når jeg
fotograferer.

Jeg har på et tidspunkt tør-trænet med en laser pointer, den kan tapes på
objektivet, og når den rettes imod en væg der er 8-10 meter væk, så kan
man hurtigt se, om man holder kameraet helt stille...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen